בעקבות סגר הקורונה: שיח שלילי ברשת סביב פעילות המשטרה

שליפת אקדח, אלימות מופרזת ופריצה לדירה - קטעי סרטונים ערוכים שעולים לרשת מציתים שיח שלילי סביב פעילות המשטרה במשבר הקורונה. המשטרה טוענת שהכל כשר, הגולשים לא תמיד קונים זאת. סיקור

 

צילום: משטרת ישראל

משבר הקורונה הביא עמו שינויים גדולים בחיי השגרה של האזרח הישראלי. תקנות שעת החירום שחוקקו לאורך השבועות האחרונים הזכירו לחלקים בציבור צורת שלטון רחוקה מדמוקרטיה. האישור לשב"כ ומשטרה לעקוב אחרי אזרחים, הסגר המתמשך בעצימות משתנה על המשק הישראלי, כמות חדשות הכזב שמטרתן הנדסת השיח החברתי, סגירת הכנסת באופן זמני והקרב הפוליטי הבלתי נגמר בין המתמודדים לראשות ממשלה, כל אלו מעניקים למציאות הישראלית תחושה של אובדן שליטה. 'מדרון חלקלק' צועקות חלק מהכותרות בכלי התקשורת בארץ.

בתוך משוואה זו מנסה לפעול משטרת ישראל. המשטרה, מטבעה, הינה גוף מצומצם בכוח אדם ביחס לכמות האוכלוסיה הכללית, ותפקידה לשמור על הסדר הציבורי ולהתמודד עם פשיעה. בעקבות משבר וירוס הקורונה, המשטרה נשלחה בנוסף למשימות של הטלת סגר ואכיפתו, סיוע לצוותים רפואיים, סיוע לוגיסטי לאוכלוסיה במצוקה ועוד. אין ספק כי המשטרה מתוחה עד הקצה ביכולות המבצעיות, והעומס הפיזי והנפשי על השוטרים גדל.

למרות העומס, נראה כי מרבית השוטרים מתנהגים בצורה מצוינת ועושים עבודתם נאמנה. עם זאת, בחלק קטן מאד מהמקרים שעולה לרשת נראים שוטרים מתנהגים באופן אלים שאינו מצדיק, לכאורה, את הנסיבות.

השוטר השולף

במקרה אחד באזור המרכז שוטר שלף את הנשק ללא סיבה נראית לעין מול אזרחים. במקרה זה מהמשטרה נמסר כי "לצערנו אנו עדים בימים האחרונים לקמפיין שקרי ברשתות החברתיות המתנהל נגד השוטרים המבצעים פעילות אכיפה שהמשטרה נשלחת לבצעה ע״י הממשלה ומשרד הבריאות למען הבריאות של כולנו.

"שוב מדובר בתיעוד חלקי במיוחד מפעילות אכיפה שבוצעה לפני חודשיים. שוטר שהבחין בשני רוכבי אופנוע מאיימים על נהג רכב הורה להם לעצור בצד הדרך, אולם אלה נמלטו מהמקום, ובמהלך מנוסתם השליכו שקית אטומה, שבהמשך התברר כי הכילה סמים מסוכנים. בתום המרדף אחריהם, הצליח השוטר לאתר את החשודים אשר סירבו לשתף פעולה עם השוטר, צעקו וקיללו ואחד מהם אף התקרב לעברו באופן מאיים, לכן השוטר שלף את נשקו האישי להרתעה בלבד (ללא דריכתו או שימוש בו), זאת עד להגעת כוחות נוספים שהוזעקו למקום ומעצרם. החשודים נעצרו והחקירה נגדם עודנה מתנהלת במשטרה בימים אלו במטרה למצות איתם את הדין."

תקיפה קבוצתית

במקרה אחר, נראית קבוצה של מספר שוטרים תוקפת באלימות אדם לא חמוש. גם כאן מדובר בקטע חלקי מהאירוע, אולם המראות מטרידים. מהמשטרה נמסר: "פקחית של שיטור עירוני בת ים אשר היתה במהלך פעילות אכיפת צו בריאות העם ובתוך כך הבחינה בשני גברים אוחזים בבקבוק אלכוהול , ששהו במרחב הציבורי כשהם בגילופין ניגשה לעברם וביקשה שיזדהו. בתגובה, אחד מהם נמלט מהמקום והשני ( המצולם בסרטון) (25, חולון), סירב תחילה להזדהות באמצעות תעודת זהות  ורק בהמשך הזדהה והוברר כמפר את הנחיות הצו ושוהה שלא כדין הרחק ממקום מגוריו.

"בעת שהפקחית הודיעה לו כי בכוונתה לרשום נגדו דו״ח כדין, תקף אותה החשוד בכך שהכה בגופה באגרופים, זרק מידיה את מכשיר המסופון ושברו ועל אף שהוזהר להפסיק , המשיך לדחוף את  הפקחית אשר נאלצה להתיז לעברו תרסיס פלפל והזעיקה עזרת שוטרים.

"גם לאחר הגעת השוטרים למקום , המשיך החשוד להשתולל, כשהוא קורע צינורות השקייה שהיו על הקרקע , מגדף ומכה על הרצפה ולכל עבר  עד אשר נעצר על ידי השוטרים. מדובר בחשוד שהיה בגילופין , זלזל בחוק באופן בוטה , הפר את צו בריאות ותקף עובדת ציבור אשר ביצעה תפקידה כדין . הפקחית נזקקה לקבלת טיפול רפואי .

"בימים אלו מצופה מכל אדם להישמע להנחיות והתקנות לשעת חירום שנקבעו ע״י הממשלה. לצערנו בשעה ששוטרי ישראל פועלים במסירות ומסכנים את חייהם למען בריאות הציבור ובכדי להציל חיים, יש מי שבוחר לזלזל בחוק ובאלו הפועלים לאכוף אותו."

פריצה לדירה דרך מרפסת 

במקרה נוסף, הופץ סרטון אודות פריצה של שוטרים לדירה בבני ברק מהמרפסת באמצע היום. הסיבה לפריצה היא רעש ממערכת הגברה שגרמו הדיירים לסביבתם. בסרטון נראים שוטרים יורדים עם סולם מהדירה מעל למרפסת ונכנסים לדירה. פריצה לבית ללא צו משפטי בגלל רעש הינה אירוע נדיר. גם כאן, הסרטון חלקי ואינו מראה את השתלשלות האירוע. בתגובה לפרסום, אומרים במשטרה כי השוטרים הוזעקו למקום בעקבות דיווחים חוזרים ונשנים שהתקבלו במוקד 100 של המשטרה מתושבי המקום אודות רעש חזק מאוד באמצעות רמקולים שהוצבו במרפסת דירה בעיר בני ברק.

"עם הגעת השוטרים והתרשמותם כי אמנם מדובר ברעש חזק וחריג בניגוד לחוק, פנו למחזיק המקום בכדי שינמיך את עוצמת המוזיקה וכך עשה תחילה", אומרים במשטרה. "לאחר עזיבת השוטרים את המקום, התקבלו פניות נוספות מאזרחים שדיווחו כי המוזיקה הוגברה שוב כפי שהיה קודם לכן.  השוטרים שבו למקום ודפקו על הדלת במטרה להפסיק את ביצוע העבירה, אולם אלו שהיו בדירה והקימו את הרעש, לא פתחו את הדלת והתעלמו, ולכן נאלצו השוטרים להיכנס לדירה דרך המרפסת.

"למרות האמור, הסתפקו השוטרים באזהרה נוספת תוך ניתוק מערכת ההגברה ללא מתן דו״חות. נדגיש כי פעילות אכיפה זו אינה קשורה לתקנות לשעת חירום או למניעת התפשטות נגיף הקורונה כלל."

המשטרה מבססת את הצידוק לפריצה לבית ללא צורך בצו על החוק למניעת מטרדים המקנה לשוטרים סמכות כניסה לחצרים ללא צו במקרה של הקמת רעש חזק או בלתי סביר. ובכן, עיון בנוסח החוק מגלה שהשוטר צריך לגלות חשש לשלום הציבור על מנת לפעול ללא צו. "נוכח שוטר כי מתבצעת במקום מסוים, ובכלל זה בבית המשמש למגורים, עבירה של גרימת רעש לפי סעיף 11(א)(1), והיה לשוטר יסוד סביר לחשש כי המשך ביצוע העבירה גורם להפרעה ממשית לשלום הציבור, רשאי הוא להיכנס למקום כאמור בלא צו בית משפט לשם הפסקת ביצוע העבירה", לשון החוק.

כאשר שאלתי את המשטרה האם היה חשש סביר לשלום הציבור והאם נשקלו כלל דרכי הפעולה (כמו למשל ניתוק חשמל לדירה המסוימת) נעניתי כי "לצערנו פרשנותך את החוק שגויה ומעידה כי לא טרחת אפילו להעמיק בתגובה שנשלחה לך. אכן הייתה הפרעה ממשית, והכניסה לבית בוצעה כמוצא אחרון כחוק." מהו שלום הציבור? לא ברור. אין הגדרה בחוק. לכן, מדובר באזור אפור הנתון לשיקול דעתו של השוטר בשטח. כאמור, מספר הפריצות לדירות של המשטרה בגין רעש בשנה אפסי.

בעיית שקיפות

המיוחד באוסף אירועים אלו שחושפים את דוברות המשטרה לעבודה מאומצת טמון בפרק הזמן בו הם עלו לרשת. מדובר בשבועיים האחרונים, כמצוין בפתיח, על רקע התחושה הציבורית כי אחיזת הממשלה התהדקה על האזרח באופן כללי בתקופת הקורונה בתוספת אי וודאות פוליטית, פיננסית וחברתית. בכל המקרים, כאמור, המשטרה טוענת כי פעלה לפי חוק. לפחות במקרה של הרעש, מדובר בפרשנות מרחיבה של המשטרה למושג האמורפי 'שלום הציבור' והספק ישאר לגבי השאלה האם שופט היה נותן צו המתיר לפרוץ לדירה במקרה זה.

עוד מרכיב משותף לכלל המקרים הוא חוסר שקיפות עם הציבור ברשת. בכל שלושת האירועים המסוקרים, עלו לרשת סרטונים ערוכים על ידי אזרחים שהיו נוכחים באירוע או צפו בו. למשטרה יש את הסרטונים המלאים ממלצות הדש של השוטרים והיא יכולה, בהתנהלות תקשורתית אפקטיבית, לסכל כל שיח שלילי באיבו באמצעות פרסום האמת לציבור. סנכרון בין הפעילות המבצעית לפעילות ברשתות היה יכול להעלות את אמון הציבור במשטרה בהשקעה כלכלית אפסית מצדה. מדוע זה לא נעשה? שאלה פתוחה. היות ומשבר הקורונה רחוק מסיום, ייתכן וכדאי למשטרה בתקופה זו להגיב יותר מהר ברשת עם חומרים ויזואלים מקוריים לאחר כל אירוע חריג. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית