הודות לאיראן: חזבאללה מתמודד עם הקורונה טוב יותר משאר הקבוצות האתניות בלבנון

מרכז המידע למודיעין וטרור על שם אלוף מאיר עמית חושף את תכנית חיזבאללה להתמודדות עם וירוס הקורונה. תשתיות הארגון שנבנו לאורך השנים בסיוע איראני מציבות אותו כגוף המוביל ביכולות לוגיסטיות מול המגיפה בכל לבנון

 

שלט הכניסה לאחד ממרכזי האבחון. על השלט ניתן לראות את לוגו ארגון הבריאות האסלאמי של חזבאללה (עמוד הפייסבוק רשת ראצד, 24 במרץ 2020).


 

על פי נתוני משרד הבריאות הלבנוני (העדכניים ל-30 במרץ 2020) בלבנון יש 446 מקרים של הדבקות בנגיף הקורונה, שני מקרי ההדבקות הראשונים היו של שתי נשים שחזרו מטיול של שבעים אימהות של שהידי חזבאללה, שהתקיים באיראן. 11 אנשים מקרב החולים מתו ממחלתם. בקרב ריכוזי השיעים בלבנון היו ממדי התחלואה נמוכים יחסית, ייתכן בשל אחוז הצעירים הגבוה בחברה השיעית.

משרד הבריאות הלבנוני הודיע ב-10 במרץ על תוכנית לאומית למלחמה בקורונה והחל ביישומה. בשלב זה מתמקדת מדיניות משרד הבריאות במאמץ לנסות ולהכיל את המגפה ולמנוע התפשטותה, ללא נקיטת צעדים דרסטיים (כגון הטלת הסגר כולל על התושבים). כנהוג בלבנון קיימו גם מוקדי הכוח העדתיים פעילות משלהם, שמטרתה לתת מענה למניעת התפשטות נגיף הקורונה באזורים בהם מתגוררת האוכלוסייה המזוהה עמם. במסגרת זאת ננקטו על ידם מכלול צעדים, וביניהם פתיחת מרכזי בידוד באזורים השיעים, הנוצרים, הסונים והדרוזים.

ארגון חזבאללה גיבש גם הוא תוכנית עצמאית למלחמה בקורונה, שהתמקדה באזורים השיעים, ובכך לא היה שונה ממוקדי הכוח העדתיים האחרים. אולם בהשוואה למוקדי הכוח הנוצרים, הסונים והדרוזים יכולותיו של חזבאללה, הנהנה מסיוע איראני מאסיבי, שהינו בעל תשתית צבאית וחברתית נרחבת, עולות בהרבה על יכולות העדות האחרות המרכיבות את הפסיפס החברתי-פוליטי בלבנון.

הנחת המוצא של “תוכנית חזבאללה" לבלימת נגיף הקורונה היא, שהמגפה תתפשט בלבנון מעבר ליכולתה של מערכת הבריאות הממשלתית להתמודד עימה. מטרתת התכנית היא להקל על העומס הצפוי על מערכת הבריאות ולהגביל את התפשטות הנגיף עד כדי הפסקה מוחלטת של ההתפשטות. התוכנית הינה בעלת גוון עדתי מובהק, אף כי הדבר לא נאמר בפומבי של בכירי חזבאללה, משום שהיא מיושמת בעיקרה באזורים שבהם מתגוררת האוכלוסייה השיעית.

לשם יישום התוכנית הקצה חזבאללה משאבים רבים, שהמחישו פעם נוספת את יכולותיו הארגוניות ואת משאביו הרבים העולים על אלו של העדות האחרות. לשם ההתמודדות עם נגיף הקורונה הוקצו 1,500 רופאים, 3,000 חובשים, אחים ואחיות, 5,000 צוותי רפואה העובדים בבתי החולים ובמרפאות ו-15,000 אנשי שטח, המחולקים לצוותי עבודה בערים ובעיירות.

בנוסף לכך הקצה חזאבלללה פעילים מהזרוע הצבאית, עובדי הגופים המוניציפליים, פסיכולוגים, מתנדבים, מטיפים ואנשי דת (שיסייעו במתן חוות דעת הלכתיות בעת הצורך). כמו כן העמיד חזבאללה לרשות המאבק בקורונה את התשתית הרפואית שלו (בתי חולים, מעבדה, אמבולנסים) והקים 23 מרכזי אבחון.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית