דיווח בבריטניה: "טכנאי גרעין איראני הוברח מאיראן במבצע משותף של המוסד, ה-CIA וה-MI6"

מפקדת ה-MI6 בלונדון (צילום: AP)

העיתון הבריטי ה"סאנדיי אקספרס" טוען כי סוכנים בריטיים ניצלו את תנועת המהגרים הבלתי חוקיים כדי להבריח לבריטניה בסירה קטנה טכנאי גרעין איראני, שהוברח מאיראן על ידי המוסד הישראלי.

על פי הדיווח, הטכנאי בן 47 והוא בעל ידע על תכנית הגרעין של איראן. הוא הובא לבריטניה ערב ראש השנה החדשה במבצע משותף של ה-MI6 הבריטי, CIA האמריקני והמוסד הישראלי. המבצע כלל מסע בן 3,000 מייל ברחבי אירופה ובשלב האחרון הפלגה בת 22 מייל בסירה קטנטנה לחציית תעלת לה מנש, כאשר הטכנאי מוסתר בין קבוצה של מהגרים איראניים בלתי חוקיים.

הטכנאי, שבמשך שנים נחשב לנכס חשוב עבור ישראל, סייע כנראה, על פי הפרסומים, בתכנון ב-2012 של חיסול מוסטפה אחמדי רושאן, מדען גרעין איראני, שהיה מנהל במתקן הגרעיני בנתנז, ונהרג מפצצה מגנטית שהוצמדה למכוניתו בטהרן.

התכנית, על פי הדיווח, להבריח את הטכנאי מאיראן הבשילה בחודש אוקטובר, כאשר הוא חש שהוא עלול להיחשף. סוכני ה-CIA ו-MI6 רצו מאוד לתשאל את הטכנאי אחרי שהגיע לבריטניה כדי ללמוד פרטים על תכנית הגרעין האיראנית. בדצמבר המוסד הוציא אותו מתחומי איראן, ואחרי שהסוכנים הבריטיים תשאלו אותו התקבלה ההחלטה להעבירו לבריטניה ומשם לארה"ב. אולם נוצרה בעיה כאשר ארה"ב פרשה מהסכם הגרעין ואילו בריטניה המשיכה לתמוך בהסכם ולא רצתה להיראות כמי שמסייעת להבריח את הטכנאי מארצו.

המקור שמסר את הידיעה הוסיף כי "האתגרים במבצע היו עצומים. היעדרותו של הטכנאי הורגשה מיד, ויחידה מיוחדת של משמרות המהפכה נשלחה לטפל בענין". כאשר הטכנאי הגיע לצרפת עלתה השאלה כיצד להעבירו לבריטניה. טיסה לא באה בחשבון, ועל כן הוחלט להסתירו בקרב קבוצה של מהגרים איראניים כמוהו ולהעבירם בסירה.

הסירה אמורה היתה לנחות בדובר אך סטתה כמה עשרות קילומטרים ממסלולה ונחתה בחוף העיר LYDD. רוכבי אופנוע בריטיים דיווחו למשטרה שראו סירה ובה 12 פליטים על החוף. סוכנים נשלחו לאסוף אותם. הטכנאי הועבר לבית מסתור בבריטניה על ידי סוכנים בריטיים ואמריקניים, ומאוחר יותר הוטס לארה"ב. המקור מסר לעיתון הבריטי: "לנו הובהר בתשאולים של הטכנאי שאיראן דבקה בסעיפי הסכם הגרעין, ואלו היו חשדות טובות".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית