המרוויחה הגדולה מהפלת המטוס הרוסי - איראן. האם מדובר בתחבולה תוצרת טהרן? דעה

המסתורין סביב אירוע הפלת מטוס ההתרעה הרוסי בסוריה גדל ככל שעוברות השעות. מדובר באירוע נדיר לאחר תקיפות רבות של חיל האוויר בסוריה בחודשים האחרונים ללא תקריות ועל אף מאמצי התיאום בין ישראל לרוסיה. המרוויחה הגדולה ממנו היא איראן, ועולה השאלה מה מידת מעורבותה באירוע  

http://en.kremlin.ru/events/president/trips/58493/photos/55291

אירוע הפלת מטוס ההתרעה הסורי במהלך תקיפת מצבורי אמל"ח איראנים בסוריה על ידי צה"ל יכול להיות יוזמה איראנית. אמנם מדובר בתזה שונה מהפרסומים הגלויים שמפנים אצבע מאשימה לישראל או סוריה, אך בחינה של הצד המרוויח מהפלתו של המטוס תפנה את מחוגי האשמה לטהרן.

נתחיל בכך שאיראן מתמודדת בסוריה עם שני אתגרים עיקריים - העין הבוחנת של ישראל והמאבק על שליטה באסד מול הקרמלין. בעוד בטהרן רוצים לשמר את סוריה כגבול עם ישראל לצורך מנוף צבאי, בקרמלין רוצים את סוריה כמנוף מול הצי האמריקאי שמקרין את עוצמתו בסביבת הים התיכון. המאבק על ליבו של אסד בין מוסקבה לטהרן כבר הגיע לכותרות ואין מן הנמנע שפוטין משחק משחק כפול. פעם אחת מעלים עין מפעילות ההברחות של האיראנים בסוריה, ופעם שניה מעלים עין מהתקיפות הישראליות. מבחינתו, 'שישחקו הילדים לפניו', כל עוד האינטרסים של אמא רוסיה בסוריה נשמרים.

מול ישראל, לאיראנים יש בעיה בסוריה. הבחירה שלהם במדינה גובלת בישראל היא חזרה על הטעות שעשה נאצר ב-67 בסיני. אז נאצר קירב את מטוסי צבא מצרים לטווח המטוסים של צה"ל והפסיד אותם. היום, האיראנים מקרבים את הטילים ומשלוחי הנשק שלהם לטווח המטוסים של צה"ל ומפסידים אותם. לפחות את חלקם.

על מנת לפתור את בעיית התקיפות הישראליות מחד, ואת האחווה בין פוטין לאסד מאידך, האיראנים יכלו לעשות מעשה אחד - להפיל את מטוס ההתרעה תחת כסות של סוללה סורית. אירוע כזה, יביא לכך שפוטין יקשה על ישראל להפציץ בסוריה, ומאידך, האמון בינו לבין אסד ישבר. והמשבר הזה ידחוף את אסד קרוב יותר לחיק טהרן, ורחוק מחיבוק הדוב של הקרמלין.

על מנת להצליח באירוע כזה, טהרן צריכה לשלוט בגירוי ובתגובה. מטוס תובלה איראני שנוחת בדמשק ומשאיות עוברות ממנו למחסנים באזור לטקיה, יהיה גירוי מספיק עבור צה"ל. במקביל, על איראן להכין אנשים שלה באחת מסוללות הנ"מ הסוריות הנמצאות בטווח מספיק לפעול מול מטוסי צה"ל שיבואו לתקוף את מלכודת הדבש. הגורם השלישי הוא המטוס הרוסי. פרסום של Syrian_SR מעלה את הטענה כי במטוס שהופל פעל צוות סורי-רוסי משולב. לא מן הנמנע ששירותי הביון האיראנים הצליחו להגיע למישהו מחברי הצוות או למישהו שקשור להפעלת המטוס כדי להבין את המסלול וזמני הפעילות של המטוס.

אם אכן האיראנים הצליחו לתכנן מבצע כזה, וזו שאלה גדולה אם כן, מדובר בהצלחה מסחררת. תיאום האירועים הכולל את גירוי צה"ל, שליטה בתגובה הסורית, וכל זה בתיאום עם פעילות המטוס הרוסי, זו מלאכת אומנות של שירותי ביון שלרוב נשמרת לספרי מתח, ופחות מתרחשת במציאות.

התזה השוררת לפחות היא שמדובר בטעות של הסוללה הסורית. דובר צה"ל טוען כי מטוסי צה"ל לא היו באזור המטוס הרוסי כאשר טיל הנ"מ פגע בו. הרוסים טוענים שמטוסי צה"ל כן היו. אם אף צד לא משקר, ההסבר היחיד לקוח מהמטריקס - "אל תנסה לכופף את הכפית, זה בלתי אפשרי. במקום זאת, פשוט תבין שזה אתה שמתעקם". או במילים אחרות, צה"ל בדרך כלשהי הצליח להראות למכ"מים הסורים והרוסיים שיש רבעיית אפ-16 באזור מסוים, כאשר הרביעייה הייתה בכלל באזור אחר, בתחום האווירי של ישראל.

אין ספק כי הפלת המטוס הרוסי במהלך תקיפה ישראלית בסוריה היא אירוע נדיר. תקיפות כאלו מתרחשות כבר חודשים, חלקן הולבנו על ידי צה"ל, חלקן דווחו על ידי מקורות זרים. בכולן, לא נפגעו נכסים רוסיים. ישראל ורוסיה שומרות על ערוץ פתוח, כולל דיווח על תקיפות כדי למנוע אירועים כאלו. בישראל מבינים שפגיעה בנכס רוסי משמעותה פגיעה ביכולת צה"ל לפגוע באיראנים בסוריה. בנוסף, אירוע כזה יצריך איזון משוואה מול הקרמלין בדרך כלשהי. וכאשר יש אירוע נדיר, נדרש לבחון את כלל החלופות שגרמו לו. תחבולה איראנית היא אחת מהן.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית