הסכנה: דעאש בחצי האי סיני

אנצאר בית אל מקדיס – הוא הארגון העומד מאחורי פעולות הטרור בחצי האי סיני. מהיכן הגיע? ומה עמדתו לגבי ישראל? סקירה מיוחדת

מתקפת "חודש הרמדאן" של ארגון אנצאר בית אל מקדיס המכונה כיום "מחוז סיני" של המדינה האסלאמית מהווה תמרור אזהרה עבור אויבי הארגון : משטר א–סיסי במצרים וישראל, לגבי כוונותיו ויכולותיו של הארגון. מתקפת הטרור של הארגון בעיתוי זה בוצעה כמענה  לקריאת הנהגת  ארגון המדינה האסלאמית לשלוחותיו ופעיליו ,לציין את מלאת שנה להקמת הח'ליפות האסלאמית בפגועים נגד אויביו. 

נראה שבמצרים בחרה שלוחת המדינה האסלאמית לפעול בתאריך בעל משמעות לזירה המצרית -  ה -1 ביולי 2013, מועד הפלת משטר האחים המוסלמים בראשות מוחמד מורסי ,במהפכה של הצבא ותנועת "תמרוד".

ארגון אל-תוחיד ואל-ג'יהאד

שורשיו האידיאולוגיים והדתיים ואף חלק מראשי ארגון אנצאר בית אל מקדיס  בארגון אל-תוחיד ואל-ג'יהאד, שהוקם בסיני בהשפעת אבו מוסעב אל זרקאווי, מנהיג אל-קעידה בעיראק.                          

בראש הארגון עמד חאלד סלם, רופא שיניים ממוצא בדווי. הארגון ביצע שורה של פיגועי התאבדות נגד אתרי תיירות בסיני ( בטאבה, נואיבה, דהב ושרם א –שיח'), בשנים  2004 – 2006 . השלטונות המצריים הצליחו לחסל את הארגון  ומרבית חבריו נהרגו או נלכדו ,נשפטו והוחזקו בבתי סוהר במצרים. יחד עם זאת בשנים 2007 – 2011 המשיכו להתפתח בסיני וברצועת עזה קבוצות סלפיות רדיקליות שאמצו את תפיסת העולם שהייתה מזוהה עם אל-קעידה.  

ארגון אנצאר בית אל-מקדס  הוקם בתחילת 2011 עם הפלת משטר מובארק. הארגון איגד בשורותיו  פעילים מארגון אל-תוחיד ואל-ג'יהאד שנמלטו מהכלא, גורמים סלפים קיצוניים מרחבי מצרים שהגיעו אף הם לסיני בעקבות מהפכת ינואר ובעיקר בדואים תושבי סיני שפיתחו שנאה לשלטונות המצריים על רקע תחושות של אפליה וקיפוח. לטענת גורמי ביטחון מצריים לארגון היו גם קשרים קרובים עם ארגון האחים המוסלמים במצרים.

מייסדי הארגון ניצלו את הריק השלטוני והביטחוני שנוצר בחצי האי סיני בעקבות נפילת משטר מובארק כדי לבסס בו תשתיות טרור  בעיקר בצפון סיני , לאורך ציר החוף : רפיח – שיח' זויד – אל-עריש ובאזור ג'בל הילאל. הארגון נעזר ונתמך גם בידי גורמים ג'יהאדיסטים מרצועת עזה, שסיפקו לאנשיו אימונים והכשרה.  

שמו של הארגון, אנצאר בית אל-מקדס, ("נאמני ירושלים"), מעיד, לכאורה, על התמקדותו בג'יהאד נגד ישראל ואכן בתקופה הראשונה לפעילותו הוא הדגיש בפרסומיו את הפעולות שבוצעו נגד מטרות ישראליות. 

בכמה הזדמנויות לאחר סילוקו של חוסני מובארק מהשלטון במצרים, פנה מנהיג אל-קעידה , איימן אל-ט'ואהירי  לפעילי הג'יהאד העולמי בסיני ודחק בהם לפגוע במטרות ישראליות ומערביות.  בהודעות ובסרטים שפרסם הארגון יצר את הרושם שהתקפותיו החוזרות והנשנות על צינור הגז מסיני לישראל  נעשו כמענה לפנייתו של איימן אל-ט'ואהירי. בתקופת שלטון האחים המוסלמים במצרים המשיך הארגון בביצוע פגועים נגד ישראל. 

לאחר הפלת שלטון האחים המוסלמים של מוחמד מורסי ביוני 2013 והחלפתו במשטר של א –סיסי , שינה הארגון את סדר העדיפויות שלו ופתח במלחמה גלויה נגד כוחות הביטחון ומוסדות השלטון המצריים.

בעקבות העימות  שפרץ בין מנהיג אל-קעידה , איימן אל ט'ואהירי , לאבו בכר אל בגדאדי והחלטתו של בגדאדי להכריז על הקמת חליפות חדשה ועל עצמו כחליף, נדרשה הנהגת ארגון אנצאר בית אל מקדיס לבחון את שאלת המשך נאמנותה לאל-קעידה. לאחר התלבטויות החליט הארגון לנטוש את אל-קעידה ולהצטרף למחנה של המדינה האסלאמית. 

כתוצאה מהחלטה זו פרשה מהארגון קבוצה של פעילים שהקימו ארגון בשם "המורביטון" והם מהווים את שלוחת אל-קעידה במצרים. בראש הקבוצה עומדים מספר קצינים לשעבר בצבא מצרים וחלק מחברי הקבוצה לחמו בסוריה וחזרו לארצם. הארגון ביצע פגועים אחדים במצרים ולאחרונה הודיע כי הוא מחדש את פעילותו גם בסיני.

ב – 3 בנובמבר 2014 הכריז ארגון אנצאר בית אל-מקדס, על הצטרפותו הרשמית למדינה האסלאמית. במנשר שפרסם הארגון נאמר בין היתר:

".....אנו נשבעים בפני אללה שאנו נמשיך בג'יהאד שלנו כנגד כוחות הכפירה [כוחות הביטחון המצריים] וכנגד היהודים עד שאללה ייתן לנו ניצחון עליהם, ינקום את החללים והקרבנות שלנו, ויחזיר את הארצות לבעליהן... הנה אנו מפיצים בפומבי את נוסח שבועת האמונים שלנו למען יידעו קרובים ורחוקים את עמדתנו וינהגו כמונו, ובכך יחזקו את כוחם של המוסלמים: מפקדנו, המג'אהד אבו בכר אל-בגדאדי אל-קורשי אל-חוסייני.

"אנו, המג'אהדין של אנצאר בית אל-מקדס, נשבעים לך אמונים כמפקד המאמינים והמג'אהדין כולם במדינה האסלאמית וכח'ליפה של המוסלמים כל עוד אתה צועד בדרך הספר של אללה והסונה של נביאו ובדרכם של קדמונינו הצדיקים. אנו נשבעים לשמוע ולציית לך מרצון או שלא מרצון, ושלא נחלוק על פקודותיך. לא ניתן לאיש לדרוש מה שאין זכותו לדרוש לאחר שנשבענו לך אמונים".

בעקבות הצטרפות הארגון למדינה האסלאמית נראה כי הוא זוכה לסיוע ותמיכה מהמדינה האסלאמית בתחומים הבאים: סיוע פיננסי למימון פעילות הארגון בסיני, ייעוץ של מומחים בעלי ניסיון קרבי מסוריה ועיראק, אספקת אמצעי לחימה מתקדמים (בעיקר באמצעות מימון, רכישה והברחת אמצעים אלה לסיני מלוב וסודאן) וסיוע בתחום ההסברה באמצעות מנגנוני ההסברה המתקדמים של המדינה האסלאמית.

מטרותיו המוצהרות של הארגון: להיאבק באויבי האסלאם מבית ולהביא להפלת המשטר של א-סיסי במצרים ולנהל מלחמת קודש (ג'יהאד) נגד אויבי האסלאם ובראשם מדינת ישראל. לטענת גורמי ביטחון מצריים, הארגון שואף להקמת אמירות אסלאמית שתכלול את אזור צפון סיני ורצועת עזה.

קיימות הערכות שונות לגבי היקף הכוחות שעומדים לרשות הארגון והן נעות בין כמה מאות לוחמים ובין אלפים בודדים. לרשות הארגון אמצעי לחימה מגוונים ובהם נשק קל, חומרי נפץ ,מרגמות, רקטות ("גראד"), מטולי אר פי ג'י 7, טילי נ"ט (ייתכן מדגם "קורנט") ,מקלעי נ"מ וטילי כתף נגד מטוסים.  

במהלך חודש יולי 2015 הביא הארגון לידי ביטוי מקצת מיכולותיו בשלושה פיגועים בסיני: מתקפת טרור נגד עמדות ומפקדות של כוחות הביטחון המצריים בצפון סיני, ירי רקטות מסיני לישראל ופגיעה בכלי שייט של חיל הים המצרי מול חופי רפיח באמצעות טיל נ"ט.

בעקבות מתקפת הטרור של מחוז סיני נגד כוחות הביטחון המצריים ב – 1 ביולי 2015 , שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, טען  שפעילים בזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה מסייעים לאנשי "מחוז סיני" ארגון המדינה האיסלאמית,  הנלחמים נגד כוחות הביטחון המצריים בסיני. במפגש ברומא עם שרת ההגנה של איטליה, רוברטה פינוטי, אמר יעלון כי "יש שיתוף פעולה בין גורמים בחמאס בעזה לבין שלוחת המדינה האסלאמית  בסיני". 

לדבריו, "ברצועת עזה החמאס נלחם בשלוחות המדינה האסלאמית , אבל מצד שני הוא משתף פעולה עם הארגון בסיני במטרה לפגוע במצרים. אלה עובדות שידועות לנו והן גם באו לידי ביטוי בפיגועים הרצחניים שהיו בסיני בשבוע שעבר".

מתאם הפעולות בשטחים, האלוף יואב מרדכי, טען לאחר המתקפה כי פעילים בכירים בזרוע הצבאית של חמאס בדרום הרצועה סייעו לאשפוז פעילי- "מחוז סיני" שנפצעו בבתי חולים בעזה.

חבר הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, דחה את ההאשמות כי תנועתו משתפת פעולה עם המדינה האסלאמית בסיני, וגינה את מתקפת הטרור בצפון חצי האי. לדברי אבו מרזוק, המתקפה בסיני "פוגעת בביטחונם של הפלסטינים, בעיקר בעזה, משום שסיני היא המעבר היחיד לתושבי הרצועה". בראיון לערוץ אל-קודס הוא גינה "ניסיונות לקשור בין החמאס לבין האירועים הביטחוניים בסיני" ואמר כי אין כל ראיה לכך. 

מאבק מצרים בטרור

מאז עלה עבד אל פתח אל סיסי לשלטון במצרים הוא הציב את המלחמה בטרור והחזרת השקט והביטחון למצרים בראש סדר העדיפויות של משטרו.  לאור זאת גיבשה מצרים גישה כוללת  ואינטגרטיבית למערכה בטרור האסלאמי ונקטה בשורה של צעדים במישורים שונים :

במישור המשפטי  - ארגון האחים המוסלמים, החמאס וארגוני טרור נוספים בהם אנצאר בית אל מקדיס, הוצאו מחוץ לחוק וראשיהם ופעיליהם הועמדו לדין. ביולי 2015  אישר בית המשפט במצרים את גזר דין המוות שנפסק למורסי ובכירים נוספים באחים המוסלמים, ובראשם המדריך הכללי מוחמד בדיע. ההחלטה אם להוציא את הבכירים להורג מונחת לפתחם של א־סיסי ושל המופתי הגדול של מצרים.

קודמו חוקים המאפשרים מעצרים ממושכים של חשודים בפעילות בטרור. בעקבות רצח התובע הכללי הודיע נשיא מצרים כי יקדם וירחיב את החקיקה בתחום המלחמה בטרור.

במישור ביטחון הפנים  – הוחלף שר הפנים ובוצע סבב מינויים נרחב של בכירי מערכת ביטחון הפנים במצרים.

במישור החברתי \פוליטי – התקיימו פגישות בין נציגי השלטון לבין ראשי השבטים בסיני על מנת לגייסם לצד המשטר במאבק נגד ארגוני הטרור האסלאמיים ,תוך מתן הבטחות לרפורמות כלכליות ושיפור תנאי חייהם של תושבי סיני. כמו כן הורחבו סמכויות המושלים של המחוזות בסיני.

במישור הצבאי – בוצעו מהלכים רבים שנועדו לשפר את יכולת כוחות הביטחון להתמודד עם הטרור האסלאמי בסיני:

הוקמה מפקדה חדשה  - בפיקוד מפקד ארמיה 3 לשעבר גנרל אוסמה עסכר (קודם לדרגת פילדמרשל) שתפקידה לתאם את כלל הגורמים הביטחוניים הפועלים במסגרת המלחמה בטרור בסיני.

הוקם "כוח התערבות מהירה" המבוסס על כוחות קומנדו וכוחות מיוחדים שניתן  להעבירם לגזרת פעילות בהטסה ובלוח זמנים קצר. במקביל, מוקמת רצועת ביטחון בגבול בין מצרים לרצועת עזה לאיתור והשמדת מנהרות וסיכול העברות אמל"ח ופעילי טרור  משני עברי הגבול. לצורך כך פונו אלפי תושבים שהתגוררו בסמוך לגבול ונהרסו מאות מבנים.

ישראל והמאבק ב "מחוז סיני"

ישראל רואה במצרים שותפה חשובה במלחמה באיומי הטרור הן מצד הארגונים הג'יהאדיסטיים בסיני והן מצד ארגוני הטרור הפלסטינים ברצועת עזה ובראשם החמאס.

הסכם השלום עם מצרים מטיל מגבלות על היקף וסוג הכוחות המצריים הפועלים בסיני, אולם נראה כי ישראל משתפת פעולה עם מצרים ונענית לבקשות המצריות לחרוג מהכתוב בהסכם על מנת לאפשר התמודדות אפקטיבית עם אתגרי הטרור בסיני.

היכולות שמפגין הארגון בלחימה בסיני נגד הכוחות המצריים ופגועים שכבר ביצע בעבר נגד ישראל מעידים כי בפני כוחות הביטחון של ישראל עומדים אתגרים מורכבים ומוטב שאיומים אלה יסוכלו מבעוד מועד בצד המצרי.

מצרים נתונה כיום במלחמה עם ארגוני הטרור האסלאמיים לגווניהם. למרבה התסכול של המשטר,  נראה כי הצעדים  שננקטו עד כה לא הצליחו להוריד לפי שעה את רף איום הטרור במצרים ולמשטר המצרי צפויה מערכה ארוכה וקשה עד להשגת יעדיו במערכה נגד הטרור.

ישראל, מצרים ויתר מדינות האזור צריכות לשתף פעולה במאבק בארגון המדינה האסלאמית על כלל שלוחותיה לרבות "מחוז סיני". המערכה נגד הארגון בסיני צריכה להיות חלק ממערכה מקיפה וכוללת של הקואליציה בראשות ארה"ב, בה חברות כ-60 מדינות. 

נראה כי כדי להצליח במלחמתה בטרור נזקקת מצרים לסיוע כלכלי, מדיני וצבאי של המערב ובעיקר של ארה"ב. הלחץ המופעל כיום על המשטר לשפר את מצב זכויות האדם, להפחית את הלחץ על תנועת האחים המוסלמים ולעריכת בחירות  פוגעת ביכולתו של המשטר להתמודד עם האיומים של האסלאם הראדיקלי בארצו. מוטב שהמערב ילמד מכשלי העבר וההווה ,יגבה את המשטר במלחמתו בטרור ויותיר את העיסוק בדמוקרטיה למועד ולנסיבות אחרות בעתיד.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית