ממשיכים להילחם בהברחות נשק

אתמול חשף צה"ל כי לפני כחצי שנה עצרו כוחות חיל הים ספינה תימנית בים האדום. ההודעה העניינית יכולה ללמד על המאבק המתמשך בהברחות הנשק מאיראן, מסלולי ההברחות והשת"פ שקיים בנושא בין מדינות שונות

דובר צה"ל חשף אתמול כי בעקבות מידע מודיעיני כוח של חיל הים פעל לפני כמה חודשים כנגד ספינה בים האדום. בהודעה שבה רב הנסתר על הגלוי, הודיע דובר צה"ל כי "במסגרת פעילות מבצעית שוטפת שמקיים חיל הים לצורך ביטחון ומניעת הברחות, עצר כוח של חיל הים לפני כמה חודשים חשודים באזור הים האדום. החשודים הועברו לחקירת כוחות הביטחון ובסיומה שוחררו. צה"ל וכוחות הביטחון ימשיכו לפעול בלחימה ובמאמץ ההתחמשות של ארגוני הטרור שמטרתם לפגוע באזרחי ישראל".

הודעת דובר צה"ל אינה חושפת האם נתפסו אמצעי לחימה או הופק מודיעין בעקבות מעצר הספינה וציוותה, למעט העובדה כי צוות הספינה, תימנים במוצאם, שוחרר לאחר חקירת השב"כ.

המלחמה בהברחות נשק דרך ים סוף, מרכזת בשנים האחרונות שיתופי פעולה מורכבים בין מדינות ידידותיות וידידותיות פחות,כשהציר המרכזי ביניהן הוא שיתוף פעולה מודיעני שעליו מנצחת ארה"ב. אחת מאותן מדינות היא תימן שדרך שיטחה ושטח שכנותיה עובר אחד מהנתיבים המרכזיים אמצעי לחימה בין איראן ונתמכיה - ארגוני הטרור הפועלים בחצי האי ערב, אפריקה, סיני, רצועת עזה ועד לחיזבאללה שבלבנון.

על פי דובר צה"ל ההשתלטות בים האדום התרחשה בדצמבר 2012, נתון זה בצירוף העובדה כי מדובר בצוות תימני, מציב את האירוע במקביל לשני אירועים מרכזיים במלחמה בהברחות הנשק מאיראן.

באמצע ינואר השנה, כשבועיים לאחר האירוע עליו דיווח דובר צה"ל, הגיע לכוחות הבינלאומיים הפועלים בים האדום, מידע מודיעני אודות ספינת נשק איראנית בשם "ג'יהן 1" שיצאה מאחד מהנמלים באיראן כשעליה צוות של שמונה אנשי צוות תימניים ומטען של כ-40 טון אמצעי לחימה.          ב-23 בינואר סוגרים על הספינה כוחות ימיים והספינה מובלת אל נמל עדן. בדיקת מטעניה חושפת אמצעי לחימה רבים הכוללים: טילי קרקע אוויר מתוצרת איראנית ורוסית, ואמצעי לחימה שונים ותחמושת.

כחודש מאוחר יותר, החקירה מובילה לחשיפת חברי רשת מודיעין שפרסה איראן באמצעות כוח קודס האיראני בשטחי תימן ובמיוחד בנמלייה. בין משימות הרשת היה לייסד תשתית לוגיסטית להברחת אמצעי לחימה הנפרקים בתימן ומיועדים להפצה לשותפותיה של איראן.

 

 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית