חיל הים של משמרות המהפיכה מגדיל טווחים 

צירופה של אניית העזר החדשה לחיל הים של משמרות המהפיכה מצביעה על הגדלת טווחים של החיל שעד כה היה אחראי על טיפול באיומים קרובים 
 

https://iranpress.com/content/29978

השבוע (19/11) הציג חיל הים של משמרות המהפכות של איראן אוניית עזר חדשה, אשר הוכנסה לשירות מבצעי. מפקד חיל הים של משמרות המהפכה ציין בראיון לערוץ הטלוויזיה המקומית, שהאונייה תסייע לחיל הים לבצע את משימותיו בהגנה על נתיבי השיט וחופש השיט, הגנה על מכליות נפט ודיג חופשי, במרחבי הים. 

האונייה האיראנית החדשה הוצגה רק כשתי יממות לאחר שפורסם בארצות הברית, שהנשיא טראמפ, רגע לפני עזיבתו את הבית הלבן, ביקש לבחון משמעויות לתקיפת מתקן הגרעין נתנאז באיראן, אך החליט שלא לעשות כן. אוניית העזר, הנושאת את שמו של מפקד חיל הים לשעבר, Abdollah Roudaki, הינה באורך של כ- 150 מטר ורוחב סיפון של כ- 22 מטר. נראה שהאונייה הוסבה לשירות משמרות המהפכה מאוניית סוחר אזרחית.

אוניית העזר, לה הוכן סיפון לנחיתת מסוקים, בעלת יכולת נשיאה של מסוק, כלי טיס בלתי מאוישים, ורחפנים. כלי הטיס הבלתי מאויישים, לרבות כלים בעלי יכולת איסוף ותקיפה מדגמים שונים, משוגרים מסיפון האונייה באמצעות משגר נייד מסוג "קטפולטה".
סיפונה של אוניית העזר יכול לשאת מערכות מכ"מ, סירות תקיפה מהירות נושאות טילים, מיקוש וטורפדו. האונייה גם בעלת יכולת נשיאת לוחמים רבים לביצוע מבצעי נחיתה אמפיביים, ונשיאת רכבים מדגמים שונים, לרבות רכבי שיגור טילים נגד מטוסים וטילים נגד ספינות. האונייה מצוידת בסוללות מקלעים להגנתה מתקיפות בטווחים קרובים.

יהיה סביר להניח, שאוניית העזר בעלת יכולת נשיאה של לפחות צוללת ננס אחת מדגם גאדיר, צוללת במשקל של כ- 200 טון, המופעלת על ידי שישה לוחמים, ובעלת יכולות איסוף מודיעין, ירי טילים לטווחים קצרים (עד 40 ק"מ), ירי טורפדו ופיזור מוקשים. 
בנוסף, אפשר שעל סיפונה של האונייה ניתן יהיה להציב רכב בעל יכולת שיגור טילים בליסטיים לטווח קצר (עד 300 ק"מ) כדוגמת הטילים מדגם פתאח-110 תוצרת איראן, הנועדו לפגוע במטרות ביבשה או בים. 

בהקשר זה יש לציין שאיראן ביצעה ירי של טילי סקאד מאוניות הסוחר כנגד מטרות בעיראק, במהלך המלחמה בין המדינות בשנות השמונים, כך שיכולת זו אינה תהיה חדשה באיראן, אלא שחזור של יכולות נושנות.  

התפיסה האסטרטגית של אוניית העזר
באיראן פועלים שני חילות ים. האחד, חיל הים הסדיר תחת פיקודו של רמטכ"ל איראן, ותפקידו להגן על חופש השיט ולפעול מול חיל הים האמריקאי רחוק מהחוף האיראני. חיל הים השני, פועל תחת פיקוד משמרות המהפכה, ומשימותיו המרכזיות הן בטווחים קרובים להגנת החוף, המפרץ הפרסי ומצרי הורמוז.   

חיל הים של משמרות המהפכה החל לפעול בשנתיים האחרונות בטווחים רחוקים יותר החוף, ביצע תקיפות קומנדו כנגד אוניות סוחר במפרץ עומאן ומבצע פעילות מבצעית באזור באב אל-מנדב. 
אוניית העזר החדשה בשירות חיל הים של משמרות המהפכה, פותחת עבורו פתח רחב לביצוע פעילות מבצעית רחוק מהחוף האיראני, כולל תקיפת כלי שיט, תקיפת מטרות בחוף, מבצעי איסוף מודיעין מהים ומהאוויר, ומבצעי קומנדו אחרים, כל אלו תחת מעטפת הגנה אווירית וימית. 

בתפיסה האסטרטגית, עבור חיל הים של משמרות המהפכה מדובר במהפכה של ממש ביכולות העומדות לרשותו בביצוע מבצעים, יכולות איסוף מודיעין ויכולות לחימה בטווחים רחוקים מהחוף. יכולות אלו קוראות אף תיגר מול חיל הים הסדיר, מולו קיימים מאבקים פוליטיים רבים, חילוקי דעות  ותחרות על משאבים מול השלטון.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית