יכולת האש שתשנה את כללי המשחק

במסגרת תר"ש "תנופה", ביצע תא"ל אבירם סלע, קצין תותחנים ראשי, שינויים מהותיים בחיל ובהפעלת האש. בראיון מיוחד לישראל דיפנס הוא מדבר על מרכזיות החיל, חושף שינוי משמעותי ומגלה מה עלה בגורל שינוי שם החיל

 

תא"ל אבירם סלע. צילום: דובר צה"ל 

תא"ל אבירם סלע, קצין התותחנים הראשי, ביצע במהלך כהונתו שינויים רבים בחיל, חלקם במסגרת התוכנית הרב-שנתית "תנופה". חלק משינויים אלה נמצאים בבסיס התפיסות של תר"ש "תנופה". עקב השינויים היסודיים שחלו בחיל, עלה אפילו רעיון לשנות את שמו כדי להתאימו לעידן שבו התותחים המסורתיים כבר אינם במרכז ההוויה הארטילרית. אולם תא"ל סלע החליט לגנוז את הרעיון, והחיל נשאר חיל התותחנים, עם הכומתה הכחולה וסמל התותח. המורשת נשמרת.

"מולנו ניצבים כיום צבאות טרור", אומר תא"ל אבירם סלע בראיון למגזין ישראל דיפנס ןתמיד תותחן, "ובכוונה אני משתמש במונח צבאות טרור ולא ארגוני טרור. כי יש להם, מהצד השני של הגבול - בעיקר בצפון וגם בדרום - אתוס משלהם, דפוס פעולה ויכולות כמו של צבא. כלומר, מבחינתנו לא מדובר עוד בלחימה בגרילה, אלא בלחימה במערכות גדולות של האויב, החל ממערכים מיקרו-טקטיים וכלה באסטרטגיים. לחימה נגד ארגון מבוזר שקשה להצביע על נכסיו, כמו מפקדות מסודרות, אויב שמסתתר, אויב שנעלם. נגד סוג אויב חדש כזה, חשוב ומכריע הוא גורם הקטלניות. ממד הקטלניות פירושו היקף הנזק הנגרם למטרות, לתשתית, למחבלים".

בחזית הצפון יש לאויב הזה, לחיזבאללה, מספר גדול של קנים. "אין ספק שתהיה מעורבות רבה של העורף האזרחי בכל מערכה עתידית בצפון, כאשר ההתמודדות היא עם יכולות הדיוק שבידי האויב. נגד אלו יש בידינו מערכי הגנה רב-שכבתיים מצוינים. הם לא הרמטיים, אך עדיין מצוינים. ניתן בהחלט למנוע ולשתק כמויות גדולות של אש האויב. יש לנו יכולות שכמה מהן ייחודיות בעולם, וזה כולל יעילות ודיוק התקיפה של מטרות האויב. כמובן שחלק מהמענה יהיה באמצעות פעולות קרקעיות. יש כאן תמהיל של הרתעה, מניעה והכרעה, כאשר הציר המרכזי הן פעולות התקפיות מקבילות ליכולות ההגנה באמצעות חיל הגנת הגבולות ויחידות מרחביות", אומר תא"ל סלע.

"בכל החזיתות האיומים שונים מאשר בעבר. היערכות צה"לית מול צבאות סדירים קיימת בעדיפות יותר נמוכה, אם כי לא מוותרים על יכולות של לחימה מול צבאות סדירים. עיקר ההיערכות הוא פוטנציאל לחימה ברמת הגולן - בלבנון החיזבאללה הוא כמו צבא - ובחזית עזה", מוסיף סלע.

צילום: דובר צה"ל

השינויים בחיל התותחנים הם חלק מהתפיסות העומדות בבסיס התוכנית הרב-שנתית "תנופה", שהיא, לדברי סלע, רלוונטית לתפיסת ההפעלה של צה"ל כולו. אחד מעקרונותיה הוא שלילת יכולות האויב. שלילת יכולות מושגת, בין היתר, על ידי תמרון ואש, וזו משימת החיל. תמרון ואש הם היוצרים את הקטלניות, ובכך חיל התותחנים הוא שחקן מרכזי.

מערך את"ר עובר להגנת גבולות

אחד המערכים שמפעיל כיום חיל התותחנים הוא את"ר (איסוף תקיפה רשתית). תא"ל סלע חושף כי המערך עתיד לעבור לשירות חיל האיסוף הקרבי במסגרת מערך הגנת הגבולות. ניתן לראות בו כחיל המודיעין של התותחנים: איסוף מודיעין כדי ליצור תמונת אויב ומטרות של אויב מסתתר, נעלם או פועל בחסות אוכלוסייה אזרחית, בתוויי קרקע או בתווך התת-קרקע. כל אלה מקשים על גילויו.

סלע מסביר כי אתגר רכישת המטרות הוא משמעותי מאוד, ושהאיסוף נעשה במגוון אמצעים כמו חוזי או מודיעין אותות. רבים מאנשי מערך את"ר הם אנשי מילואים שתפקידם רכישת מטרות בתא שטח טקטי. בעלי תפקיד אלה יקבלו הכשרה מקצועית בחיל האיסוף הקרבי, ואילו בצמידות לכוחות המתמרנים הם יוכשרו ברזי הפעלת האש וסגירת מעגלים בתנאים מבצעיים בשטח, בשדה הקרב. כאמור, מערך זה צפוי לעבור לאחריות חיל האיסוף הקרבי שנמצא תחת מערך הגנת הגבולות.

"איש האיסוף ירוץ יחד עם המתמרנים כדי ליצור תמונת מודיעין. האיסוף יכול להיות בעין, בסיגינט, בעזרת רוכ"ש ('רוכב שמים'), או כל אמצעי שיאפשר ליצור תמונת אויב בלתי-נראה. זו המשימה של איסוף לקראת תקיפה. הכוחות רצים בשטח ומבצעים את איסוף המודיעין כבסיס לתוכנית אש", מסכם תא"ל סלע.

הכתבה המלאה בגיליונות אפריל 2020 של ישראל דיפנס ותמיד תותחן

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית