שר המשפטים לשעבר בלבנון מאשים את שר החוץ הנוכחי בקבלת שוחד מאיראן

שר החוץ של לבנון - Gebran Bassil - מקור: https://twitter.com/Gebran_Bassil/status/1117045273895817217 

שר החוץ הלבנוני, ג'בראן בסיל, הואשם בעבירות שחיתות נרחבות, כולל קבלת כספים איראנים כתשלום על "כיסוי נוצרי" לחיזבאללה. ההאשמות הצורמות של שר המשפטים לשעבר, אשרף ריפי, יגרמו למתיחות פוליטית בביירות, שכן הממשלה הלבנונית נאבקת להתמודד עם שחיתות ולבצע רפורמות פיסקליות כתנאי לפתיחת יותר מ -11 מיליארד דולר של סיוע כספי זר כדי להקל על החרם של לבנון משבר כלכלי. כך לפי דיווח של alarabiya.net.

במסיבת עיתונאים בעיר טריפולי שבצפון לבנון, תיאר השר לשעבר את בסיל כשר המושחת ביותר בממשלה. "מאחר שהתנועה הפטריוטית החופשית סיפקה כיסוי נוצרי לנשק של חיזבאללה, איראן שילמה את סכומי הכסף הגדולים של FPM מעת לעת", אמר ריפי, בהתייחסו למפלגה הפוליטית שבסיל עומד בראשה. "הכסף הזה הועבר ללבנון בקופסאות שכתוב עליהן 'הסהר האדום האיראני'. בסיל קיבל והעביר את הקרטונים האלה ".

השחיתות הפכה לבעיה בוערת בלבנון ונראית כגורם עיקרי לכלכלת המדינה החולה ולמצב הפיסקלי הטעון. בחודש אפריל השנה התחייבו המדינות התורמות ומוסדות ההלוואות הבינלאומיים בסכום כספי של כ -11 מיליארד דולר כדי לסייע ללבנון להתגבר על המשבר. אבל הכספים מותנים בחבילת רפורמות רחבה שכוללת חיסול שחיתות.

הממשלה הזהירה מפני האפשרות של נקיטת צעדי צנע כדי לצמצם את הגירעון התקציבי, אחד הגבוהים בעולם. האזהרות עוררו מחאות מצד עובדי המגזר הציבורי, שחששו כי הן יגרמו לכלל קיצוץ בשכר. ריפי, לשעבר ראש כוחות ביטחון הפנים, הזהיר מפני שימוש בלבנון כחזית תחת פיקוד איראני, ואמר כי על הממשלה לדבוק בהחלטת מועצת הביטחון של האו"ם 1701.

השר לשעבר ציטט עסקה שנויה במחלוקת של ספינות לייצור חשמל כדי לתמוך בטענותיו על השחיתות לכאורה של בסיל. "עלויות החשמל הן הסיבה העיקרית לחוב הציבורי. יותר מ -36 מיליארד דולר מתוך 86 מיליארד דולר, שהוא הסכום הכולל של החוב הציבורי, הושקע בחשמל", אמר.

ריפי הוסיף כי עלות העסקת אוניות הפקת חשמל לתקופה של חמש השנים הראשונות בין 2012 ל 2017 היתה 755 מיליון דולר. כדוגמה לעלות הגבוהה של פתרון הכוח הזמני, הוא אמר שהממשלה הוציאה על האוניות 393 מיליון דולר בשלוש השנים הראשונות, אך עלות הקמת שתי תחנות כוח בזוק ובג'יה עלתה רק 350 מיליון דולר.

הוא גם אמר כי לאחר סיום ההסכם לשלוש שנים, בסיל, בתוקף היותו שר האנרגיה דאז, חידש את החוזה לשנתיים נוספות למרות החששות של ועדת הפיקוח המרכזית, אשר הטילה ספק באמינותה של קבוצת Karadeniz Energy Group שבבעלותה הספינות.

ריפי גם הטיל ספק בירידה מסיבית במחיר של חלקת אדמה בסלעטה בצפון לבנון, שם מתכנן משרד האנרגיה להקים תחנת כוח חדשה. המחיר המקורי של הקרקע היה 200 מיליון דולר, אבל הנתון ירד ל -30 מיליון דולר. ריפי אמר כי ירידת המחירים עוררה שאלות משמעותיות, מדוע המשרד מוכן להשקיע 200 מיליון דולר מלכתחילה תמורת חלקת אדמה שהוערכה רק ב -130 מיליון דולר.

השר לשעבר האשים את בסיל בקניית נכסים בסמיכות לפרויקט הסכר, כדי שיוכל להוציא מהממשלה מחירים גבוהים אם ירצה להפקיע את הנכס או ליהנות מעליית ערך לאחר השלמת פרויקט הסכר. ריפי הוסיף וטען כי הוא מקבל תשלומים מפוליטיקאים שאפתנים, שביקשו מקום ברשימת הבחירות שלו לקראת הבחירות לפרלמנט. "מועמד אחד שילם לבסיל 17 מיליון דולר", אמר ריפי. "כאשר המועמד הזה לא ניצח, הוא איים לחשוף את בסיל, אז האחרון החזיר אחוז גדול מהסכום הזה כדי למנוע שערורייה".

הוא גם טען כי כמה שרים בממשלה במסגרת חלקה של FPM שילמו לבסיל תשלום כדי לקבל מושב בממשלה. "שר בממשלה הנוכחית שילם 10 מיליון דולר כדי להתמנות לשר. חבר הפרלמנט הנוכחי פעל כמגשר בעסקה זו. חבר הפרלמנט הזה קיבל מיליון דולר, ואילו בסיל קיבל 9 מיליון דולר", אמר ריפי.

בתשובתו מסר בסיל כי השר ביקש מעורך דינו לנקוט באמצעים משפטיים מתאימים נגד ריפי על הפצת "שקרים" שמטרתם לפגוע במוניטין שלו. "ריפי אינו אמין והוא תמיד מסתמך על שקרים והשמצות לצורך השגת פופולריות", נכתב בהודעת לשכת העיתונות של בסיל.

ריפי לקח את הדיון לטוויטר מאוחר יותר ביום שני האחרון והגיב: "האיומים שלך לא יניעו אותנו לחדש את הדרך של המאבק בשחיתות עד הסוף. אנחנו לא ננוח לפני שהעובדות יחשפו באמצעות ראיות. יש להחזיר את כספי הציבור שנשדדו לאוצר."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית