שוקעים בביצה הפוליטית של וושינגטון

השערורייה האחרונה בוושינגטון נוגעת למיזכר הנוגע לפעילות ה-FBI בכל הנוגע להאזנות סתר לאזרחים אמריקניים. תא"ל (מיל') חנן גפן מאמין שהיחסים הגרועים בין ממשל טראמפ ל-FBI יעלו שאלות שאיש לא ירצה להשיב עליהן

המיזכר שפורסם (צילום: AP)

קהילת המודיעין האמריקאית ובראשה ארגון ה-FBI  נמצאים בעין סערה המתחוללת במסדרונות הפוליטיים בוושינגטון. יתכן כי גם ארגון ה-NSA  (המקבילה של יחידה 8200) ישתרבב לשערורייה כקבלן ביצוע של ה-FBI.

ביטוי ראשון, בעקבותיו צפויים נוספים, הוא פרסום מיזכר מאת החברים הרפובליקנים בוועדת המודיעין של הקונגרס ובה ראשי הארגון מואשמים בביצוע האזנות סתר לאזרחים אמריקניים על בסיס נתונים לא בדוקים ואף מטעים.

כדי להבין את נבכי הפרשיה הסבוכה להלן עיקרי ראשי הפרקים של הסדרה הטלוויזיונית שתיכתב.

תמצית העלילה –פרק א'

הקדימון לסערה הייתה חקירת פרשיית המיילים של הילרי קלינטון והחשד לעבירות בטחון שנעשו - שימוש בשרתים פרטיים להעברת חומר רגיש.

הפרשה הגיעה לשיאה כמה ימים לפני הבחירות, כאשר ראש ה -FBI באותה העת, ג'יימס קומי, הכריז על פתיחה מחודשת של החקירה, שהסתיימה לאחר זמן קצר בהורדת הנושא מעל הפרק. לדברי המועמדת הילרי קלינטון החקירה השפיעה לרעה על תוצאות הבחירות

פרשייה מקבילה הייתה החשד למעורבות רוסית בבחירות לנשיאות ושיתוף פעולה בין הנשיא טראמפ  או צוותו עם גורמים רוסיים רשמיים במטרה להשפיע על תוצאות הבחירות לנשיאות

הפרשייה הוזנה על ידי "תיק מודיעין" שנאסף כביכול על ידי קצין מודיעין בריטי לשעבר בין יוני לדצמבר 2016.

בתיק יש 17 מזכרים החושפים תכנית רוסית להביא לבחירתו של דונלד טראמפ וליצור אצלו מחויבות כלפי הרוסים לאחר שייבחר. במזכרים מתוארת מערכת ענפה של קשרים בין טראמפ ואנשיו לצמרת הקרמלין  וחומר מביך אותו ניתן לנצל לצורכי סחיטה.

התיק הוצג על ידי מנהל ה-FBI לנשיא אובמה ולנשיא הנבחר טראמפ. התיק העכיר את האווירה בין הנשיא טראמפ  לראש ה-FBI. ניסיונותיו של הנשיא להביא להודעה מסתייגת של הסוכנות מתוכן התיק נענו בהתחמקויות. בסופו של דבר הדיח הנשיא את ג'יימס קומי.

בעקבות ההדחה משרד המשפטים מינה תובע מיוחד לפרשת המעורבות הרוסית בבחירות. במקביל גורמי מודיעין בכירים חששו לשתף פעולה עם הנשיא הנבחר וצוותו.  

אותם גורמים, ב- FBI או ב-NSA , שרבבו גם את קהילת המודיעין הישראלית לקלחת. מיד עם מינויו לנשיא דאגו להעביר את חששם מקשרי הנשיא עם הרוסים לגורמים בקהילת המודיעין הישראלית. לאחר מספר חודשים הדליפו גורמי מודיעין אמריקאים לתקשורת על מידע ממקור ישראלי שמסר הנשיא טראמפ לשר החוץ הרוסי על כוונה של דאעש לפוצץ מטוסים. אותם גורמים גם דאגו להודיע כי הדבר פגע כביכול קשות במערכת היחסים בין ארגוני המודיעין של ארה"ב וישראל.  

 תמצית עלילה - פרק ב'

צוות של המבקר הכללי במשרד המשפטים האמריקאי איתר תכתובות של אנשי FBI בכירים לאורך תקופת הבחירות ולאחריהן מהם עולה טינה עזה לטראמפ המועמד וכוונות להתארגן לקראת אפשרות שייבחר.  

בין היתר עולה חשד כי הם פעלו לשנות את נוסח מסקנות החקירה נגד הילרי קלינטון באופן שלא יחייב נקיטת צעדים משפטיים. לרוע מזלו של התובע המיוחד, אותם אנשים, מתנגדי טראמפ, נטלו חלק גם בצוות החקירה שהקים לבדוק שיתוף פעולה בין הנשיא וצוותו לרוסים.

באשר ל"תיק המודיעין" על שת"פ בין הנשיא וצוותו לרוסים – התגלה כי הגורם המזמין והמממן של התיק היו גורמים הקשורים למפלגה הדמוקרטית כחלק מהניסיון לפגוע במסע הבחירות של טראמפ.

עובדה זו הייתה ידועה לאנשי ה-FBI  והם דאגו להצניעה.

מתוך עיון במסמכים ברור כי מדובר במסמך מפוברק מהרמה הנמוכה ביותר, עד כדי מעליבה. המזכרים עונים במלואם על שאלות שנשאלו כנראה על ידי הגורמים המממנים. התשובות מפורטות מדי, נשענות על מקורות שלא ניתן לאמתם. מזכירים במידה רבה את דיווחי סוכן המוסד שסרח, יהודה גיל,  הדיווחים שהעביר הכילו תשובות "מדויקות" שענו בדיוק על שאלות צרכני המודיעין.

 מסתבר עוד כי ה-FBI העסיק את הסוכן בריטי בעבר כמקור לחקירת פרשיית השחיתות בארגון הכדורגל העולמי FIFA. ה -FBI  ניתק את הקשר עם הבריטי לאחר שהתגלו בעיות אמינות בהתנהגותו – בין היתר הוא הדליף לעיתונות פרטים מהתיק שאסף על  טראמפ.

 קליף האנגר

במהלך ההכנות לפרסום מיזכר ועדת המודיעין התפטר במפתיע סגן ראש ה-FBI אחת ההערכות הן כי הדבר נוגע למעורבותו בהגשת הבקשות להאזנות הסתר. מהלך הפרשיות עד כה יצרו מערכת חשדנות בין קהילת המודיעין, ה-FBI וה-NSA , לבין הממשל הנוכחי. גם לדמוקרטים יש לא מעט משקעים כלפי ה- FBI.

בהמשך, ייתכנו עוד מספר תפניות.

חקירת המעורבות הרוסית תסתיים כנראה בלא כלום, עם מסקנות הנוגעות בעיקר לניסיונות שיבוש חקירה, ואז תעלה ותצוף שאלת השליטה על ארגון ה-FBI, ומניעת מניפולציות שעשויות להשפיע על קביעת הנבחרים בעתיד.

יתכן כי תיפתח חקירה נגד גורמים בכירים בארגוני המודיעין על חלקם בניצול עבודה מודיעינית והדלפה לעיתונות להשגת יעדים פוליטיים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית