במו"מ: מטוסי כפיר לארגנטינה

תעשייה אווירית מנהלת מו"מ למכירת 14 מטוסי כפיר משודרגים לארגנטינה בהיקף עסקה מוערך ב-350 מליוני דולרים, כך לפי אתרים דרום אמריקאים. לפי אותם אתרים, המו"מ תקוע בגלל העדר יכולת פיננסית מצדה של ארגנטינה

מטוס כפיר בשירות צבא אקואדור. מקור: ויקיפדיה

משרד הביטחון הארגנטיני הכין תכנית השקעה חלופית למקרה שבו יכשל המו"מ בין חיל האוויר הארגנטיני (FAA) והתעשייה האווירית סביב התשלום עבור השבחה של 14 מטוסי כפיר C-10. כך לפי אתר aereo.jor.br. במקרה זה, הרעיון הוא להפנות את הכספים שהוקצו על ידי משרד האוצר הארגנטיני לתשלום הראשון של הכפיר כ -100 מיליון דולרים - כדי להאיץ את תכנית Pampa III.

מדובר בפרויקט לייצור 40 מטוסי IA-63 Pampa במפעל סן מרטין, במחוז קורדובה. זהו מטוס שהוא העתק של המטוס האירופאי Alpha Jet שתוכנן בשנות ה -60 ונכנס לשירות בצבא ארגנטינה במחצית השנייה של שנת 1980.

ה-Pampas III

עלות ייצור מטוסי ה-Pampas III מוערכת ב -500 מיליון דולרים, אך מקור ההלוואות שיממנו את המטוסים עדיין לא ידוע. לפי התכנית, השקת אב הטיפוס מתוכננת ל-2015 באוקטובר, והמשלוח הראשון של הסדרה (ארבעה מטוסים) לרבעון השני של 2016.

מטוסי ה-Pampas III יצטרפו ל-19 מטוסי Pampa שכבר פועלים בחיל האוויר הארגנטיני באזור מנדוזה. במסגרת הפרויקט, כל המטוסים מסדרה II צפויים להשתדרג לגרסה III. אם ארגנטינה לא תוכל לקנות את הכפיר הישראלי, התכנית היא לצייד את שתי הטייסות של ארגנטינה, 4 ו-6, בבואנוס איירס עם ה-Pampas III.

במצב זה, חיל האוויר הארגנטיני ייפול לרמה של עמיתו הבוליביאני, שמשתמש במאמן הסיני התת קולי K-8 Karakorum ("האבן שחורה" בניב של מערב סין), לא רק להכשרת טייסי הקרב, אלא גם לאיסור משימות ולהדמיה של משימות עליונות אווירית. ה-K-8 וה-Pampa III הם, למעשה, די דומים, כך לפי האתר. אף אחד מהם לא מאפשר, למשל, הכשרת טייסים על טילי BVR.

14 כפירים ישראלים 

התעשייה האווירית ביקשה עבור הכפירים מחיר של 350 מיליון דולרים, עם פרעון בשבע שנים וחצי. העסקה כוללת 12 מטוסים חד-מושביים ושניים דו מושביים. המטוסים אמורים להתחיל להגיע לארגנטינה במחצית השנייה של 2016, בשלבים שונים של מודרניזציה. לפחות חצי תריסר מהם היו צריכים לכלול חיישנים ומערכות אלקטרוניות שישודרגו בבסדנאות במפעל בקורדובה.

במחצית השנייה של 2016, מטוסי המיראז III הארגנטינים צריכים להיכנס לגלריה של ההיסטוריה של חיל האוויר הארגנטיני. על פי לוח הזמנים של חיל האוויר הארגנטיני, החל מהרבעון השלישי של 2015 המטוס האחרון מסוג זה מתחיל להיגרט, ברצף שחייב להסתיים לפני חודש יוני בשנה הבאה. משרד הביטחון הארגנטיני מתכוון למתוח את חייהם של מטוסי ה-4AR Fightinghawk (פלטפורמות הלחימה העיקריות שלו) זמן רב ככל האפשר.

לפי האתר, בשל המדיניות העוינת של בואנוס איירס ביחס לממשלות בריטניה וארצות הברית, מספר רב של קבלני ביטחון אמריקאים אוסרים על מכירה של רכיבים לשמירה על Fightinghawks (הכוונה היא ללוקהיד מרטין, יצרן המטוס). החרם גם מאט את העבודה על אב הטיפוס של ה-Pampa III.

בתוכניות של מטוסים חדשים, הארגנטינים ניסה לפצות על המגבלות תכן אלקטרוני מתוחכם - טוב יותר מה-K-8 - לוחות מחוונים רב תכליתיים דיגיטליים ומערכת העברת מידע לעיצוב הישראלי של קסדת הטייס. אבל עדיין יש בעיות בגלל הקיפאון המדיני שאינו מאפשר לממשלות מערביות לבצע ההעברה של מערכות לחימה ל-FAA.

בריטניה חוסמת את הגריפן?

הבעיות של מחסור בכסף לייבא את מטוסי הכפיר C-10 ולהגביר את הייצור של ה-Pampa III אינן היחידות שעימן מתמודדים הגנרלים הארגנטינאים. הממשלה בבואנוס איירס עומדת בפני קשיים רבים לגייס כ -50 מיליון דולרים במערכת הפיננסית של רוסיה, על מנת להקל על היבוא של ארבעה מסוקים כבדים רוסים מדגם Mi-17. הארגנטינים רכשו שני מסוקים כאלו, אך צריכים בסך הכל שישה למשימות באנטארקטיקה לצורך תחבורה אישית ותובלה. 

גם המודרניזציה של חמשת מטוסי ההרקולס C-130 שתעלה 75 מיליון דולרים. ארגנטינה גם הביעה עניין בשישה מטוסי מטען מסוג Embraer KC-390, אבל כדי לקנות, בבואנוס איירס צריכים לגייס 300 מיליון דולרים. בקונגרס הארגנטיני גם רוצים 24 מטוסים מסוג Gripen NG שייוצרו בברזיל על ידי אמברר. אבל זה צפוי לעלות לארגנטינה 2.9 מליארדי דולרים. זה, כמובן, אם היצרן הברזילאי יכול להתגבר על הוטו שמטילה בריטניה על העסקה. 

יחד עם זאת, אתר poderiomilitar-jesus מגלה כי אם בריטניה תתעקש למנוע מארגנטינה את הגריפן, בבואנוס איירס לא שוללים ללכת על מטוס הקרב הסיני, ה-JF-17.  לפי האתר, בסלון האווירי בפריז בשנה שעברה, נערכו דיונים בין ארגנטינה לסין על ייצור ה-JF-17 בדרום אמריקה תחת המותג Pulqui-III. כיום, סין היא שותף הסחר השני בגודלו עם ארגנטינה, ויש ייצור משותף על מסוק ה-CZ-11 Pampero שהוא העתק משותף של מסוק ה-Changhe Z-11 הסיני. חלופה נוספת היא רכישה של מטוס הסוחוי Su-30 MK2 הרוסי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית