הושלמה ההפיכה במצרים

פרשנות: טוב לישראל בטווח הארוך, ההתפתחות יכולה להגדיל סיכונים בטווח הקצר

ההפיכה במצרים נשלמת: שר ההגנה ומפקד כוחות הצבא, הגנרל סיסי, הודיע ביום רביעי בערב על נטילת הסמכויות מהנשיא, איש האחים המוסלמים, מוחמד מורסי.
 
במקום מורסי ימונה לנשיא זמני ראש בית הדין החוקתי במצרים, וזאת עד לעריכת בחירות חדשות לנשיאות. מועד הבחירות החדשות טרם נקבע.

האם מדובר בהתפתחות מזיקה או טובה בעיניים ישראליות? עמיר רפפורט כתב בפרשנות השבוע כי קשה מאוד לעכל ולהבין ארועים היסטוריים גדולים, כמו אלה שמתרחשים במצרים ממש השבוע, בזמן התרחשותם, אבל כבר ניתן לקבוע כי הפלת מורסי היא רק עוד אחד מתוך סדרה של ארועים שמתרחשים במזרח התיכון בשנים האחרונות. האדמה באיזור החלה לזוז בשל הכוח שצברו ההומנים בעידן הרשתות החברתיות באינטרנט, כבר בשנת 2011, ועדיין לא נמצא שיווי משקל איזורי חדש. כפי שזה נראה עכשיו, האיזור ימשיך להיות מאוד לא יציב, לפחות לעוד 5-10 שנים, במקרה הטוב.  זה המאפיין העיקרי שלו.

וכרגיל, השאלה הראשונה שעולה היא האם ההתפתחות החדשה טובה לישראל או מזיקה לאינטרסים שלנו. הפעם, התשובה מעורבת: מצד אחד כישלון הניסוי של האחים המוסלמים בשלטון במצרים הוא טוב לישראל בטווח הזמן הארוך. האחים המוסלמים המצרים מובילים קו אידיאולוגי חסר פשרות שהעמיד את עתיד הסכם השלום עם ישראל בסכנה. הם היו עלולים לבסס את כוחם ואת אחיזתם בכל רחבי מצרים, ואז ייתכן שהיו מודיעים על התנערותם מההסכם שעליו חתם אנואר סאדת לפני כ-35 שנה.
 
מצד שני, הבשורות ממצרים אינן חיוביות לישראל בטווח הזמן הקצר. קודם כל ומעל לכל, היציבות היחסית ששררה במצרים בשנה האחרונה, יכולה להתגלות כטובה יותר מאשר הכאוס שעוד יהיה, במיוחד כאשר עדיין לא ידוע מי יתפוס את השלטון, במידה שהאחים המסולמים באמת יפנו אותו.
 
מעבר לכך, האחים המוסלמים התגלו בשנה האחרונה כפרגמטים מעל ומעבר לציפיות: הם איפשרו את המשך הדיאלוג הביטחוני עם ישראל (דיאלוג שמבוצע כדבר שבשגרה על ידי המודיעין הצבאי המצרי). יתירה מכך, הם ניהלו בחודשים האחרונים מלחמה ביחד עם ישראל, ובלחץ ארה"ב, כנגד הברחות הנשק מסיני לכיוון רצועת עזה. מאז מבצע "עמוד ענן" התקשה החמאס לחדש את מלאי הפאג'רים שלו, הרבה  בזכות המלחמה הזו.
 
וגם זה לא הכל: האחים המוסלמים התגלו כגורם מייצב מבחינה איזורית - הם היו הכוח מאחורי הפסקת האש שהשתררה ברצועת עזה מאז "עמוד ענן" וכפו על החמאס להמשיך לשמר אותה,  גם במחיר עימותת מול ארגונים אחרים, אחרי כמה מקרי ירי לעבר ישראל בתקופה האחרונה. האחים המוסלמים גם החלו לנהל מלחמה כנגד לוחמי הג'יהאד העולמי שפרוסים בכל רחבי סיני.
 
האחים המוסלמים התייצבו באחרונה גם לצד הציר הסוני, בעימות המוסלמי מול הציר השיעי של איראן, סוריה וחיזבאללה.

הארועים מוכיחים כי עם כל הכבוד למורסי, שניסה להשתלט על הצבא המצרי, הצבא עדיין חזק ממנו. זו בשורה חשובה מאוד לישראל. ועוד משהו: הארועים מרחיקים את סכנת המלחמה הקונבניציונאלית בחזית המצרית בעוד כמה שנים טובות. ככל שמדינות ערביות עסוקות יותר במלחמות פנימיות - כך יש להן פחות אנרגיה ומוטיבציה להיערך לעימות מחודש מולנו.
  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית