בתוכנית: לפרוס מר"ס בגבול לבנון

בחודשים האחרונים פועלים בצה"ל להשלים את הקמתו של המכשול בגבול סוריה, לאחר מכן מתכננים בצבא לפרוס את מערכת הסנסורים המתקדמת מר"ס גם לאורך הגבול עם לבנון. תיעוד מיוחד מהגבול הצפוני וכיצד מתכונן צה"ל לכל ההתפתחויות בגזרה, מתפרסם בגיליון החדש של "ישראל דיפנס" שיצא בשבוע הבא
גבול הצפון משנה את פניו במהירות לאור האירועים באזור ומלחמת האזרחים המתחוללת מעבר לגדר בסוריה, ופיקוד הצפון החליטו לפרוס עתה את מערכת האיסוף הטכנולוגית המתקדמת מר"ס (מערכת רב סנסורית) לכל אורך הגבול הצפוני של ישראל כולל בגבול לבנון.

באזור מתנהל מרוץ בין המצב הביטחוני שמתדרדר משבוע לשבוע, ובין הקצב המסחרר של בניית גדר חדישה לאורך הגבול. באזור נפרסו כבר אינספור אמצעי תצפית, מכ"מים ומצלמות, והוקם חדר מלחמה חדש המבוסס על מערכת ה"מר"ס", שבאמצעותה מקבלות חיילות התראה על כל תזוזה בצד הסורי של הגבול.

הפרויקט המכונה "מר"ס" מבוצע על ידי חברת אלביט מערכות, ועלותו מוערכת בכרבע מיליארד שקל (למעלה מ-60 מיליון דולר). כבר היום פרוסה מערכת המר"ס לאורך הגבולות של רצועת עזה. עד אוגוסט 2013 תושלם פריסת מערכת ההגנה המשוכללת לאורך 60 קילומטרים, כאשר בפיקוד הצפון מתכננים לממש את טכנולוגיית "מר"ס" גם לאורך כ-90 ק"מ של קו הגבול הלבנוני - מרמת הגולן במזרח ועד לים התיכון במערב.

מדובר בגבול הראשון בעולם שיהיה מבוסס על היתוך מידע: מערכת רב סנסורית תשדר כמות רבה של נתונים אל מרכז שליטה מרכזי, שיידע לנתח את הנתונים בצורה ממוחשבת, בין היתר על סמך הכרת שגרת הפעילות לאורך הגבול, וזיהוי כל סימן מחשיד שחורג מן השגרה הזו.

הפעלת המערכת תחסוך את הצורך להעסיק עשרות חיילות מודיעין שדה כתצפיתניות. כמות כוח האדם הנדרשת להפעלת "מר"ס" תהיה נמוכה בעשרת אחוזים מן המקובל בגבולות אחרים והנתונים אמורים להתקבל מן השטח גם בתנאי מזג אוויר קשים, 24 שעות ביממה.

קראו עוד על הכתבות, הגילויים והחשיפות בגיליון החדש של "ישראל דיפנס" 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית