החיים הקלים של הטרוריסטים

אחרי בוסטון: כמה קל לאסוף מודיעין לפיגוע. ניתוח מיוחד של רונן סולומון
פיגוע בבוסטון. צילום מהטלביזיה

בעידן הרשת, חופש המידע משמש לא אחת, גורמי מודיעין וטרור לאיסוף מודיעין  לפני מבצע (מל"מ). דוגמא טובה ניתן להמחיש בניתוח הפיגוע במרתון בוסטון לאור היכולת שהפגינו המפגעים בבחירת המועד, היעד, אופן החדרת מטעני הנפץ המאולתרים, מיקומם ותזמונם באזור קו הסיום של מרתון בוסטון שמאובטח על ידי מאות שוטרים וכוחות ביטחון מקומיים, מה שמצביע על תכנון מוקדם וידע רב. אולם, עדיין לא ברור האם הגורם לפיצוצים מגיע מתוך ארה"ב או מחוצה לה, והאם מדובר בארגון או באדם בודד שאחראי לפצצה.

בחירת המועד:

הבחירה במירוץ המרתון בבוסטון, אינה מקרית. המרתון בבוסטון מתקיים מדי שנה בתאריך בו נחוג בארה"ב החג אזרחי "יום 'פטריוטס" לציון יום השנה של הקרבות לקסינגטון וקונקורד ב -19 באפריל 1775. אלה היו הקרבות הראשונים של מלחמת העצמאות האמריקנית. מרתון בוסטון מנוהל ב"יום הפטריוט" בכל שנה ביום שני של חודש אפריל, ולכן החג נקרא" מרתון יום שני ". השנה התקיים החג במקרה ביום בו חגגה גם ישראל את יום עצמאותה אולם לא ברור אם ישנו קשר גם לתאריך זה.

המרתון מארח יותר מ20 אלף רצי מרתון מכל העולם ובשל כך מושך תשומת לב מקומית ועולמית(כחצי מיליון צופים מגיעים לחזות ברצי מרתון בוסטון באירועים המתקיימים בשנים האחרונות והופכים אותו לאירוע הספורט הגדול ביותר בניו אינגלנד), אלמנט מרכזי בתכנון פעולות טרור המשוייכות לארגוני טרור וג'יהאד עולמי כדג' אל קעידה.

היעד:

ניהול מרתון בוסטון הוא בידי והוא מתקיים באופן קבוע מדי שנה במסלול קבוע העובר דרך שמונה רשויות מקומיות במדינת מסצ'וסטס וסופו בקו הסיום ליד רחוב בויליסטון 745 (המוכר גם כ"שדרת המסעדות") וסמוך לכיכר קופלי ולספריה העירונית של בוסטון. מידע מפורט אודות מסלול המרתון מתפרסם חודשים מראש באתר אינטרנט ייעודי שהקימה התאחדות האתלטיקה של בוסטון. מידע מפורט אודות הציר הידוע מראש ניתן ל"כרות" גם באמצעות שירותי "גוגל הרץ" המאפשרים הצגת תמונות לווין די מעודכנות וגם תמונות היסטוריות ובניהן פריסה קודמת של כוחות השיטור באחד מארועי המרתון הקודמים בשנת 2010 שהונצח על ידי לוויין דיגיטל גלוב. שירותים אלו מאפשרים למתכנני הפיגוע למדוד את רדיוס ההשמדה המתוכנן בהתאם לאזור הכינוס, בתי קפה ומתקנים ציבוריים הסמוכים למקום ויכולים לשמש קרקע נוחה להטמנת מטעני הנפץ שבדרך כלל יוסלקו בתיקים/ חפצים המתאימים לאופי האירוע, לדוגמא מזוודות בשדות תעופה ובמקרה האמור, תיקי נשיאה ספורטיביים המשמשים את התיירים הצופים או את משפחות הרצים וחלקם פשוט חיכה להם בקו הסיום.

אחד משני מטעני הנפץ מוקם בסמוך לפטיו החיצוני של בית קפה "מקס ברנר" (אחד מששת בתי הקפה והמסעדות ברחוב עם פטיו חיצוני, המכיל 24 מקומות ישיבה ושייך לקבוצת שטראוס הישראלית) הממוקם עשרות מטרים מקו הגמר, מול מלון מנדרין, פרט זה מוכר גם באינטרנט והערב אף יערך כינוס הזדהות ישראלי עם ההרוגים והפצועים החל משעה 19:00 ברחבה מול קפה מקס ברנר בצידו הצפוני של מתחם הנמל.

מטען שני הונח בסמוך למסעדת גריל איטלקית בשם "אונו" הממוקמת באותה השדרה מול הספריה העירונית. גם מסעדה זו מפעילה פטיו חיצוני ומרוחקת כמה עשרות מטרים מ"מקס ברנר".

אופן בניית מטעני הנפץ המאולתרים, החדרתם , מיקומם ותזמונם האופטימלי ביעד הנבחר:

מי שמופקד על אבטחת אירוע מרתון בוסטון היא הרשות המקומית והיא נערכת מדי שנה לארגן האירוע באמצעות גורמים פדראליים המופקדים על תכנון מערך האבטחה ופריסתם בפועל של מאות שוטרים ורכבי הצלה.

התארגנות זו נערכת מספר ימים לפני האירוע וכוללת אבטחה כללית של המסלול עם דגש מיוחד בנקודות היציאה והכינוס. אזורים אלו אמורים להיות מפוקחים על ידי מחסומים, כוחות אבטחה, כלבי גישוש ואמצעים מגוונים שונים שאמורים ל"הריח" או לזהות חפצים חשודים. אלו מנוהלים באמצעות רשת הקשר של משטרת בוסטון ושרותי ההצלה אולם זמינים למרבה הפלא במספר אתרים המעניקים שירותי סריקת אלחוט ע"ג הרשת. בחקירה הראשונית של פרטי הפיגוע בבוסטון התברר כי חומרי הנפץ ששימשו לביצוע הפיגוע נארזו בסירי לחץ עם נפח של 6 ליטרים שהכילו כדוריות ברזל ששימשו כרסיסים, והוחבאו בתוך ילקוטים/תיקי נשיאה ספורטיביים על מנת לגרום לגרום נזק מרבי, שיטה אופיינית לפיגועים של קבוצות ג'יהאד עולמי במדינות כמו: הודו, אפגניסטן נפאל ופקיסטאן. תזמון שני הפיצוצים המושהים, כארבע שעות מרגע הזנקת הרצים ובאותו הציר, תוכנן כך שיתפוצץ ברגעי השיא בקו הסיום.

פיגוע דומה בו נעשה שימוש בסירי לחץ ממולכדים, אירע במאי 2010 בכיכר טיימס, אירוע בו הופעלו שלושה מטענים ועליו לקח אחריות ארגון הטאליבן. המידע, כך טוענים מומחי האף.בי.איי, זמין לכל בפורומים באינטרנט המזוהים עם ארגון אל קעידה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית