שטייניץ מונה לשר לענייני מודיעין, אסטרטגיה ויחסים בינלאומיים

שר האוצר היוצא מונה לעמוד בראש המשרד שיעסוק באתגרים העומדים בפני ישראל בשנים הקרובות
(צילום: מאיר אזולאי)

ממשלת נתניהו השלישית תושבע בשעות הערב (שני) לאחר שהושלמה עבודת חלוקת התיקים. לאחר מינויו של השר משה (בוגי) יעלון לשר הביטחון, השר גלעד ארדן לשר להגנת העורף, הגיע תורו של שר האוצר היוצא ד"ר יובל שטייניץ והוא מונה לשר לענייני אסטרטגיה, מודיעין ויחסים בינלאומיים.

זה לא סוד ששטייניץ ראה עצמו כמועמד גם לראשות משרד הביטחון. לשטייניץ ניסיון רב בתחום. ד”ר שטייניץ עמד בראש ועדת חקירה פרלמנטרית שבחנה כשלונות מודיעיניים ישראליים בלוב ובאיראן (המודיעין הישראלי לא היה מודע לפרויקט הגרעין הלובי, עד שמועמר קדאפי, עליו השלום, ויתר עליו מרצונו בשנת 2003). כמי שלא ניהל קריירה צבאית ארוכה (את שירותו הצבאי עשה שטייניץ כלוחם חי”ר מהשורה ב”גולני”), שטייניץ משקף לא פעם עמדות ביטחוניות שונות מהמקובל. כך, למשל, כיו”ר ועדת החוץ והביטחון הטיף בעקביות להצטיידות ישראלית בטילים ארוכי טווח ומדויקים. קריאתו לא נענתה. הוא גם כיהן שנים רבות בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת ואף עמד בראשה.

בראיון ל"ישראל דיפנס" לפני מספר חודשים אמר שטייניץ כי “מערכת הביטחון מלאת קיבעונות מחשבתיים. היא פועלת לעיתים בכוח האנרציה, החשיבה לכיוונים אחרים מאוד קשה לה. גם הנשק המונחה המדויק, גם פיתוח המל”טים, גם פיתוח ‘כיפת ברזל’, אלה דברים במערכת הביטחון התנגדה אליהם. הם נכפו עליה וטוב שנכפו. ולכן אני אומר שגם בנושא הזה, שהוא קריטי, הטילנות הערבית עדיין פחות מדויקת אבל יש לה כבר את היתרונות שלה. היום חיזבאללה יכול לסגור מעגל אש (חסר לו מודיעין כמו לוויינים), או סוריה יכולה לסגור מעגל אש מול בסיסי צה”ל, יותר מהר מאשר אנחנו מסוגלים. כי שיגור ממטוס לוקח יותר זמן מאשר שיגור יבשתי או ימי. זה דבר שחייב לקבל שינוי מעמיק וסדר עדיפויות חדש”.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית