חיה"א: חשש מפני ניסיונות של חיזבאללה להחדיר מל"טים לישראל

בחיל סיכמו את שנת 2012 ואמרו כי החשש הוא מפני שימוש בכטב"מים לצרכי טרור. מח"א סירב להתייחס לשורת הפיצוצים במחסני חיזבאללה ואמר רק כי "מי שישן עם רקטות זה מסוכן"
מח"א האלוף אמיר אשל (צילום: דו"צ)

בחיל האוויר סיכמו את שנת 2012 ואמרו כי החשש הגדול הוא מפני התגברות ניסיונות חיזבאללה להגיע להישגים על ידי החדרת כטב"מים לתוך שטח ישראל. בחיל האוויר אמרו כי בארגון חיזבאללה מעודדים מהצלחת חדירת המל"ט לשטח ישראל בחודש אוקטובר האחרון. קצינים בכירים בחיל אמרו כי ניתן להעמיס על כלי טיס בלתי מאויש 50 ק"ג חומר נפץ שישמש אותו כרקטה מדויקת.

מפקד חיל האוויר, האלוף אמיר אשל, סירב להגיד האם צה"ל וחיל האוויר קשורים לשורת הפיצוצים במחסני הנשק של חיזבאללה, שאירעו לאחרונה, ואמר כי "מי שישן עם רקטות בבית זה מסוכן ומה שקורה – קורה".

אשל התייחס גם להישגי מבצע "עמוד ענן" בחודש שעבר ברצועת עזה. "'עמוד ענן' השיג הישגים שנלמדים בכל הסביבה. זה נורת אזהרה או תמרור למי שינסה לפעול", אמר אשל אולם הוסיף כי אין לנוח על זרי הדפנה. "אסור לנו לקפוא על השמרים", אמר אשל לנוכחים.

הוא הוסיף ואמר כי "חיל האוויר יידרש למבחנים הרבה יותר קשים ממה שהצגנו ב'עמוד ענן'. האוייב יפעיל יותר כוח ואנחנו נפעיל יותר כוח,. לגבי נושא ההרתעה שהושגה או לא בתום המבצע, אמר אשל כי "ההרתעה היא מושג קשה לבירור. ניתן לבחון הרתעה בראייה לאחור וקשה לבחון קדימה". לדברי קצינים בכירים אפשר לנצח ולהכות קשה מאוד את הצד השני אבל לא יהיה שום דגל לבן, לא נראה נעליים במדבר והירי האחרון של הרקטה יהיה שלהם.

באשר לאתגר האיראני אמר קצין בכיר בחיה"א כי "אנחנו אחראים לכך שיהיה תוקף לאמירה 'כל האופציות על השולחן' ויש לנו יכולות טובות באיראן".

אשל התייחס גם לנושא מעמדו המתערער של הנשיא בשאר אסד בסוריה. "תהליך ההתפרקות של סוריה היא עובדה קיימת. זה בחצר האחורית שלנו. יש שם מאגרי נשק מתקדמים, כולל יכולות בלתי קונבנציונליות. מה יהיה ביום שאחרי אינני יודע. מעבר לשאלות ולתהיות יש לנו תפקיד מרכזי כחיל האוויר והוא לעסוק בנשק הלא קונבנציונלי. זו סוגייה למדינת ישראל והיא עומדת לפתחי המחליטים, וזו סוגייה מאוד מורכבת".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית