הפרלמנט הטורקי אישר פעולה בשטח סוריה

חברי הפרלמנט באנקרה אישרו לצבא להוציא אל הפועל מבצע צבאי מחוץ לגבולות המדינה. עם זאת הפרופסור אפרים ענבר, מנהל מרכז בס"א, מאמין שטורקיה לא תיגרר לעימות נרחב אלא תבקש להקים אזור חיץ בגבול עם סוריה
חיילים טורקים באימון של נאט"ו (צילום: אתר וויקיפדיה)

הפרלמנט הטורקי אישר לצבא להוציא אל הפועל מבצע מעבר לגבולות המדינה על רקע הירי הסורי שהרג בשוגג חמישה אזרחים טורקים בגבול שבין שתי המדינות. לאורך הלילה ביצע צבא טורקיה ירי ארטילרי לעבר עמדות של צבא סוריה מעבר לגבול. כלי התקשורת מדווחים על מספר חיילים סוריים שנהרגו. על פי הערכות, טורקיה תחריף את תגובתה לתקרית.

"אני חושב שהטורקים החליטו שהם חייבים להגיב צבאית, כי כבר ביוני הופל להם מטוס והם עברו על זה לסדר היום. כעת הם חייבים להעביר איתות ברור וחד משמעי לסורים שהם לא מוכנים לסבול התקפות עליהם", אומר הפרופסור אפרים ענבר, מנהל מרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן, בשיחה עם ישראל דיפנס.

האם יש אפשרות של פעולה קרקעית טורקית בשטח הסורי?

"אני לא בטוח שטורקיה תיגרר לפעילות צבאית בתוך סוריה, אלא אולי תקים אזור חיץ בצפון סוריה. הם כמובן מצפים מהמערב או מנאט"ו לשתף עימם פעולה ולהכריז אולי על אזור מסוים בצפון סוריה כאזור אסור לטיסה כפי שהיה בעיראק. אבל אני לא בטוח שהאירופאים והאמריקאים רוצים להיכנס לזירה הזו כעת, תשומת הלב שלהם מופנה יותר לעניין איראן והם כל אחד עסוק בענייניו, ארה"ב בבחירות ואירופה במשברי המטבע. הם מעדיפים להסתמך על הסעודים והקטרים בעניין הזה.

"בסוריה כנראה לא מאוד מתרגשים מהטעויות האלה - הם הורגים ומתנצלים. לא הורידו את המטוס בטעות, אבל הם הורגים ואין להם בעיה להתנצל. בכל אופן, יחסי הכוחות הם כמובן לטובתה של טורקיה".

ומה אם תהיה פגיעה גם באזרחים ישראלים?

"כבר ראינו מרגמות נופלות ברמת הגולן ויכול להיות שנראה יותר מהסוג הזה, וישראל תצטרך לראות איך היא מגיבה, כי ישראל לא רוצה לחמם את הגבול הזה, בסופו של דבר זה יועיל לאסד ולכן יש לשער שנבליג ברוב המקרים".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית