דיונים מתוחים על תקציב הביטחון

במערכת הביטחון התכנסו לסדנא אינטנסיבית בנושא התוכנית הרב שנתית "עוז", לקראת הדיון בסוגייה בממשלה ברביעי הקרוב
ברק ושטייניץ (ארכיון: AP)

אלופי המטכ"ל והצמרת הביטחונית התקבצו לסדנה אינטנסיבית בת יומיים במטרה לגבש החלטה על הרכבה של התכנית הרב שנתית החדשה, "עוז". מדובר בתכנית לשנים 2013-2017 המחליפה את תכנית "חלמיש".

הדיון בתכנית, שיהיה ככל הנראה מתוח ביותר, מגיע לקראת ישיבת הממשלה המיוחדת ברביעי הקרוב שתדון בתקציב הביטחון למחצית השנייה של מתווה ברודט ‏(2008–2017‏). הפערים התקציביים בין האוצר למשרד ביטחון גדולים מאוד. באוצר מציינים כי ב–2012 קיבלה מערכת הביטחון תוספות תקציב חד־פעמיות של 6 מיליארד שקל, וכי לא התקבלה המלצת ועדת טרכטנברג לקצץ 3 מיליארד שקל בתקציב הביטחון. בסך הכול, אומרים באוצר, תקציב הביטחון ברוטו ב–2012 הוא 60 מיליארד שקל - ולא 54 מיליארד שקל כפי שכתוב בספר התקציב וכפי שאושר בממשלה ובכנסת. במערכת הביטחון כמובן, רואים דברים אחרת.

ועל כן, במשך יומיים אלה ינסו אלופי המטה הכללי להתנתק מארועי היום-יום הבוערים. במקום ה"שוטף", ידון המטכ"ל בסוגיות המרכזיות שנותרו פתוחות לגבי התכנית הרב שנתית לבניין הכוח, שאמורה להיות גולת הכותרת של כהונת רא"ל בני גנץ כרמטכ"ל.

במקור, גנץ היה אמור להשיק תכנית רב שנתית בשם "חלמיש" כבר בשנת הכהונה הראשונה שלו, לפני כשנה. ואולם, בקיץ שעבר, שבועות לפני אישור התכנית שכונתה "חלמיש", פרצו הפגנות ה"צדק החברתי", שהביאו את נתניהו לצאת בהכרזות מופרכות על קיצוץ תקציב הביטחון ועל דחיית התר"ש בתירוץ שצריך זמן כדי ללמוד את השלכות המהפיכות במזרח התיכון. כבר כאשר הדברים נאמרו היה ברור שלא יקוצץ אפילו של שקל אחד, אבל ההכרזה על הקיצוץ הכניסה את צה"ל ואת התעשיות הביטחוניות לחודשי דיאטה מעיקים, שבזבזו זמן יקר בלא מעט פרויקטים, שחודשו בינתיים במלוא הקצב.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית