יו"ר גוגל: היתרון הטכנולוגי שלכם הוא בזכות הצבא

באירוע סגור של גוגל אתמול (ב') שיבח אריק שמידט, יו"ר גוגל, את הצבא הישראלי ואמר כי הוא הבסיס ליתרון הטכנולוגי של ישראל
בתמונה: אריק שמידט, יו"ר גוגל (צילום:ניב קנטור)

"אחד הדברים המעניינים בישראל היא הצבא הישראלי יש לו הרבה נתונים והוא עושה אינטרגציה בין הרבה סוגים ומקורות מידע. יש דור שלם של מדעני מחשב שעובדים עם בסיס נתונים מאד גדולים וזו תעשייה חדשה לגמרי שנבנית בימים אלו ואי אפשר לדעת אילו מוצרים יצאו ממנה בעתיד", אמר יו"ר גוגל, אריק שמידט, באירוע סגור של גוגל שהתקיים אתמול (ב') בגני התערוכה בתל אביב.

"כל מה שאתם רואים כאן בקסם הזה שנקרא ישראל מסתמך על ההתקדמות של חוק מור. ההתקדמות בביצועי המחשבים מאפשרת את כל הפיתוחים הנפלאים שאתם עושים כאן". לדעתו של שמידט אנחנו רק בתחילת הדרך. "בעוד חמש שנים הדברים יהיו פי 10 יותר מהירים. המכשירים שהיום יקרים יהיו זולים יותר ונפוצים יותר ולכן ההשפעה של הטכנולוגיה צפויה להיות מרחיקת לכת. לדוגמא, המכשיר שלי (Nexus-s) שעולה היום כ-400 דולר יעלה בעוד כמה שנים 20 דולר. המצלמות שמשתמשים בהן היום, חזקות בעשרות מונים מהמחשבים שהיו בתקופה שאני למדתי מחשבים".

שמידט מסביר כי למרות שאנו בישראל רגילים לטכנולוגיה מצויינת שמאפשרת לנו להיות מחוברים מכל מקום, במקומות אחרים בעולם כמו פקיסטן או אפגניסטן הטלפון הסלואלרי הוא בבחינת 'משנה חיים'. האזרח עובר ממצב של חיים ללא חשיפה למידע, לחיים עם חשיפה מלאה למידע. "יש בעולם כחמישה מיליארד טלפונים ניידים , מתוכם מיליארד סמארטפונים ו-2.3 מיליארד קישורי אינטרנט. זו מגמה שנמצאת בהאצה כל הזמן".

במהלך האירוע נשאל שמידט לגבי האירועים עם המכוניות של שירות 'גוגל סטריט' שאספו נתונים מרשתות אלחוטיות פתוחות. הוא השיב, כי מדובר במהנדס של השירות שניסה למצוא דרך יצירתית כיצד לנווט את המכונית האוטונומית באמצעות נתונים המתקבלים מנתבים אלחוטיים בדרך. "לא מדובר במידע אישי", אמר שמידט והוסיף כי כאשר חברי ההנהלה של גוגל שמעו על המקרה, הם הכניסו את הכונן הקשיח עם הנתונים (היה רק אחד כזה) לכספת ודיווחו לרשויות החוק בארה"ב על האירוע. "עד היום אף אחד לא עשה שימוש בנתונים ולא צפה בהם", הוסיף שמידט. "אנחנו פועלים על פי הנחיות הממשל. חצי ביקשו מאיתנו להשמיד את החומר וחצי אחר ביקשו מאיתנו לשמור אותו לצורך תביעות עתידיות".

שאלה נוספת מהקהל הייתה בנושא שיתוף המידע של גוגל עם רשויות הממשל האמריקאי. "האם אתם חוסמים או מונעים מהגולשים מידע על פי בקשות הממשל?". שמידט לא התרגש מהשאלה וענה כי גוגל אינה פועלת על פי בקשות 'חבריות' או אחרות מגופי ממשל (כולל NSA, CIA או הנשיא אובמה), אלא היא פועלת על פי החלטות בית המשפט. "בכל בקשה שכזו אנו מבקשים להמציא צו חיפוש של בית משפט. אם יש כזה והוא חוקי, לא נוכל לפעול נגדו אחרת יעצרו אותנו", ענה שמידט. כמו כן, הוא ציין לגבי שאלת המשך, כי לא הייתה בקשה למנוע פרסום תוצאות חיפוש שמפנות לחומרים של אתר ההדלפות ויקיליקס.

לשאלה של ד"ר אילנה דיין שהנחתה את האירוע, האם הוא מתחרט על הניסיון לעבוד מול סין ולהפעיל צנזורה על הגולשים הסיניים ענה שמידט: "אחרי חמש שנים של ניסיון לעבוד מול ממשלת סין, זה לא עבד. אנחנו עברנו להונג קונג וכידוע יש את 'הפיירוול הגדול' בין הונג קונג לסין וממשלת סין היא זו שעושה את הצנזורה , לא גוגל". שמידט לא הביע חרטה על הניסיון לעבוד מול ממשלת סין. "אם לא ננסה , לא נדע אם נצליח. ניסינו וזה פשוט לא עבד".

"דיקטטורים מפעילים צנזורה. זה אחד הסממנים של צורת משטר זו", אמר שמידט. "הטעות של הדיקטטורים במדינות כמו לוב או מצרים זה שהם לא חסמו את האינטרנט. מה שהמחתרות באותן מדינות לא הצליחו לעשות במשך עשור, עשה האינטרנט".

האם גוגל תמשיך להתפתח בישראל?

"אני רוצה להאמין שנמשיך להתפתח כאן בישראל, אבל אני לא יכול להתחייב. בגוגל אתה אף פעם לא יודע לאן דברים יתפתחו". יחד עם זאת, ציין שמידט את היתרון היחסי של ההון האנושי בישראל. "אני מניח שרובכם כאן שירתתם בצבא?" שאל שמידט. "המדענים והמהנדסים כאן מצויינים. לדעתי זה קשור לעובדה שמרביתם הלכו לצבא וספגו יכולות מקצועיות בעבודת מודיעין, סייבר וניתוח נתונים. יכולות שהצבא מקנה להם ברמה הטקטית. בנוסף, מדובר על אנשים שיוצאים לשוק העבודה בוגרים יותר וממוקדים יותר".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית