שיגור הלווין האיראני: גדל איום הטילים על ישראל

אריה אגוזי בסקירה מיוחדת על המשמעויות המדאיגות של שיגור הלוויין האיראני החדש. "האיראנים יוכלו לשלוח ראשי קרב במשקל 800 ק"ג לשטח ישראל"
משגר ה"סאפיר"

שיגור הלוויין על ידי איראן בלילה שבין יום חמישי לשישי יכול להעיד על התקדמות משמעותית בתכנית הטילים של איראן ועל כוונתה להשיג יכולת של טילים בין יבשתיים, שיאיימו גם על ארצות הברית, כפי שאמר השר לעניינים אסטרטגיים, משה (בוגי) יעלון בנאומו בכנס הרצליה השבוע.


 לפנות בוקר של יום ששי שיגרה איראן לווין צילום קטן במשקל של 50 ק"ג. הלווין המכונה "אנוויד" נושא מצלמה מסחרית קטנה ואין בו כדי להוות כלי של ממש להשגת מודיעין חזותי. ואולם, השיגור בוצע באמצעות משגר משופר דו שלבי, "סאפיר-1 בי". השלב הראשון לקוח מהטיל הבליסטי שיהאב ואילו השני פותח במיוחד ופועל באמצעות דלק אנרגטי.


השיפור העיקרי, לדברי מומחים, הוא בשלב הראשון של המשגר שהוא בעל דחף של 37 טון במקום 32 טון בעבר. התוספת הזו משפרת משמעותית את יכולת ההרמה של המשגר וגם את יכולת ה"ההזרקה" של הלווין למסלולו.


הארוע השני קשור לגילוי שבא מפיו של השר לענינים אסטרטגיים משה בוגי יעלון על כך  שהפיצוץ שארע לפני מספר חודשים באיראן, היה במתקן בו איראן מפתחת טיל בליסטי בעל טווח של 10 אלפים ק"מ.


השר אמר כי הטיל אמור להיות מונע בדלק מוצק. המומחים אומרים כי היכולת של איראן לצקת חומרי הדף מוצקים לתוך מנועי טילים, היא התקדמות משמעותית בתכנית הטילים שלהם.

עד כה היה ידוע כי לאיראנים טיל דו שלבי המכונה "אשורה" או "סאג'יל" עם מנועים בעלי דחף של 13 טון. הטיל החדש, אם אמנם הטווח שלו מתוכנן להגיע לניו יורק, מצויד במנועים בעלי דחף של עשרות טונות כל אחד.


השימוש בטכנולוגיה של דלק מוצק לבניית טילים ביניבשתיים מעיד על התקדמות רבה בתכנית הטילים האיראנית הנעה במקביל לתכנית הגרעין שלהם.


המומחים אומרים כי אין ספק שתכנית הטילים של איראן "רצה קדימה" בכמה תחומים במקביל וכי התקציבים שמופנים לצורך כך עצומים.


המעקב במערב אחר תכנית הטילים הבליסטיים של איראן צמוד מאוד. המעקב הזה מעיד פעם אחר פעם כי טהרן האיצה מאוד את פיתוח טילי הקרקע-קרקע שלה והגיעה להשגים גם בתחום מערכות ההנחיה שלהם. זאת, גם בזכות סיוע מדענים מצפון קוריאה.


מומחים בישראל אומרים כי האיראנים מקדימים את לוחות הזמנים של תכנית הטילים ארוכי הטווח שלהם וכי זו מבוצעת במקביל לתכנית הגרעין.

 "כאשר תהיה להם פצצה יהיה להם גם איך לשגר אותה לטווחים ארוכים בודאי עד ישראל", אמר אחד המומחים.

המומחים מצביעים על העובדה כי האיראנים מנהלים מרוץ של ממש מול היכולת של ישראל ליירט טילים בליסטיים חמושים בראשי קרב לא קונבנציונליים.

המאמץ שלהם לסיים את פיתוח של הטיל "סאג'יל- 2" נועד להביא לכך שתהיה להם יכולת מבצעית בטילים ארוכי טוח עוד לפני שלישראל תהיה מערכת הגנה יעילה. בישראל מפתחים כיום את ה"חץ-3", הדגם החדיש של הטיל נגד טילים. המדובר בטיל חדש  לגמרי שתוכנן במיוחד נגד האיום האירני.

לדברי מומחים בישראל, עד כה עסקה תעשיית הטילים האיראנית בייצור סדרתי של הטיל מדגם שיהאב- 3.  עתה, אחרי סדרה של ניסויים מוצלחים בטיל "סאג'יל-2",  לא יעבור זמן רב עד שתעשיית הטילים האיראנית תעבור לייצור סדרתי של הטיל המתקדם. "האיראנים רוצים הרבה טילים כאלה, מה שיאפשר להם בעת הצורך לגרום לשיתוקה של המערכת הישראלית נגד טילים. הם ישגרו מטחי טילים כדי לאלץ את ישראל לשגר הרבה טילי 'חץ' בניסיון ליירטם", אמר המומחה.

מומחים בישראל מעריכים כי בניגוד לפיתוח טילי השיאהב , שם הסתייעה איראן בידע בעיקר מצפון קוריאה, הרי שבמקרה של הטיל "סאג'יל-2", הידע הוא מקומי. "הם משקיעים הרבה במאמצי המחקר והפיתוח והקימו לצורך כך מעבדות משוכללות ומתקנים כימיים לייצור הדלק המוצק", אמר המומחה.

העובדה שהטיל "סאג'יל 2" יכול להגיע לטוח של עד כ-2300 קמ תאפשר לאיראנים לשגר לעבר ישראל ראשים קרביים קונבנציונליים קטלניים מאוד.

לדברי מומחים של התעשיות הבטחוניות, "הטוח מאירן לישראל הוא כ-1300 ק"מ. בשל כך יוכלו האיראנים לחמש את הטיל בראש קרבי גדול במשקל של עד כ-800 ק"ג מה שיהפוך אותו

לעוד יותר הרסני וקטלני".
 
הטיל מדגם "סאג'יל-2", שכונה בכמה פרסומים גם "אשורה", מונע בדלק מוצק, וניתן להכין אותו לשיגור תוך זמן קצר. זה מקשה על אמצעי הריגול של ישראל, בעיקר לוויינים, לגלות את ההכנות לשיגור. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית