פרשנות | חיזבאללה הפך את גבול הצפון לרצועת הביטחון 2.0

צה״ל מצידו, מנהל בעיקר מלחמה הגנה במוצבים מבוצרים

פרשנות | חיזבאללה הפך את גבול הצפון לרצועת הביטחון 2.0

דובר צהל

בחודשים האחרונים הצליח ארגון חיזבאללה באמצעות טילי נ״ט, מל״טים מתאבדים ורקטות מסוגים שונים להפוך את קו היישובים הצמוד לגבול לבנון לרצועת ביטחון 2.0. הפעם רצועת הביטחון אינה בשטח לבנון כפי שהיה עד שנת 2000, אלא בתוך השטח הריבוני של ישראל. 

 

יואב זיתון, הכתב הצבאי של אתר Ynet, בילה 48 שעות עם החיילים שמשרתים בגבול ומתאר את ההתנהלות היום-יומית בגבול מול חיזבאללה. התיאורים שלו מזכירים במידה מסוימת את התנהלות צה״ל ברצועת הביטחון של אז. בנוסף, טוען זיתון כי צה״ל מתכוון להקים קו מוצבים דרומי יותר, בגליל, לטובת עצירה של ניסיון פלישה מצד חיזבאללה. תרחיש דומה לפלישת חמאס ב7.10. 

 

לצד העובדה שחיזבאללה די שולט בטנגו הצבאי מול צה״ל, למרות הפצצות כמעט בלתי פוסקות של צה״ל מהאוויר ומהקרקע, הוא גם הצליח להבריח עשרות אלפי תושבים מיישובי גבול הצפון. מפת יישובים שפונו בגבול לבנון במהלך שמונת החודשים האחרונים אפשר למצוא באתר הכנסת. מדובר ביישובים שפונו במהלך חודש אוקטובר 2023 ומאז נשארו ריקים מתושבים. חלקם הפכו למוצבים דה-פקטו של צה״ל. חלקם הרוסים ברמה זו או אחרת. 

 

חיזבאללה מנסה לשתק חלק מיכולות המודיעין של צה״ל בגבול. סרטונים שמפרסם הארגון בחודשים האחרונים, מראים פגיעות חוזרות ונשנות בתשתיות מודיעין של צה״ל. כאשר צה״ל מצידו מנסה לגוון את אמצעי המודיעין בגבול כדי להתמודד עם החולשה של תשתיות סטאטיות. גם זה לא ממש עוזר. לאחרונה פרסום חיזבאללה סרטונים המראים פגיעה בבלון תצפית טקטי בגבול וגם בבלון תצפית יותר אסטרטגי בשם ״טל שמיים״

 

המשמעות עבור צה״ל היא שלא ניתן להכניס בלונים לאזור מאוים. גם תשתיות מודיעין אחרות, סטאטיות, קשה להגן עליהן מפני טילי נ״ט. איך חיזבאללה יודע איפה לפגוע? ובכן, הארגון אוסף מודיעין באמצעות רחפנים ואז תוקף. בכל הסרטונים שפרסם הארגון ניתן לראות הסבר על השטח בו רוצים לפגוע, לעיתים, ההסבר כולל את מספרי או שמות יחידות צה״ל והתפקיד שלהן. 

 

לאחרונה, אף פרסם הארגון מל״ט מתאבד שמשגר שתי רקטות מסוג S5 לפני שהוא מתאבד על מטרה באזור מטולה. כך ביעף אחד משיג חיזבאללה פגיעה אפשרית בשלוש מטרות. הפעולות המלחמתיות בין ישראל לחיזבאללה במהלך שמונת החודשים האחרונים אפשרו לחיזבאללה ללמוד על השגרה היומית של צה״ל ולהתאים את תורת ואמצעי הלחימה כך שתהיה אפקטיבית מול צה״ל. ניכר כי חלק מהמחשבה של חיזבאללה נגזרת מתובנות שעלו במלחמת רוסיה - אוקראינה המתנהלת כבר קרוב לשלוש שנים. 

 

צה״ל מצידו, מנהל בעיקר מלחמה הגנה במוצבים מבוצרים. מידי פעם יוצאים מארבים לאזורים בהם צפוים להיות חוליות חיזבאללה. בנוסף, צה״ל עורך, בהצלחה, מצוד אחר אנשי חיזבאללה, בכל הדרגים. מטרת המצוד היא לפגוע בדרגי הפיקוד הטקטיים במטרה לשבש את הפיקוד והשליטה של חיזבאללה בשטח שבין הליטאני לגבול ישראל. ישנה גם פגיעה במבנים השייכים לארגון, כולל מפקדות ומחסני אמל״ח. באחת התקיפות המיוחסות לצה״ל, הושמדה מערכת הגנה אווירית איראנית.

 

איך הסיפור יגמר? ובכן, יש כאלו החושבים שישראל נמצאת במצב אין ברירה ועליה לתמרן לתוך לבנון, לכל הפחות עד הליטאני. אחרים נותנים הזדמנות למתווכים צרפתיים ואמריקאים ליישם, אפילו באופן חלקי, את הסכם 1701 שידחוק את חיזבאללה לליטאני מרצון ללא לחימה. בינתיים צה״ל טובע בבוץ העזתי ולפחות בהיבט צבאי, נראה שבמטכ״ל מעדיפים לייצב את הזירה העזתית לפני שיפתחו באחת חדשה בלבנון. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית