שייטת הסטי"לים במלחמת חרבות הברזל

"לתצפית שלנו יש חשיבות רבה, שכן רק לנו יש תצפית לרצועה מכיוון מערב, מהים. מהסטי"ל אני יכול לראות הכל״, מסביר  סא"ל סטיבן, מפל"ג, מפקד פלגה, בשייטת 3. מיוחד

https://navy.idf.il/Article/7451

בהגדרות זרוע הים יש לשייטת הסטי"לים, שייטת 3, שלוש משימות: להילחם באויב בים, למנוע סגר ימי על מדינת ישראל, לסייע לכוחות היבשה בתקיפה מהים.

את המשימה השלישי מילאו הסטי"לים של השייטת מהרגע הראשון למלחמת 'חרבות ברזל', והמלאכה עוד לא הסתיימה. הם עדיין בים, משייטים מול רצועת עזה על כל גזרותיה. כל הסטי"לים של שייטת 3 פועלים מול עזה, מול הזירה הצפונית ובזירת ים סוף.  

אחד המפקדים בים הוא סא"ל סטיבן, מפל"ג, מפקד פלגה, בשייטת 3. ב-7 באוקטובר התכונן לחוג את שמחת תורה עם משפחתו, עד שהגיע הטלפון ב-06.45, מיהר לבסיס השייטת, ויצא לים, תחילה עם שתים מחמש הספינות בפלגה שהוא מפקד עליה, הסטי"לים  האחרים בפלגה הצטרפו. הפלגה שלו מורכבת מארבע סטי"לים מסוג 4.5 וספינת איתור, שתפקידה איתור איומים תת-ימיים וחילוץ טובעים בים.

בשייטת 3 יש כיום 15 סטי"לים מסוגי סער 4.5, 5 וסער 6 החדשות. סא"ל סטיבן פיקד בעבר על סטי"ל סער 6, ואת אח"י 'ניצחון' הביא לארץ מהמספנה בגרמניה.

[תמונה: דובר צה״ל]

בסטי"ל 4.5, מספר סא"ל סטיבן לישראל דפנס, "יש כל היכולות של הסטי"לים, למעט מסוק על הסיפון. הסטי"ל חמוש בתותח 76 מ"מ, תותח 'טייפון' 25 מ"מ, יכולות התקפה והגנה, מערכות ל"א ומערכות נצ"ל, נגד צוללות. רוב מערכות הנשק הן תוצרת התעשיות הישראליות כחול-לבן, חוץ מתותח 76 מ"מ שהוא תוצרת היצרן האיטלקי אוטומלרה.

"בצוות סטי"ל 4.5 משרתים בין 60 ל-90 אנשי צוות, תלוי במשימה. כוח האדם בספינה מחולק לארבעה תחומים: נשק ותקיפה, ניווט, הגנה ומכונה. כל אנשי הצוות הם צבא סדיר וקבע, ובמלחמה הנוכחית הפעלנו מעט אנשי מילואים כדי לעבות את המערכים".

בימים הראשנים למלחמה הוטלו על הסטי"לים של סא"ל סטיבן משימות הגנה בעזרת אש, בעיקר כדי להרחיק מחבלים מכוחות צה"ל. אך מהר מאוד עבר הכוח הימי מהגנה לתקיפה. סא"ל סטיבן: "אנו כיום ארבעה חודשים במלחמה ובים, ושלושה שבועות אחרי תחילת הלחימה הצטרפנו ללחימה במשימה כפולה: תצפית ואש.

"לתצפית שלנו יש חשיבות רבה, שכן רק לנו יש תצפית לרצועה מכיוון מערב, מהים. מהסטי"ל אני יכול לראות הכל. רואה אנשים בתנועה כאשר הסטי"ל משייט מול החוף, רואה את האויב ואת כוחותינו. גם במזג אוויר גרוע, ועכשיו חורף. התצפית שלנו טובה, כי כל המערכות מיוצבות גם כשהאניה מתנדנדת. המערכות קבועות ביחס לאופק". 

המשימה העיקרית של זרוע הים במלחמה הנוכחית היא סיוע באש, והסיוע מתבצע בהיקפים חסרי תקדים בתולדות החיל. סטיבן מסביר: "רק אני יכול לירות למטרות מחבלים ברצועה מכיוון מערב. בעת הירי, כמו בצה"ל כולו, נזהרים לא לפגוע בבלתי מעורבים, האש היא תכלתית ויעילה. 

"כשהתותחים יורים אין איש על הסיפון. כל התותחים נשלטים מרחוק, מעמדות הצוות. הכלים עצמם על הסיפון לא מאויישים. אי אפשר לומר שאין סכנת ירי על כלי חיל הים, אבל אנו יודעים להגן על עצמנו, ועד כה מתחילת המלחמה לא היו נפגעים בשייטת".

שייטת הסטי"לים משולבת במלחמה בשילוביות הרב-זרועית כפי שבאה לידי ביטוי בכל זרועות צה"ל. כאשר איש צוות סטי"ל מזהה מחבלים מתבצעת סגירת מעגל: צוות הסטי"ל יכול להזמין טיל 'זיק' או רחפן כדי לתקוף מטרה שזוהתה בחוף.

סטיבן: "אני בקשר עם מפקד כוח מתמרן. אני מדייק את הירי שלו בגלל יכולות התצפית שלי, והוא מדייק את הירי שלי מהסטי"ל כייוון שהוא קרוב למטרה. כך יכול סטי"ל לסייע בניקוי שטח ובאבטחתו מנוכחות מחבלים". 

המפל"ג מעיד כי במשך שנים התאמו בשייטת ובחיל הים בדיוק על נושא השילוביות הבין-זרועית רב-זרועית, ובמלחמה הנושא בא לידי ביטוח מבצעי.

סא"ל סטיבן הוא בן 39, אב לארבע בנות, תושב נתניה, ואת כל הקריירה הצבאית שלו עשה בשייטת הסטי"לים. "גדלתי בסטי"לים, פיקדתי על ספינות בט"ש, הייתי מפל"ג בזירת ים סוף, מפקד סטי"ל, וזכיתי כאמור להביא לארץ את הסטי"ל סער-6 'ניצחון' מגרמניה". 

המפל"ג משבח את צוות הפלגה שלו, החיילים הצעירים: "דור צעיר יוצא מן הכלל. מקצועיים לא מפונקים ולא מתלוננים, יש רוח לחימה ורוח צוות גם בהפלגות ארוכות מאוד וקשות בים גבוה, עומדים יפה באתגרים". 

שאלנו את המפל"ג משייטת 3 איך נראית העיר עזה מהים: "זה לא חורבן מלא. יש בתים ויש בניינים, ויש אזורים שנפגעו קשה מאוד. מוזר אבל ראינו גם ילדים עזתיים שהשתכשכו במי הים להנאתם בעת לחימה". 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית