דיווח: סין לוחצת על איראן לרסן את החות׳ים 

בארה״ב מבינים שהתקיפות הצבאיות נגד החות׳ים לא ממש עוזרות וביקשו מסין להפעיל מנוף באיראן

Photo by Venti Views on Unsplash

גורמים רשמיים סיניים ביקשו מעמיתיהם האיראנים לעזור לרסן התקפות נגד ספינות בים האדום על ידי החות'ים. אם לא, איראן מסתכנת בפגיעה ביחסים העסקיים עם בייג'ינג, אמרו ארבעה מקורות איראנים ודיפלומט הבקיאים בנושא. פרסום של רויטרס

הדיונים על תקיפות החות׳ים והסחר בין סין לאיראן התקיימו בכמה פגישות אחרונות בבייג'ין ובטהרן, אמרו המקורות האיראניים, וסירבו למסור פרטים לגבי מתי התרחשו או מי השתתף.

"ביסודו של דבר, סין אומרת: 'אם האינטרסים שלנו ייפגעו בכל דרך שהיא, זה ישפיע על העסקים שלנו עם טהראן. תגידו לחות'ים לגלות איפוק'", אמר אחד הבכירים האירניים שתדרך על השיחות, ששוחח עם רויטרס. 

התייקרות עלות המשלוח והביטוח

ההתקפות, שלדברי החות'ים תומכות בפלסטינים בעזה, העלו את עלות המשלוח והביטוח על ידי שיבוש נתיב סחר מרכזי בין אסיה לאירופה, הנמצא בשימוש נרחב על ידי ספינות מסין.

הגורמים הסינים, לעומת זאת, לא הביעו הערות או איומים ספציפיים לגבי האופן שבו יחסי הסחר של בייג'ינג עם איראן עלולים להיות מושפעים אם האינטרסים שלה ייפגעו מהתקפות החות'ים, אמרו ארבעת המקורות האיראניים.

בעוד שסין הייתה שותפת הסחר הגדולה ביותר של איראן בעשור האחרון, יחסי הסחר שלהן מתערערים.

בתי זיקוק נפט סיניים, למשל, קנו בשנה שעברה למעלה מ-90% מיצוא הנפט הגולמי של איראן, על פי נתוני מעקב מכליות מחברת ניתוח הסחר Kpler, שכן הסנקציות האמריקניות הרחיקו לקוחות רבים אחרים וחברות סיניות הרוויחו מהנחות כבדות.

עם זאת, הנפט האיראני מהווה רק 10% מייבוא הנפט של סין ולבייג'ינג יש מערך של ספקים שיכולים לגבות מחסור ממקומות אחרים.

המקורות האיראניים אמרו כי בייג'ין הבהירה כי היא תהיה מאוכזבת מאוד מטהראן אם כלי שיט הקשורים לסין ייפגעו, או שהאינטרסים של המדינה יושפעו בדרך כלשהי.

"סין היא ידידה כנה של מדינות המזרח התיכון״

משרד החוץ של סין התבקש להגיב על הפגישות עם איראן לדיון במתקפות ים סוף. 

"סין היא ידידה כנה של מדינות המזרח התיכון והיא מחויבת לקדם ביטחון ויציבות אזוריים ולחפש פיתוח ושגשוג משותפים", נכתב בתגובה שנמסרה לרויטרס.

"אנו תומכים בתוקף במדינות המזרח התיכון בחיזוק עצמאותן האסטרטגית ובאיחוד ושיתוף פעולה כדי לפתור בעיות ביטחון אזוריות".

משרד החוץ של איראן לא היה זמין להגיב.

תקיפות צבאיות של כוחות ארה"ב ובריטים נגד מטרות חות'יות בתימן החודש, לא הצליחו לעצור את ההתקפות של הקבוצה. החות׳ים שולטים בחלק גדול מתימן, כולל הבירה צנעא וחלק גדול מחופי הים האדום של המדינה על ידי באב אל-מנדב.

גורם אמריקני בכיר אמר כי וושינגטון ביקשה מסין להשתמש במינוף שלה עם איראן כדי לשכנע אותה לרסן את החות'ים, כולל בשיחות שקיימו החודש מזכיר המדינה אנטוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן עם בכיר המפלגה הקומוניסטית הסינית ליו ג'יאנצ'או.

גורם איראני בכיר אמר כי בעוד שגורמים סינים דנו ביסודיות בחששותיהם בפגישות, הם מעולם לא הזכירו בקשות מוושינגטון.

ב-14 בינואר, שר החוץ של סין וואנג יי קרא להפסיק את ההתקפות על ספינות אזרחיות בים האדום - מבלי לנקוב בשמות החות'ים או להזכיר את איראן - ולשמירה על שרשראות האספקה וסדר הסחר הבינלאומי.

ויקטור גאו, פרופסור יו"ר באוניברסיטת סוצ'וב בסין, אמר כי סין, כמדינת הסחר הגדולה בעולם, הושפעה באופן לא פרופורציונלי מהשיבוש בשילוח ושחזור היציבות בים האדום היה בראש סדר העדיפויות.

גאו, דיפלומט סיני לשעבר ויועץ של ענקית הנפט הסעודית ארמקו, אמר כי בייג'ין תראה את היחס של ישראל לפלסטינים כגורם השורש למשבר בים האדום ולא תרצה לייחס בפומבי את האשמה לחות'ים.

דובר מחלקת המדינה האמריקאית סירב להגיב כשנשאל על דיונים דו-צדדיים בין איראן לסין בנושא.

דיפלומט הבקיא בעניין, אמר שסין שוחחה עם איראן בנושא, אך לא ברור עד כמה טהראן לוקחת ברצינות את עצתה של בייג'ינג.

שני גורמים בממשלת תימן, אויב של החות'ים, אמרו שהם מודעים לכך שכמה מדינות, כולל סין, ביקשו להשפיע על איראן לרסן את החות'ים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית