בית משפט צרפתי הוציא צו מעצר לנשיא סוריה בשאר אל-אסד

צווי המעצר נגד אסד ובכירים סורים נוספים, באים בעקבות חקירה פלילית של שתי התקפות נשק כימי בעיירה דומה ובמחוז מזרח גאוטה באוגוסט 2013

Saudi Press Agency/Handout via REUTERS

בית משפט בצרפת קורא לעצור את נשיא סוריה בשאר אל-אסד ושלושה מקורבים בגין שימוש בנשק כימי אסור נגד אזרחים בסוריה. צווי המעצר באים בעקבות חקירה פלילית של שתי התקפות נשק כימי בעיירה דומה ובמחוז מזרח גאוטה באוגוסט 2013, שבהן נהרגו יותר מ-1,000 בני אדם.

"אנו מקווים שצוי המעצר ישלחו מסר חזק וברור לניצולים ולכל מי שנפגע מהתקיפות ופשעי זוועה אחרים בסוריה, שהעולם לא שכח אותם ושהמאבק לצדק יימשך", אומרת עאידה. סמני, יועצת משפטית בכירה בארגון Civil Rights Defenders

ההחלטה להוציא צווי מעצר נגד כמה נציגים בכירים במשטר הסורי באה בעקבות חקירה פלילית רב שנתית.

בנוסף לבשאר אל-אסד, נשיא הרפובליקה הערבית הסורית וראש הכוחות המזוינים, ולמאהר אל-אסד, מנהיג דה פקטו של דיוויזיית השריון הרביעית, הוצאו צווים נגד הגנרל ע'סאן עבאס, מנהל סניף 450 של המרכז למחקרים ומחקרים מדעיים בסוריה (SSRC), והגנרל בסאם אל-חסן, היועץ הנשיאותי לעניינים אסטרטגיים וקצין הקישור בין ארמון הנשיאות ל-SSRC. צווי המעצר מתייחסים לשותפות בפשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה.

החקירה בצרפת נפתחה בתגובה לתלונה פלילית המבוססת על עדויות של ניצולים מהפיגועים באוגוסט 2013, שהוגשה במרץ 2021 על ידי המרכז הסורי לתקשורת וחופש הביטוי (SCM) ועל ידי קורבנות סורים. התלונה נתמכה על ידי הארכיון הסורי ויוזמת Open Society Justice Initiative, שיחד עם מגיני זכויות האזרח הצטרפו לחקירה כצדדים אזרחיים, וכן חברי איגוד הקורבנות של נשק כימי (AVCW). 

"עם צווי המעצר הללו, צרפת נוקטת עמדה נחרצת לפיה הפשעים הנוראיים שקרו לפני עשר שנים לא יכולים ולא יישארו ללא הסבר. אנו רואים את צרפת, ובתקווה, מדינות אחרות בקרוב, לוקחות את הראיות החזקות שאספנו במשך שנים ולבסוף דורשות אחריות פלילית מהפקידים הבכירים ביותר", אומר האדי אל חטיב, מייסד הארכיון הסורי. 

"זו הפעם הראשונה שראש מדינה מכהן נתון לצו מעצר במדינה אחרת בגין פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. זהו רגע היסטורי - עם התיק הזה, לצרפת יש הזדמנות לבסס את העיקרון שאין חסינות לפשעים הבינלאומיים החמורים ביותר, אפילו ברמה הגבוהה ביותר", אומר סטיב קוסטאס, עורך דין בכיר ביוזמת הצדק של החברה הפתוחה.

מאז 2011 דווח על יותר מ-200 התקפות נשק כימי בסוריה. חוקרי האו"ם, יחד עם הארגון לאיסור נשק כימי (OPCW) קבעו כי משטר אסד אחראי לכמה מהתקיפות. גזים רעילים כמו סארין, כלור וגז חרדל שימשו בהתקפות על האוכלוסייה האזרחית. הפיגועים הביאו לאלפי הרוגים ופצועים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית