פרשנות | היעדר אסטרטגיה - כאסטרטגיה

היום שאחרי כבר כאן לפתחינו והחשיבה על כל הנושאים בהקשר זה, מתחייבת כבר עכשיו

ככל שחולפים הימים והשבועות ומעמיקה הלחימה בתוך עזה מתחיל העיסוק ביום שאחרי לתפוס מקום הולך ונרחב בתודעה התקשורתית והפוליטית כאחד. ארה"ב, כמו גם מדינות ערב המקיפות אותנו ומדינות מערב אירופה, כבר שם. מי טרם הצטרף? ישראל כמובן.

נאומו האחרון של ראש הממשלה הבהיר לכל מי שעוד היה ספק בליבו כי לישראל אין כל אסטרטגית יציאה מהמלחמה או תוכנית ארוכת טווח ליום שאחרי. מה שבטוח הוא שמה שהיה הוא לא מה שיהיה עוד. STARTUP NATION תהפוך ל RESTART NATION.

ראש הממשלה אמר כי האחריות הביטחונית תישאר בידי ישראל תקופה ארוכה וכי גורמים "אחרים" ידאגו לנושאים האזרחיים. אבל האם יש כאן חשיבה אסטרטגית מציאותית ומעשית ואיך באמת כדאי להיערך ליום שאחרי?

שיקום שירותי הביטחון 
ביום שאחרי, תצטרך כל הצמרת הביטחונית, הפוליטית והמדינית בישראל, לקחת אחריות ולתת דין וחשבון על הכשלון העצום. כל ראשי מערכת הביטחון יתחלפו, ממשלת ישראל הנוכחית לא תוכל להמשיך לתפקד והממשלה על העומד בראשה יסיימו את תפקידם ההיסטורי, הטראגי והכושל. הדרג המדיני יעשה ככל יכולתו להישאר בשלטון ועשוי אף להאריך את הלחימה בהתאם.

צה"ל לאחר שיחליף את מפקדיו, לא יוכל להיתפס שוב ללא ציוד ומזון לכל מערך המילואים. הצבא לא יוכל עוד להיות במצב שבו אינו מצליח לתת מענה הגנתי לאזרחי הגבולות בישראל במשך שעות ארוכות. צה"ל ייאלץ לממש משילות גם בשטחי איו"ש ההולכים ומתחממים בסיוע של הימין הקיצוני באיו"ש.

ביום שאחרי, תצטרך המדינה לשקם ולבנות מחדש את משטרת ישראל, להוסיף לה כוחות, ציוד ומשאבים ולהתאים את יכולותיה להשלטת סדר וביטחון אישי לכל אזרחי המדינה. 

בעיקר להציב מעליה גורם מקצועי, מנהיגותי וממלכתי המסוגל להוביל את בנייתה של המשטרה לשנים הבאות, בדגש על החזרת שלטון החוק והמשילות בישראל.

הממשלה תצטרך לשקם ולבנות מחדש את שירות בתי הסוהר, להגדיל משמעותית את יכולות הכליאה של המערך ולשדרג דרמטית את איכות כוח האדם והמשאבים המוקצים לארגון.

שב"כ יצטרך לברר לעומק את הסיבות שבגינן לא הצליח להביא מודיעין איכותי על היקף התקיפה של חמא"ס ולבנות את מערכי האיסוף מחדש ברצועת עזה.

צה"ל ומשרד הביטחון יצטרכו לבנות מחדש את גדרות הגבול מול עזה ומול לבנון ולייצר חייץ רציני ועמיד יותר בפני חדירות.

גבול הצפון והדרום
המדינה תדרש לתת מענה כולל ומקיף לתושבי עוטף עזה וגבול לבנון, לשקם את בתי היישובים בעוטף עזה ואת האמון מול תושביהם ולבנות מחדש את חבלי הארץ האלו. 

תצטרך לקום כאן ממשלה שתידרש לטפל בדחיפות במגוון רחב של נושאים. בגירעון התקציבי האדיר, בנזקי ועלויות המלחמה, בשיקום פיזי, כלכלי, ביטחוני ותעשייתי של איזורי הגבול בצפון ובדרום. 

בתכנון אסטרטגי ארוך טווח של בניין הכוח הצבאי, המודיעיני והמשטרתי של ישראל, בשיקום מצב החברה בישראל, כאשר מצד אחד נכנסה למשבר ברמת שסעים וקיטוב אדירה אך השכילה להתאחד סביב צרכי האזרחים והצבא.

בשינוי שיטת ומבנה הממשל והבחירות, באופן שיאפשר הקמת ממשלים יציבים, בעלי יכולת תכנון ארוך טווח, ממלכתיים ובעלי אומץ לב מנהיגותי לשיקום הכלכלה, החוסן הלאומי והביטחון.

תהליך מדיני 
ישראל תידרש לתהליך מדיני כלל אזורי שיחייב מצד אחד שורת הסדרים מול הרש"פ באיו"ש ובעזה, המשך קידום המהלכים להשגת הסכם עם סעודיה ושימור וחיזוק הברית האסטרטגית עם ארה"ב ומדינות מערב אירופה. כמו גם תדרש בחינה של יחסיה עם המדינות שקמו בגלוי נגד ישראל, כמו טורקיה, רוסיה ומדינות נוספות.

ממשלת ישראל הבאה תדרש להקים מערך הסברה בינלאומי, מקצועי, יעיל ואפקטיבי באופן שיתאים לצרכי ההסברה של ישראל ולא יסתמך על ארגונים פרטיים ויוזמות אישיות של אזרחים. 

בעיקר, תצטרך מדינת ישראל והעומדים בראשה, לבנות זהות ישראלית מאחדת על פני הזהויות השבטיות אותן טיפח כאן הממשל הנוכחי לאורך שנים ארוכות. בכלל זה לתת את הדעת על שילוב החברה הערבית והחברה החרדית בליבת העשייה של המדינה. 

הניצחון טרם הושלם וחמא"ס עדיין בעל יכולות שלטוניות וצבאיות ברצועת עזה, החטופים עדיין מוחזקים ע"י חמא"ס ותושבי יישובי הגבול עדיין רחוקים מבתיהם. גם האבל על הנרצחים טרם הסתיים כמו גם זיהוי חלק מהנעדרים. 

עם זאת, היום שאחרי כבר כאן לפתחינו והחשיבה על כל הנושאים שפורטו מתחייבת כבר עכשיו. מדינת ישראל ומערכותיה האזרחיות והצבאיות יידרשו לאיתחול מחדש.


ליאור אקרמן - ראש תחום החוסן הלאומי המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS), אוניברסיטת רייכמן.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית