שני אזרחים אמריקאיים נעצרו בגין ייצוא לא חוקי של טכנולוגיה לרוסיה

באחד המקרים, הנאשמים העבירו ציוד אוויוניקה בצורה לא חוקית דרך ארמניה וקפריסין לרוסיה מבלי לקבל את הרישיונות הנדרשים

bigstock

הנאשמים קשרו קשר לעקוף את חוקי הייצוא של ארצות הברית, ופעלו למכירת ציוד אוויוניקה מתוחכם לחברות רוסיות הנותנות שירות למטוסים שנבנו ברוסיה. 

שני גברים בקנזס נעצרו לפני מספר ימים ומואשמים בכך שפעלו משך שנים מספר, עקפו את חוקי הייצוא הביטחוני של ארצות הברית, בדגש לטכנולוגיות תעופה, ומכרו ידע וציוד תעופתי לחברות רוסיות. 

על פי כתב האישום, סיריל גרגורי בויאנובסקי, בן 59 מלורנס, ודאגלס רוברטסון, בן 55 מאולאת'ה, החזיקו והפעילו את חברת KanRus Trading, שסיפקה ציוד אוויוניקה מערבי לחברות רוסיות וסיפקה שירותי תיקונים ותחזוקה עבור ציוד המשמש במטוסים מתוצרת רוסיה. 

מאז פברואר 2020 והפלישה לאוקראינה, ביקשו שני הנאשמים למכור ציוד אמריקאי לרוסיה בניגוד לחוק. שני האמריקאים הסתירו והצהירו הצהרות שווא אודות משתמשי הקצה האמיתיים, הערך ויעדי הקצה של הייצוא שלהם, בעיקר על ידי העברת הציוד דרך מדינות צד שלישי.

לדוגמה, בין נובמבר 2020 לפברואר 2021, קיבלו הנאשמים ציוד אוויוניקה, כולל מעבד מחשב הנושא מדבקה המזהה את שירותי הביטחון הפדרליים של רוסיה (FSB), מחברה רוסית לתיקון בארצות הברית. הנתבעים הסתירו את משתמש הקצה ואת יעד הקצה האמיתיים על ידי מתן חשבונית הונאה לחברת המשלוחים המזהה את יעד הקצה כגרמניה.

כפי שנטען עוד בכתב האישום, בשלהי פברואר 2022, ניסו הנאשמים לייצא אוויוניקה לרוסיה. הרשויות עיכבו את המשלוח, ומשרד המסחר הודיע לנאשמים כי נדרש רישיון לייצוא הציוד לרוסיה. באפריל 2022, רוברטסון הביע בפני לקוח שבסיסו ברוסיה כי "הדברים מסובכים בארה"ב" וכי "[זה] לא הזמן המתאים ל[עוד ניירת ונראות]."

לאחר מכן, בחודשים מאי, יוני ויולי 2022, העבירו הנאשמים אוויוניקה לא חוקית דרך ארמניה וקפריסין לרוסיה מבלי לקבל את הרישיונות הנדרשים.

הנאשמים מואשמים בקשירת קשר, ייצוא סחורות מבוקרות ללא רישיון, זיוף ואי הגשת מידע יצוא אלקטרוני, והברחת סחורות בניגוד לארה"ב.

אם יורשעו, הם צפויים לעונש מקסימלי של 20 שנות מאסר על כל סעיף של ייצוא סחורות מבוקרות ללא רישיון; עד 10 שנות מאסר על כל סעיף של הברחה; ועד חמש שנות מאסר על כל סעיף של קשירת קשר וזיוף מידע יצוא.

החקירה בוצעה ונוהלה באמצעות כוח המשימה KleptoCapture של משרד המשפטים, כוח משימה בין-סוכנויות אכיפת החוק בארה"ב, מתמקד באכיפת הסנקציות הגורפות, בקרות הייצוא וצעדי הנגד הכלכליים שהטילה ארצות הברית, יחד עם בעלות בריתה ושותפותיה הזרות, מול רוסיה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית