פרשנות | האם ישראל ביקשה מארה״ב את פצצת הB-61 עבור מטוסי הF-35 כפיצוי על ההסכם עם איראן? 

יכולת כזו יכולה להיות פיצוי הולם על הסכם גרעין מחודש עם איראן המבטיח לאיראן חופש פעולה בתום תקופת השקיעה שלו | מרכיב כזה יספק לישראל ממד הרתעה נוסף מול איראן גרעינית

An F-35A Lighting II carrying a B61-12 Joint Test Assembly sits on the flight line at Nellis Air Force Base, Nev., Sept. 21, 2021. Two F-35A Lightning II aircraft released B61-12 Joint Test Assemblies during the first full weapon system demonstration, completing the final flight test exercise of the nuclear design certification process. Air Force photo by Airman 1st Class Zachary Rufus.

על פי מקורות זרים יש לישראל נשק גרעיני. על פי מקורות רשמיים, יש לישראל מטוסי F-35. לארה״ב יש פצצת גרעין מותאמת לחמקן שאמור לעבור את כל מערכות ההגנה האווירית. לפצצה הזו קוראים B-61. כלומר, ארה״ב רוצה חמקן שיכול לעבור את כל המכשולים בדרך למטרה ולהטיל פצצת גרעין מדויקת. 

יכולת כזו יכולה להיות פיצוי הולם על הסכם גרעין מחודש עם איראן המבטיח לאיראן חופש פעולה בתום תקופת השקיעה שלו. יש לזכור כי ההסכם המחודש, כמו המקורי, אינו יאפשר לפקחי האו״ם לבקר בבסיסים צבאיים באיראן או במוסדות אקדמיה, בהם מתקיימים תהליכי פיתוח וייצור של פצצות גרעין. 

במציאות שבה יש הסכם מחודש עם איראן ואין לאו״ם (או לכל ארגון ביון מערבי) יכולת ודאית, בזמן אמת, להבין את התקדמות הסד״כ הגרעיני האיראני, פצצת ה-B61 יכולה להיות פיצוי הולם כחלק מחבילת שיפוי אמריקאית לישראל. מרכיב כזה יספק לישראל ממד הרתעה נוסף מול איראן גרעינית. 

אם הפרסומים הזרים אודות הנשק הגרעיני של ישראל נכונים, השימוש במטוס F-35 לצורך הטלת פצצות גרעין,  יכולה לאפשר לחיל האוויר הישראלי להשתמש בבסיסים אמריקאים במזרח התיכון או במפרץ (ויש לא מעט כאלו), כיתירות. אם נניח, האיראנים יפציצו בסיסי חיל אוויר ישראלי ויפגעו במסלולים. 

יתרה מזאת, בהיבט כלכלי, הציבור ירוויח מכך שבפצצת ה-B61 הושקעו מליוני דולרים מכספי משלם המיסים האמריקאי, כולל התאמת הפצצה ל-F35. מליוני דולרים שישראל תשקיע אם תרצה להמציא את הגלגל. 

לכל אלו הטוענים שאסור להעביר טכנולוגיה גרעינית בגלל ה-NPT, יש לציין את מכירת הצוללות בהנעה גרעינית לאוסטרליה. בנוסף להנעה הגרעינית של הצוללת, מעניין אילו רש״קים יותקנו על הטילים שלה מול הצבא הסיני. האם צוללת אלו אמורות לשמש כמכה שניה אוסטרלית או מערבית מול מלחמה נגד סין? 

כלומר, שארה״ב רוצה, היא יכולה להעביר טכנולוגיות גרעין למדינה אחרת. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית