גוגל החליטה להיכנס לתחום ההגנה מפני פענוח נתונים קוונטי 

גוגל רכשה את Mandiant ובמקביל עושה ספין אוף לחברת Sandbox AQ שעוסקת בפיתוחים בתחום קוונטים. המהלכים של גוגל נועדו לשמר את מקומה במלחמות העננים מול מיקרוסופט ואמזון 

bigstock

חברת Sandbox AQ היא ספין אוף של Alphabet, חברת האם של גוגל. יו״ר שלה הוא לא אחר מאשר אריק שמידט, מנהלה הראשון של חברת גוגל. ״כשהעולם נכנס למהפכה הקוונטית השלישית, תוכנת AI + Quantum תיתן מענה לאתגרים עסקיים ומדעיים משמעותיים״, נכתב בדף האודות של החברה. החברה מעסיקה כ-55 איש. 

ההודעה על הקמת החברה החדשה התפרסמה לפני כשלושה שבועות. המכירות הראשוניות של Sandbox AQ מגיעות מתוכנה שפועלת על מחשבים קלאסיים אך מנסה לחסום מכונות קוונטיות מפיצוח הצפנה סטנדרטית במטרה לחשוף תקשורת רגישה. הלקוחות כוללים את בית החולים הר סיני בניו יורק וספקיות הטלקום Vodafone Business ו-SoftBank Mobile. 

נשיא הר סיני, דיוויד רייך, אמר לרויטרס כי Sandbox תעריך במהלך השנה הבאה את ההצפנה בכלי העברת ההודעות של מערכת הבריאות ותציע שדרוגי אלגוריתמים פוטנציאליים. שמידט אמר בראיון שהמרת ארגונים גדולים לתקשורת מאובטחת קוונטית תהיה "עסק די גדול".

בנוסף, Sandbox רוצה לעסוק גם בתוכנת הדמיית קוונטים כדי להאיץ פוטנציאל פיתוח של תרופות וחומרים, אמר המנכ"ל ג'ק הידארי. פרויקטים שיכולים להיות ממוסחרים במהלך שלוש השנים הקרובות כוללים שימוש ב-AI כדי לנתח נתונים מחיישנים מבוססי קוונטים כדי לשפר הדמיה רפואית וגם לאפשר ניווט על ידי מעקב אחר שדות מגנטיים במקום לווייני GPS. 

״ההבדל הגדול כאן, כפי שאמר לנו הידארי, הוא שהפתרונות האלה יכולים לפעול על Nvidia GPU. אתה לא צריך מחשב קוונטי״, כותבים בפרסום בנושא של thenextweb. המיקוד של Sandbox AQ כולל חישה קוונטית, תקשורת קוונטית, הדמיות קוונטיות והצפנה קוונטית.

לפי הפרסום, לדברי הידארי, "היתרון הגדול הוא הגנה מפני מתקפות SNDL או 'אחסן עכשיו, פענח מאוחר יותר'." המתקפה המפחידה הזו מתרחשת כאשר האקר גונב נתונים שאין לו סיכוי לפענח ושומר אותם למקרה שמישהו ימציא מחשב קוונטי יום אחד. ״ככל שאנו מתקרבים לפענוח קוונטי, סביר להניח שנראה התקפות SNDL גדלות בהיקף ובנפח״, אומרים בחברה של גוגל. 

לצד Sandbox, גוגל גם משקיעה בפיתוח ״גבישי זמן״ לטובת מעבד קוונטי. גבישים אלו אינם צורכים אנרגיה ומסוגלים לשהות ״בין מצבים״ לנצח. את פיתוח החומר הזה, הוכיחו במחקר קבוצת מדענים של גוגל ואוניברסיטת סטנפורד ביולי 21 (למחקר). 

"התוצאה מדהימה: אתה מתחמק מהחוק השני של התרמו-דינמיקה", אמר רודריך מוסנר, מנהל מכון מקס פלנק לפיזיקה של מערכות מורכבות בדרזדן, גרמניה, ומחבר שותף במחקר של גוגל. 

גבישי זמן הם גם האובייקטים הראשונים ששברו באופן ספונטני את "סימטריית תרגום זמן", הכלל הרגיל לפיו עצם יציב יישאר זהה לאורך כל הזמן. גביש זמן הוא גם יציב וגם משתנה ללא הרף, עם רגעים מיוחדים שמגיעים במרווחי זמן תקופתיים. 

גביש הזמן הוא קטגוריה חדשה של מצבי חומר, המרחיבה את ההגדרה של מהי פאזה. כל שאר המצבים הידועים, כמו מים או קרח, נמצאים בשיווי משקל תרמי: האטומים המרכיבים שלהם התיישבו במצב עם האנרגיה הנמוכה ביותר שמתירה טמפרטורת הסביבה, ותכונותיהם אינן משתנות עם הזמן. גביש הזמן הוא שלב ה"יציאה משיווי המשקל" הראשון: יש לו סדר ויציבות מושלמת למרות היותו במצב מתפתח.

במקביל למחקר של גוגל, קבוצה מתחרה של פיזיקאים בראשות Chetan Nayak מ-Microsoft Station Q ואוניברסיטת קליפורניה, סנטה ברברה, זיהתה גם היא גביש זמן זמן קצר לאחר פרסום המחקר של גוגל. 

הספין אוף של גוגל לכיוון אבטחת מידע מבוססת קוונטים, מגיע על רקע רכישת הענק של החברה את Mandiant. על פי הערכות, גוגל רכשה את Mandiant על מנת לשלב אותה ב-Google Cloud. 

"יחד, נספק את המומחיות והמודיעין שלנו בקנה מידה רחב באמצעות פלטפורמת Mandiant Advantage SaaS, כחלק מתשתית האבטחה של Google Cloud. מאמצים אלה יסייעו לארגונים לנהל ולהגדיר באופן יעיל ומתמשך את התמהיל המורכב של מוצרי האבטחה שלהם", אמר קווין מנדיה, מנכ"ל Mandiant לאחר הרכישה. 

ההשקעה של גוגל באבטחה נועדה, בהפשטה, לשמר את פעילות הענן של החברה מול מתחרים כמו מיקרוסופט ואמזון, ואף להגדילה. זאת, בהינתן ואחד השיקולים המרכזיים של ארגוני ענק בעולם בבחירת ענן הוא איכות אבטחת המידע של התשתית. תוספת של יכולות Mandiant יחד עם השקעה ניכרת בתחום הקוונטים, מספקים לגוגל סט כלים מרשים במלחמת העננים.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית