חטיבה 16 מתכוננת ללחימה בעזה

"זה היה האימון הכי מדמה מציאות שראיתי בעשרים שנות שרותי בגדוד. האימון כולו היה בירי חי, מתרגלים תנועה ברחובות עם אש, פגזים, דחפור מפנה מכשולים, דימוי מלחמה אמיתי", מסביר מג"ד 8119, סא"ל (מיל׳) לוטם פרן-פרח

צילום: דובר צה״ל

גדוד 8119 בחטיבה 16, החטיבה הירושלמית, אוגדה 252, הוא גדוד לוחמי מילואים מהסוג הוותיק והטוב. לוחמים ותיקים, מכירים אלו את אלו, עושים מילואים במשך שבועות כל שנה, וכבר הרבה שנים. ביחד לחמו ברוב מלחמות ישראל מדרום לצפון. 

כיום זירת הלחימה המיועדת של הגדוד היא עזה. "זה אזור ההתמחות שלנו", אומר המג"ד סא"ל מיל. לוטם פרן-פרח, "ולכך הוקדש האימון האחרון בשבוע שעבר בו התמקדנו בעיקר בלחימה בשטח עירוני בנוי, עם טנקים, הנדסה וכוחות נוספים".

רוב לוחמי גדוד 8119 בחטיבה הירושלמית הם יוצאי חטיבת הנח"ל, סטודנטים, בעלי מקצועות שונים, תושבי ירושלים, הפריפריה ומקומות אחרים בארץ, חילונים ודתיים, צעירים ומבוגרים. חתך של עם ישראל.

המג"ד: "האימון הפעם דימה מלחמה בעזה. שיא התרגיל שנמשך חמישה ימים. מגיעים אזרחים ונהפכים במהירות ללוחמים על ציודם. בשלב הראשון משפרים כשירויות בסיסיות. לא כולם בשיא הכושר. בסיום מבצעים תרגיל גדודי שיש לו סיפור מעשה – משימה דומה לזו שתהיה לנו בעזה, אם ניקרא להילחם. הגדוד כובש שכונה בשיתוף חי"ר, טנקים, הנדסה, אש מרגמות,  דחפור D-9.

"זה היה האימון הכי מדמה מציאות שראיתי בעשרים שנות שרותי בגדוד. האימון כולו היה בירי חי, מתרגלים תנועה ברחובות עם אש, פגזים, דחפור מפנה מכשולים, דימוי מלחמה אמיתי".

לוטם בן 42, עשה את כל השרות הסדיר והמילואים בגדוד ובחטיבה הזאת בלבנון ובמבצעי צה"ל. עלה בדרגות מסגן, דרגת שחרורו משרות סדיר, ועד סא"ל ומג"ד, ובמסלול הקידום במילואים מילא את כל תפקידי הפיקוד בגדוד. המג"ד הוא תושב נוף הגליל ובחייו האזרחיים מנהל עסקי של קיבוץ נערן שבבקעה. 

ייחוד הגדוד הוא בגיוון הרב של הלוחמים והקשרים ההדוקים במילואים ובחיים האזרחיים בין רבים מהלוחמים. בחפ"ק הגדודי של לוטם הסמג"ד ומפקדי הפלוגות – כולם משרתים יחד שנים רבות, חלק ממפקדי המחלקות חדשים. אבל ליבת ה"הון האנושי" של הגדוד הם לוחמים עתירי ותק.

סא"ל לוטם מציין כי תקופת הקורונה מקשה על שגרת המילואים, אולם הם התייצבו, חלקם משאירים בבית ילדים בבידוד. "לא כולם מגיעים לאימון בשיא הכושר, ובכל זאת לא מוותרים ומתאמנים. שבוע כזה של אימון מרוכז הוא מאמץ פיסי לא קל, ולכן עבורי ההשתתפות הרבה של אנשי המילואים, בעיקר המבוגרים שבהם, היתה חווייה עוצמתית". 

עם הגיוס הצטייד הגדוד בציוד לאימון, ולדברי המג"ד הציוד שחולק ללוחמים היה מלא ותואם את כל הדרישות. אפודי מגן לכל חייל, לא היו חסרים. לגדוד, כמו ליחידות אחרות, יש ציוד חירום מאופסן אי שם באחד הימ"חים, והמג"ד מקפיד לבדוק מפעם לפעם את ציוד החירום.

בשיחה עם ישראל דיפנס מבקש סא"ל פרן-פרח להדגיש את ההיבט האישי-אנושי של לוחמיו בגדוד חי"ר מילואים ותיק השייך לחטיבה הירושלמית: "ראיתי באימון הפעם לוחמים בני ארבעים וחמש וחמישים. יש לי קמ"ן בגדוד שהוא בן 60 והוא הולך ברגל ונלחם וממלא את תפקידו ברמה גבוהה כבר שנים רבות.

"אנו חיים בתקופה שבה יש בארץ הזאת הרבה תופעות של קיטוב ואפילו מריבות. אני חייב לציין שימי אימון עם חיילי הגדוד הזה הם עבורי חווייה מעוררת השראה. אולי הם מתווכחים ומתקוטטים ולא מסכימים ביניהם בפייסבוק. אבל לאימון  במילואים בצה"ל הם מגיעים ופועלים כאיש אחד בתרגול לחימה בזירה המיועדת להם – עזה, והם שומרים על רעות ויחסי חברות. לי זה נותן הרבה כוח". 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית