החוק למניעת הסתה ברשתות החברתיות יקודם לועדת השרים לחקיקה

״מטרתו של חוק זה לייעל את ההתמודדות של מדינת ישראל עם פרסום של תכנים ברשת האינטרנט, במקרה של פרסום המהווה עבירה פלילית הפוגעת בביטחונו הפיזי או הנפשי של אדם, וכן בביטחון המדינה״

תמונה: דוברות שר המשפטים

שר המשפטים יביא לועדת השרים לחקיקה את החוק למניעת הסתה ברשתות החברתיות (הצעת החוק). החוק מאפשר להסיר מרשתות חברתיות תכנים שיש אפשרות ממשית שיפגעו בבטחונו של אדם, בבטחון המדינה או בבטחון הציבור. יובהר כי מדובר בהצעת חוק דומה להצעת החוק הממשלתית שאושרה בקריאה ראשונה ע"י הכנסת ב-2.1.2017. 

״מטרתו של חוק זה לייעל את ההתמודדות של מדינת ישראל עם פרסום של תכנים ברשת האינטרנט, במקרה של פרסום המהווה עבירה פלילית הפוגעת בביטחונו הפיזי או הנפשי של אדם, וכן בביטחון המדינה, וזאת באמצעות הסרת הפרסום של תכנים אלה״, נכתב בהצעת החוק. 

״כיום אין אפשרות לרשויות האכיפה והמשפט לדרוש בצו מבעלי הרשתות או ממי שמנהלים או מפעילים אותן להסיר את התוכן. כך נוצר מצב אבסורד שתוכן פוגעני נשאר ברשת, מופץ ומתפשט במהירות ואין יכולת למנוע זאת.

״הצעה זו עניינה אם כן ביצירתו של כלי נוסף שישמש את גורמי האכיפה בהתמודדות עם התופעה .לשם כך, מוצע להסמיך בית משפט מחוזי לתת, לבקשת תובע, צו להסרת תוכן פוגעני מרשת האינטרנט.״

המציאות הטכנולוגית מקדימה את המדינות המתקדמות בעולם בכל מה שקשור להתמודדות עם סכנות ברשת. המערכות המדינתיות - המשפט, החקיקה והאכיפה עומדות בפני אתגרים חדשים במהירות רבה מאוד. מדינות מערביות כמו אוסטרליה וגרמניה חוקקו כבר חוקים בנושא ובכך צימצמו את הפער.

מטרת החוק להתמודד עם פרסום תכנים המהווים עבירה ושיש בהם סיכון ממשי לבטחונו של אדם, לבטחון הציבור או לבטחון המדינה. הצעת החוק מאפשרת לבית המשפט המחוזי להחליט על הסרת תוכן מסית המפורסם ע"י אחת מספקיות התוכן ובכללן: גוגל, פייסבוק, טיקטוק וטוויטר.

הצעת החוק מציבה שני תנאים מצטברים להסרת התוכן: פרסום התוכן מהווה עבירה פלילית ובפרסום יש אפשרות ממשית לפגיעה בבטחונו של אדם, בטחון הציבור או בטחון המדינה. בדיון שיתקיים בבקשה להסרת הפרסום יוזמנו מפרסם התוכן והבעלים, המנהל, או המפעיל של אתר האינטרנט בו פורסם התוכן וכן נציגי ספק השירות.

השר סער: ״להסתה ברשתות החברתיות יש קשר ישיר לפגיעה בביטחון הציבור. עצירת הצעת החוק הממשלתית מ-2017 הייתה גחמה שביטאה הפקרה של הציבור ובטחונו. על כן, החלטתי לחדש יוזמת חקיקה חיונית זאת״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית