ספר חדש חושף את קבלת ההחלטות של רון חולדאי ממלחמת ששת הימים ועד ניהול עיריית תל אביב

עיר גדולה ואנשים בה הרבה – מחולדה לתל אביב, מאת רון חולדאי, ידיעות ספרים, 2021

ספר חדש חושף את קבלת ההחלטות של רון חולדאי ממלחמת ששת הימים ועד ניהול עיריית תל אביב

באדיבות ידיעות ספרים

רון חולדאי מוכר בציבור בעשרות השנים האחרונות כראש העיר תל אביב -יפו. בתפקיד זה הוא מנהיג של עיר עם חזון, בסיס כלכלי איתן, פתיחות וסובלנות. המרקם האנושי בעיר כולל דרום מול צפון; כפר שלם מול צהלה; יהודים וערבים; להט"בים; עובדים זרים; אזרחים ותיקים ונוער, דיפלומטים והרבה צעירים שהגיעו לגור בעיר בהיותה מרכז שוקק של תעסוקה ובילוי ברחובות צפופי תחבורה חלופית ואתגרי חנייה.

הוא ממלא תפקיד זה ב-22 השנים האחרונות. בספר שפרסם לאחרונה הוא מציג גם את 55 השנים הנוספות בחייו הנפרסות על ילדות ונעורים בקיבוץ חולדה; שירות צבאי קרבי מגוון בחיל האוויר; ניהול מוסד חינוכי מוביל (גימנסיה הרצליה) וניסיון שלא צלח להצטרף למעגל ההשפעה הלאומי בבחירות לכנסת ב-2020. 

התחנות בחייו מתוארות בספר בדרך מעוררת השראה. הוא משלב עובדות ומעשים, כמעט על כל אחד מאלה הוא מצרף תובנות ולקחים בצד סיפורים קטנים ואפיזודות. יש בספר הזדמנות להכיר גישה של קבלת החלטות במצבים שונים.

השיא של ההחלטות האישיות היו בוודאי שלושת החודשים מדצמבר 2020 עד מרץ 2021, בהם קפץ למים והקים את מפלגת "הישראלים". זו היתה חוויה מטלטלת ומסעירה שהסתיימה בכישלון חרוץ. כיוון שאינו מתכוון לחזור על הרפתקה זו הוא נמנע מלנתח אותה בספר זה.

חולדאי הטייס, הגם שלא שאף להיות כזה, לחם בארבע מלחמות קשות : ששת הימים, ההתשה, יום כיפור ולבנון הראשונה. הוא לחם במספר טייסות ולבסוף פיקד על שני בסיסים גדולים בנגב, נבטים (בגודל כמו שטחה של תל אביב) וחצרים. על קרבות אוויר, משימות תקיפה מורכבות, חללים, פצועים, שבויים ונעדרים כותב חולדאי באומץ רב.

הוא לא נמנע מלנתח טעויות ותקלות. מלחמת יום הכיפורים מתוארת בעצבות נוראה, מנקודת מבט של בסיס חצור ודרכו על כל חיל האוויר. "ערצב 19", השמדת הטילים הסוריים במלחמת לבנון השנייה  ביוני 1982 זוכה לתיאור נלהב מול הכישלון הצורב של  "דוגמן 5" , הניסיון להשמיד מערך זה באוקטובר 1973.

פרק גדול בספר מוקדש להחלטות שקבל ולמעשים שעשה בתל אביב יפו : בעיקר בבנייה, בתחבורה, בחינוך, בתרבות, בתשתיות ובגינון. הספר מלא מוטיבציה להוכיח איך קבל עיר על סף פשיטת רגל והביאה לפסגת הערים הישראליות עם שם בינלאומי. נקודות רבות בפרק זה משיקות ליחסים בין השלטון המקומי והממשלה.

חולדאי דואג להזכיר שמות של אנשים רבים שעזרו לו במשימות לאורך השנים. מעל כולם זוכה בת זוגו, יעל, למחמאות מרגע ההיכרות שלהם כאשר היא דיילת בארקיע ובמהלך התפקידים השונים שליוותה אותו, כולל בשנים שעברו כמה כתובות עקב השירות הצבאי התובעני.

חולדאי מאפשר לקורא להתחבר לנושאים השונים בקורות חייו דרך הראש והלב. הספר מנגיש הצצה לאחורי הקלעים של שלוש מערכות מרכזיות בחברה הישראלית : צבא, חינוך וניהול עיר. ספר עיון מצוין במיוחד למתעניינים בקבלת החלטות.

אולי יעניין אותך גם