צבא ארה״ב: החיסון לקורונה יהפוך לחובה - צפוי קרב משפטי מצד חיילים סרבנים  

הפנטגון צפוי להתחיל לדרוש חיסוני חובה לקורונה עם גיבוי של הנשיא. עם זאת, מומחים צבאיים טוענים שצפויים קרבות משפטיים מצד חיילים שלא רוצים להתחסן. העונשים יכולים להגיע עד פיטורים, כולל חילוט שכר וקצבאות 

צבא ארה״ב: החיסון לקורונה יהפוך לחובה - צפוי קרב משפטי מצד חיילים סרבנים  

Photo by Spc. Clara Soria-Hernandez

כעת, לאחר שהפנטגון אמר שהוא יתחיל לדרוש מאנשי השירות לקבל את החיסון נגד קורונה עד אמצע ספטמבר באמצעות צו נשיאותי (presidential waiver) או אישור ממנהל המזון והתרופות, מה יקרה אם חיילים יסרבו? אותם אנשי צבא צריכים לצפות למגוון עונשים. כך על פי מומחים למשפט צבאי - החל מנזיפה, ריתוק והוצאתם מהצבא.

על פי פרסום של politico, מנדט החיסון ממשרד ההגנה שניתן ליישם מוקדם יותר על סמך שיעורי ההדבקה, צפוי להיות צו חוקי, במיוחד אם הוא יתחיל לאחר שה- FDA יאשר את החיסונים הזמינים. ״אני תומך מאוד בהודעתו של המזכיר אוסטין לגבי תוכנית משרד ההגנה להוסיף את החיסון לקורונה (COVID-19) לרשימת החיסונים הנדרשים לחברי השירות שלנו לא יאוחר מאמצע ספטמבר״, כתב נשיא ארה״ב, ג׳ו ביידן, בהודעה רשמית

״המזכיר אוסטין ואני חולקים התחייבות בלתי מעורערת לוודא שלחיילינו יש את כל הכלים הדרושים להם לביצוע עבודתם בצורה בטוחה ככל האפשר. חיסונים אלה יצילו חיים. הם בטוחים. הם יעילים. יותר מ -350 מיליון זריקות ניתנו בארצות הברית בלבד. 

״החיסון יאפשר לחברי השירות שלנו להישאר בריאים, להגן טוב יותר על משפחותיהם ולהבטיח שכוחנו מוכן לפעול בכל מקום בעולם. איננו יכולים להרפות במאבק נגד הקורונה, במיוחד כאשר גרסת הדלתא מתפשטת במהירות בקרב אוכלוסיות לא מחוסנות.

״אנו עדיין נמצאים במלחמה, וכל אמריקאי הזכאי צריך לנקוט בצעדים מיידיים להתחסן מיד. אני גאה שנשים ואנשי הצבא שלנו ימשיכו לעזור להוביל את המאבק במגיפה הזו, כפי שהם עושים לעתים קרובות כל כך, על ידי דוגמה לשמירה על ביטחונם של חבריהם האמריקאים.״

עונש שאינו שיפוטי - עד פיטורים של קצין 

אם איש שירות מסרב להתחסן, יכול המפקד שלו לנזוף בו או לתת לו עונש שאינו שיפוטי, המכונה לעתים NJP. נזיפות מנהליות הן בעצם תלונות כתובות שנכנסות לתיק הקבוע של חבר שירות ויכולות להשפיע על מבצעים או על התקדמות בקריירה. עונשים מסוג זה משתנים לפי דרג, מעמדו וניסיונו של חבר השירות ונעים בין הורדת דרגה או הפחתה או השעיית שכר ועד לשחרור מכובד מהשירות הצבאי. כל אלה הם עונשים שיתרחשו מחוץ לבתי המשפט.

אם איש שירות מסרב לנזיפה מנהלית או ל- NJP, הוא יכול לדרוש לעמוד לדין בבית משפט צבאי כאישום אזרחי בדומה לעבירה. אם איש שירות נשפט והורשע על ידי בית משפט צבאי והוא מערער, התיק יובא לבית המשפט לעניינים פליליים בענף, כגון בית משפט צבאי לערעורים פליליים או בית המשפט של הצי לערעורים פליליים.

אם הוא נשפט והורשע בבית המשפט לערעורים, התיק יגיע לבית המשפט לערעורים בארה"ב לכוחות המזוינים. אם חבר שירות יורשע בבית משפט זה, סביר להניח שהוא יקבל שחרור לא מכובד מהשירות, פרישה בגלל התנהגות רעה, או במקרה של קצין, פיטורין.

סירובו של חבר מגויס לבצע פקודה חוקית מהווה הפרה של סעיף 92 לחוק הצדק הצבאי האחיד והעונש כולל פרישה לא מכובדת או התנהגות רעה (קצין יפוטר), שנתיים מאסר וחילוט כל השכר וקצבאות. התפטרות עלולה להתרחש גם כן.

אנתרקס זה לא קורונה 

בשנת 1998, הצבא פרסם את תוכנית החיסונים שלו נגד אנתרקס, אם כי החיסון לא אושר על ידי ה- FDA עד שנת 2002. סירובו של איש חיל אוויר לקחת את החיסון הוא כעת המקרה המשפטי המוביל סביב תקדים סירוב חיסונים בצבא. המקרה הגיע עד לבית המשפט לערעורים של ארה"ב לכוחות המזוינים, שם התקבלה התביעה וכריסטופר וושינגטון (התובע), הורשע בכך שלא ציית לצו חוקי שנתן קצין בכיר ונידון לפרישה בשל התנהגות רעה וכליאה למשך חודשיים.

יש תקדים לכך שחבר שירות יבקש צו מניעה ראשוני מבית משפט מחוזי פדרלי לפני שהוא מתחסן. תומפסון הצביע על המקרה של ׳פלוני נגד רומספלד׳ בשנים 2003-2004, שם הוציא השופט אמט סאליבן צו המונע מאנשי שירות לקחת את החיסון נגד אנתרקס. סאליבן קבע בסופו של דבר כי הצבא אינו יכול לדרוש מאנשי שירות לקבל את החיסון.

עם זאת, הבחנה מרכזית בין שני מקרי החיסון נגד אנתרקס לבין כל מקרה אפשרי של סירוב חיסון נגד קורונה, היא שמקרי האנתרקס התמודדו עם מחלה זיהומית חמורה שאינה מדבקת. ג'יימס קלימאסקי, העוסק במשפט צבאי במשרד Klimaski & Associates, P.C., אמר כי לא סביר שאנשי שירות שיסרבו לחיסון יישארו בצבא לטווח הארוך.

"זה לא הולך לעבוד. הם יכולים לנסות להתפטר, מה שזה לא יהיה, אבל הם לא יישארו בצבא", אמר. בבחירה אפשרית בין חיסונים או בדיקות תכופות, ציין קלימאסקי כי האפשרות נוחה יותר עבור סוכנויות שבהן עבודה מרחוק נפוצה יותר. "זה יכול לעבוד עבור משרד החקלאות או המסחר, או משהו כזה שיש אנשים שעובדים בבית בכל מקרה. אבל בצבא, לא."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית