"בגלל הקורונה כל רכישת המפעל נעשתה דרך הזום״

בכירים (ובכירות) בקבוצת SK מספרים על הרכישה המשותפת עם חברת פלסן סאסא של מפעל Elvo לייצור רכבים צבאיים ביוון ועל התוכניות לעתיד

By Pinikas at English Wikipedia - Transferred from en.wikipedia to Commons. Transfer was stated to be made by User:evers., Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3299057

בחודשים האחרונים דווח רבות על העסקה המשותפת שעשו שתי החברות הישראליות הביטחוניות , קבוצת SK ופלסן סאסא, לקניית מפעל ליצור רכבים צבאיים ביוון בשם Elvo. נהלנו בעת האחרונה שיחות עם מספר גורמים בכירים בקבוצת SK שניאותו לספר לנו פרטים נוספים על עסקה זו.

שיתוף הפעולה בין החברות החל עם פנייה של חברת פלסן לקבוצת SK. שתי החברות העבירו הצעה לרכישת הפעילות של Elvo בקיץ 2020 וב-14 בפברואר 2021 פעילות המפעל נקנתה בפועל. כל זאת, לאחר שלפני 3 שנים חברתElvo  הוגדרה כפושטת-רגל והוכנסה למצב של כינוס נכסים. מאז ועד לרכישת הפעילות הוצאו 2 מכרזים לקניית המפעל, אולם לא התקבלו דרישות למכרזים אלו.

יוזכר כי על פי דיווחים בעיתונות היוונית, עם חתימת הסכם רכישת הפעילות שילמו הבעלים החדשים סכום ראשוני של שלושה מיליון אירו. מקורות כלכליים ביוון אמרו כי הקונסורציום הישראלי התחייב להשקיע בין 95 ל-135 מיליוני אירו בחברה במהלך חמש השנים הבאות. 

על פי המתווה החדש חברת פלסן מחזיקה ב-47.6% ממניות החברה, קבוצת SK דרך חברת האחזקות שלה (Naska Industries)  בחלק זהה ואיש העסקים המקומי ארסיטידיס אנארגירוס גאליניס ב-4.8%. ב-SK לא היו מוכנים לדבר על סכומי כסף, אבל אישרו כי אכן מדובר בהסכם "פיפטי-פיפטי" עם פלסן, כאשר גם ההשקעות הן זהות.

בקבוצה מספרים כי כל פעילות המשא ומתן ורכישת הפעילות נעשתה בימי מגפת הקורונה וכי רכישת המפעל נעשתה כולה דרך הזום וכל זאת מבלי שנציגי החברה ביקרו בכלל באתר המפעל! הבכירים בקבוצה מדגישים כי מדובר במפעל שבשנתיים האחרונות לא הייתה בו כל פעילות ונוצר צורך להקים אותו למעשה מחדש.

לפיכך, כרגע עיקר עיסוקה של הקבוצה הוא בהשקעת כספים בתשתית ובגיוס אנשים. גויס מנכ"ל יווני מקומי, גויסו אנשי ניהול עם רקע התעשייה המקומית וכן עובדים מחברת Elvo  הישנה. נכון לעכשיו, מבהירים ב-SK, עדיין אין עובדים בפועל במפעל ואין הזמנות.

תהינו לגבי הסיבות להשקעה דווקא במדינה עם היסטוריה של כלכלה כושלת בשנים האחרונות הנסמכת על סיוע של האיחוד האירופאי. שתי החברות הישראליות מאמינות מאוד בכלכלה היוונית ובהשקעות הרבות שלטענתן השקיעה הממשלה  היוונית בתעשייה המקומית, בחידוש תשתיות ובהבאת והעשרת הידע המקומי.

יוון הינה מדינה אסטרטגית לישראל עם תעשייה ביטחונית מפותחת יחסית וההשקעה במפעל נועדה להביא לחדירה לשוק היווני וממנו לשוק האירופאי. אמנם, הממשלה היוונית אינה תומכת לחלוטין בפרויקט זה (אם כי לא ניתן לדעת מה יהיה בעתיד), אך בקבוצה מאמינים שהשילוב בין הניסיון השיווקי-מסחרי של קבוצת SK, בעיקר ביוזמות בחו"ל, יחד עם היכולת והניסיון המקצועי של פלסן בתחום הרכבים הצבאיים, הנו ערובה מספקת להצלחת הפרויקט.

כאמור, הבכירים ב-SK רואים במיזם ביוון קרש קפיצה. בתחילה יוצעו פתרונות ללקוחות ביוון עצמה, אבל בהמשך יש כוונה להציע מוצרים ופתרונות למדינות נוספות בדגש על אירופה ולצאת מתחום הליבה של רכבים צבאיים גם לתחומי תעשייה צבאית נוספים.

הכול בכדי לסייע למדינה המקומית ליוון אך גם להביא תעסוקה לארץ למפעל של פלסן.  התקווה של מנהלי הפרויקט היא שלקוחות גורמי ממשל יפנו אליהם ויתנו לחברה היוונית שקמה מהקרשים את ההזדמנות להתאושש. בכירי הקבוצה מסכמים כי "יש עוד הרבה עבודה לעשות ואנחנו זקוקים בדחיפות להזמנות." 

המיזם המשותף לקבוצת SK ולחברת פלסן במפעל Elvo יושק בתערוכה הצבאית DEFEA שתיערך באתונה באמצע חודש יולי. Elvo תציג בתערוכה עם מיתוג חדש של חברה יוונית, אך עם חיבור לשורשים, לחברה הקודמת האייקונית. הרכבים שיוצגו יהיו רכבים מתוצרת פלסן.

בהזדמנות זו בררנו לגבי פעילויות נוספות של קבוצת SK. בכירי הקבוצה שאיתם שוחחנו מילאו פיהם מים וסירבו לפרט, אך נכונו לומר כי הקבוצה מחפשת כל הזמו להתרחב בתחום התעשייה הביטחונית ומבקשת לקנות חברות קטנות. הקבוצה הקימה קרן קטנה להשקעות בחברות סטארט-אפ רפואיות שאינו עוסקות בתרופות וכבר השקיעה במספר חברות כאלו.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית