בוגי יעלון: מדינות המפרץ מכירות בעוצמה הטכנולוגית של ישראל 

בכנס של סייברטק וישראל דיפנס שהתקיים אתמול (ג), דיבר בוגי יעלון על הקשרים של ישראל עם מדינות המפרץ. גיורא איילנד הזהיר בכנס מפני מלחמת לבנון השלישית ש״עוד תקרה״  

צילום: סייברטק

אתמול (ג) נערך כנס ייחודי מסוגו בעקבות צאת ספרו השני של פרופסור ואלורי אליה גיאנקרלו (Valori Elia Giancarlo) תחת השם "East Middle New The Of Geopolitics". הכנס נערך על ידי סייברטק ואתר ישראל דיפנס. במסגרת הכנס הופיעו בכירי המשק בהווה ובעבר, וכן בכירים בקהילייה הביטחונית כולל רא״ל (מיל׳) בוגי יעלון, אלוף (מיל׳) גיורא איילנד, דליה רבין - לשעבר סגנית שר הביטחון, היזם יוסי ורדי ובכירים נוספים. 

במהלך הכנס, יעלון סיפק סקירה היסטורית מרתקת שהציבה את הרקע לניתוח שלו את מצבה האסטרטגי של ישראל.  בין היתר, טען בוגי, כי בעוד המונרכיות במזרח התיכון נשארו יציבות, כל המדינות ״המדומיינות״ קרסו. מדינות אלו נקבעו על ידי אירופאים שהגיעו למזרח התיכון לאחר נפילת האימפריה העותמאנית. 

עוד הוסיף בוגי כי הפיתוחים הטכנולוגים הישראלים מהווים, בין היתר, בסיס ליחסים דיפלומטיים. היי-טק, סייבר, ביטחון, חקלאות ועוד. לפיו, מדינות מסביבנו, כולל מדינות המפרץ, רוצות להיות קרובות לישראל בשל הערך שניתן להפיק ממנה. ״מדובר באינטרסים משותפים ואיומים משותפים״, אמר בוגי. ״המשטרים הסונים באזורנו מכירים בעוצמה הרכה הזו שלנו.״ 

מרצה נוסף הוא מי ששימש כראש המועצה לביטחון לאומי וראש אגף המבצעים בצה״ל בעבר, אלוף במיל׳ גיורא איילנד. ״האיום המוחשי ביותר על ביטחונה של מדינת ישראל הוא ארגון חיזבאללה (בתמיכת איראן)״, אמר איילנד. 

״יש תפיסה בישראל לפיה לבנון מחולקת לטובים ולרעים, אבל האליטה הלבנונית וחיזבאללה השיעית כרתו ברית. הטובים והרעים מתחלקים בעוגה. הטעות הגדולה שעשתה ישראל במלחמת לבנון השנייה ב-2006 היא הפרדה בין לבנון לבין חיזבאללה. במלחמת לבנון השלישית, שלצערי עוד תקרה, אסור לחזור עליה. אף אחד בעולם לא מעוניין בקריסתה של לבנון, ולכן המערב ידרוש הפסקת אש מהירה והסדרה״. 

איילנד אמר שהוא פחות אופטימי מהנהוג בישראל לגבי יכולתם של הקשרים הדיפלומטיים הרשמיים עם מדינות ערב באזור אל מול הציר האיראני. ״אם הסעודים ירגישו שייצור הנפט שלהם בסכנה, הם עשויים להעדיף לפנות אל איראן שמאיימת עליהם, ולא לישראל או לארצות הברית״.

בסיום, ציין איילנד כי חילופי השלטון בישראל והסיום חסר ההישגים של סבב הלחימה האחרון מול חמאס בעזה, יכול ליצור הזדמנות לפתרון יציב אל מול הפלסטינים ברצועה. ״הקונספציה הישראלית היתה עד כמה מה שהיה הוא שיהיה. עכשיו נוצרה ההזדמנות לצאת ממנה״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית