סגן רה״מ פולין: בכירי ממשל נפגעו ממתקפת סייבר רוסית

ירוסלב קצ׳ינסקי, האיש החזק בפולין, מסר כי אחד היעדים העיקריים במתקפה היה לפגוע בחברה הפולנית ולערער את היציבות במדינה. היום (ב׳) תקיים מועצת השרים דיון בנושא

ירוסלב קצ׳ינסקי בפרלמנט הפולני, בשנה שעברה. צילום: Slawomir Kaminski/Agencja Gazeta via REUTERS

בכירים בממשלה הפולנית נפגעו החודש ממתקפת סייבר משמעותית שבוצעה משטחי רוסיה, כך על פי ירוסלב קצ׳ינסקי, סגן ראש הממשלה הנחשב למנהיג דה-פקטו של המדינה. לדברי קצ׳ינסקי, יעדי המתקפה כללו שרים וחברי פרלמנט מרחבי הקשת הפוליטית, כולל בכירים מאוד.

מוקדם יותר החודש, דיווחו כלי תקשורת פולנים כי הודעות דוא״ל שנשלחו על ידי מספר גורמים ממשלתיים מהחשבונות הפרטיים שלהם הודלפו ופורסמו בטלגרם. ״על פי התחקיר שערכנו, וכן על פי תחקיר השירותים החשאיים של בנות בריתנו, אנו יכולים לקבוע בבירור כי מתקפת הסייבר בוצעה משטח הפדרציה הרוסית. היא בעלת היקף וטווח רחב״, כתב קצ׳ינסקי באתר ממשלת פולין.

אחד החשבונות שנפרצו היה של מיכאל דבורצ׳ק, המכהן כמנהל משרד ראש הממשלה, מתאוש מורבייצקי. ״נכון לעכשיו, איני יכול לומר מתי בדיוק נפרץ חשבון הדוא״ל שלי, אבל ברצוני להדגיש שוב שלא השתמשתי בו כדי לשלוח מידע שיכול להוות סכנה לביטחון המדינה״, מסר דבורצ׳ק.

״אני פונה לכולם לנקוט באמצעי זהירות ולא להמשיך עם תרחיש הפעולה המתוכנן נגד פקידים ופוליטיקאים פולנים שלו מטרות שונות, כאשר אחת העיקריות בהן היא לפגוע בחברה הפולנית ולערער את היציבות במדינתנו״, הוסיף קצי׳נסקי.

על פי דיפלומט אירופי המעורה בנושא ששוחח בעילום שם עם אתר ״פוליטיקו״, צוותי הסייבר שחקרו את הפריצה אכן אישרו כי התשתית ואופן הפעולה היו זהים למתקפות קודמות שנערכו על ידי גופים בחסות רוסיה, וכי למעלה מ-30 חברי פרלמנט, נציגי ממשל ואף עיתונאים נפלו קורבן למתקפה ספציפית זו, שהחלה כבר בספטמבר 2020. עוד הוסיף, כי בעקבות פניית הממשלה הפולנית תקיים כיום (ב׳) מועצת השרים של האיחוד האירופי דיון בנושא.

המעורבות הרוסית לכאורה במתקפות סייבר על תשתיות קריטיות ומשרדי ממשלה ברחבי העולם הולכת ותופסת מקום נרחב יותר בשיח הבינלאומי, בניצוחו של נשיא ארה״ב ג׳ו ביידן. בשבוע שעבר פרסמו ראשי ה-G7 קריאה תקיפה הקוראת לרוסיה לזהות תוקפים הפועלים בשטחה, להפסיק את פעולתם ולנקוט באמצעים כנגדם. יום למחרת יצאה הצהרה דומה ממנהיגי נאט״ו  (ברית אשר פולין מהווה בה חלק). גם איטליה הודיעה בשבוע שעבר כי היא מקימה סוכנות סייבר לאומית, בין היתר בשל רמת המעורבות הגבוהה והמדאיגה של רוסיה מבחינת ריגול ומניפולציה של הרשת.  

יצוין כי רוסיה דוחה בתוקף את כל ההאשמות כנגדה. במסיבת עיתונאים שערך הנשיא ולדימיר פולין לאחר פגישתו עם ביידן בשבוע שעבר, טען כי רוסיה אינה מופיעה בדירוג המדינות אשר משטחן מתבצע מספר גבוה של תקיפות (וכי הראשונה ברשימה מפוקפקת זו היא ארה״ב), וכן כי בעוד רוסיה מספקת תשובות מפורטות לכל השאילתות שהיא מקבלת בנושא – היא עצמה זוכה להתעלמות בנוגע לשאילות שהיא שולחת.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית