כיצד התפתח המיתוס על יחידה 101?

מבוסס על מחקרה של ד"ר אפרת זקבך, הספר החדש "אגדה וזיכרון: מיתוס יחידה 101 בשיח הציבורי בישראל" מתאר באמצעות סיפורה של היחידה הצבאית את עיצובה של תודעה קולקטיבית ישראלית. הוצאת הספרים של מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויד יצחק בן-צבי

כיצד התפתח המיתוס על יחידה 101?

באדיבות מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויד יצחק בן-צבי

הספר החדש "אגדה וזיכרון: מיתוס יחידה 101 בשיח הציבורי בישראל" מתאר באמצעות סיפורה של היחידה הצבאית את עיצובה של תודעה קולקטיבית ישראלית ומאיר מזווית ייחודית את התמורות בזהות של החברה הישראלית. הספר מוצא לאור על ידי אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ומרכז יד יצחק בן-צבי

הספר "אגדה וזיכרון: מיתוס יחידה 101 בשיח הציבורי בישראל" בהוצאת הספרים של מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויד יצחק בן-צבי, עוסק בזהויות וסוגיות ישראליות מרתקות דרך סיפורה של יחידה 101.

לוחמים ללא חת, בעלי יכולות וכושר ביצוע גבוה, דבקים במשימה בכל מחיר, מלאי כריזמה, גיבורים עלי אדמות; אך גם פרחחים, פורעי חוק, נעדרי משמעת ובלגניסטים: כך נתפסו לוחמי יחידה 101, שקבעו אמות מידה חדשות ללחימה והפכו את יחידה 101 של הצנחנים למיתוס ישראלי.

מאיר הר-ציון, אריאל שרון ואחרים, מפקדים נערצים, מיצגיו וסמליו של המיתוס, מימשו בדמותם את 'העברי החדש'. המיתוס, שנוצר בשנות ה-50 עם הקמתה של היחידה, נסדק לאחר מלחמת ששת הימים, ובעקבות הביקורת הציבורית על פעולת קיביה (1953) שהתעוררה-מחדש לאחר המלחמה; דמותם המוסרית של חיילי היחידה ומפקדיה התערערה.

מחקרה של ד"ר אפרת זקבך נסוב סביב ישראליוּת ועיצוב תודעה קולקטיבית ישראלית. במרכזו של הספר עלייתו של המיתוס, וגם התערערותו, הביקורות שסדקו אותו והתמורות שחלו בו על רקע שינויים ערכיים שהתחוללו בחברה הישראלית. זה הוא מחקר היסטורי מדוקדק ומרתק על יחידה צבאית זו, אנשיה, ערכיה, ופעולותיה, הנשען בין היתר על שיחות עם לוחמי היחידה, מקורות ארכיוניים ופרסומים שפורסמו בתקשורת בת התקופה, ועוד.

"אגדה וזיכרון" נוגע בעצביה החשופים של הישראליוּת ומציב דילמות שבאמצעותן החברה הישראלית בחנה, ועודנה בוחנת, את זהותה: המתח בין השימוש בכוח צבאי ובין ערכי המוסר; מתן הכשר לפעולות צבאיות ותוצאותיהן גם אם היו לא הכרחיות או לא מוצדקות, עידוד רוח הקְרבה והתנדבות אל מול עשיית יתר ואי־ציות להוראות. ספר זה תורם להבנת טיבו וגלגוליו של הזיכרון הציבורי הישראלי ולהעמקת ההבנה בדבר תפיסותיה של החברה הישראלית וערכיה המרכזיים עד ימינו.

מחקריה של ד"ר אפרת זקבך עוסקים בהיסטוריה חברתית של מדינת ישראל. עבודת הדוקטור שלה, שעליה מבוסס ספר זה, זכתה בפרס ראש הממשלה ונשיא המדינה לשנת תשע"ו.