ספר חדש חושף את גיבורי מלחמת העצמאות שהומלצו לאותות הצטיינות

ואלה שמות הגיבורים – גיבורי מלחמת העצמאות שהומלצו לאותות הצטיינות, מאת עפר דרורי, הוצאה עצמית, 2021

ספר חדש חושף את גיבורי מלחמת העצמאות שהומלצו לאותות הצטיינות

באדיבות עפר דרורי

בסיום מלחמת העצמאות הוענקו 12 עיטורי גבורה לחיילי צה"ל; זו היתה אז תפיסת עולמו של ראש הממשלה ושר הביטחון – הענקת עיטורים מעטים במספר סמלי כמניין שבטי ישראל. בהחלטה זו התעלם ראש הממשלה מהמלצות של שתי ועדות צה"ליות רשמיות שהוקמו בהוראתו.

לוועדות אלה הוגשו לשלב המסכם למעלה מ-1,100 אותות גבורה ברמות שונות, שנבחרו מתוך מספר גדול בהרבה. בן-גוריון חשש, כדבריו, מזילוּת האות, אך בבחירה הסופית גרם עוול כבד ללוחמים רבים אשר מעשי גבורתם הועלמו מההיסטוריה ולא הפכו לסיפור מופת.

בטקס שנערך בסיום המלחמה ב-17 ביולי 1949 הוענק לראשונה "אות גיבור ישראל" לשנים-עשר לוחמים, בזכות הצטיינותם יוצאת הדופן בשדה הקרב. הלוחמים שעוטרו באות הגבורה הזה היו : 4 מחטיבת פלמ"ח יפתח; 1 מחטיבת פלמ"ח הראל; 2 מחטיבת גבעתי; 2 מחטיבת גולני; ואחד מחטיבה 8 שריון; אחד מחיל האוויר ואחד מחיל הים. המעוטרים גילו אומץ לב וסיכנו עצמם למען הצלת חבריהם או הצלחה במשימה. חלק מהאותות ניתנו לאחר נפילתם של הלוחמים במעשה הגבורה.

ברור כי מספר צנוע זה והגיוון של היחידות אינו משקף את כל הפעילות הצבאית. עפר דרורי לקח על עצמו משימת "מפעל חיים", והוא מציג באתר הגבורה שפתח פרי מחקר של שנים שמטרתו שימור המורשת של גיבורי ישראל. בימים אלה הוא עושה חסד של אמת עם מאות הלוחמים שהומלצו לאותות הצטיינות בעקבות פעילותם במלחמת העצמאות. בספר החדש שהוא הוציא הוא הקים מפעל יוצא דופן במורשת ביטחון ישראל וראוי להערכה רבה.