סבא״א: איראן החלה להפעיל דור צנטריפוגות חדש במפעל בנתאנז

על פי דו״ח הסוכנות של האו״ם, איראן עושה שימוש בצנטריפוגות מסוג IR-4 - בניגוד להסכמות הגרעין

http://www.president.ir/en/120179

איראן החלה להעשיר אורניום במפעל התת קרקעי שלה בנתאנז, בסוג שני של צנטריפוגה מתקדמת, ה- IR-4, כך לפי סבא״א בדו"ח שנבדק על ידי רויטרס, תוך הפרה נוספת של ההסכם עם המעצמות הגדולות. איראן האיצה לאחרונה את הפרות הסכמות הגרעין במטרה ללחוץ על נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, כיוון ששני הצדדים נעולים בשאלה מי צריך לפעול ראשון להצלת העסקה.

בשנה שעברה איראן החלה להעביר שלוש מפלים, או אשכולות, של דגמים מתקדמים שונים של צנטריפוגה ממפעל על קרקעי בנתנאז למפעל העשרת הדלק התת קרקעי (FEP). זה, כבר מעשיר מתחת לאדמה בצנטריפוגות IR-2m. לפי ההסכמות, ניתן לעשות שימוש רק במכונות IR-1 מהדור הראשון.

"ב- 15 במרץ 2021, הסוכנות אימתה כי איראן החלה להפעיל את מפל 174 צנטריפוגות IR-4 שכבר הותקנו ב- FEP עם UF6 טבעי", אמרה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בדו"ח למדינות החברות מיום שני האחרון, בהתייחסו להקספלואוריד אורניום, הצורה בה מוזרם אורניום לצנטריפוגות לצורך העשרה.

איראן ציינה כי כעת היא מתכננת להתקין מפל שני של צנטריפוגות IR-4 ב- FEP, אולם ההתקנה של מפל זה טרם החלה, נכתב בדו"ח. איראן כבר הגדילה את מספר מכונות ה- IR-2m, שהן יעילות בהרבה מה- IR-1, המותקנות במפעל התת קרקעי.

"לסיכום, החל מה -15 במרץ 2021, איראן השתמשה ב -5,060 צנטריפוגות IR-1 שהותקנו ב -30 מפלים, 522 צנטריפוגות IR-2m שהותקנו בשלושה מפלים ו -174 צנטריפוגות IR-4 שהותקנו במפל אחד, כדי להעשיר את ה- UF6 הטבעי עד 5 אחוזים U-235 ב- FEP ", נאמר בדו"ח הסוכנות. איראן מעשירה עד 20 אחוזים טוהר במפעל אחר, Fordow.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית