אחרי בחירות צמודות, יחיא סינוואר נשאר מנהיג חמאס בעזה

גבר על ניזאר עוודאללה, ממייסדי החמאס, ויישאר בתפקיד לארבע השנים הקרובות. על פי פרשנים, הבחירות הצמודות מהוות רעידת אדמה בחמאס וחושפות את הקרעים הפנימיים

יחיא סינוואר ואימעיל הנייה, ארכיון. צילום: REUTERS/Mohammed Salem

אחרי מערכת בחירות צמודה במיוחד, נבחר אתמול (ד׳) שוב יחיא סינוואר לתפקיד ראש הלשכה המדינית של חמאס בעזה. בתום מספר סבבי הצבעה גבר סינוואר על ניזאר עוודאללה, ממייסדי חמאס, ויישאר בתפקיד לארבע השנים הקרובות. פרשנים רואים בבחירות אלו לא פחות מרעידת אדמה בחמאס, אירוע שחשף את המתחים הפנימיים בארגון הטרור ואת הפער בין שתי הגישות: השמרנית והנצית יותר של עוודאללה, המעוניינת בקרבה לאחים המוסלמים ולאיראן, למול הגישה הלאומית והרחבה יותר אותה מוביל סינוואר (שאף נחשב לחזק מבין השניים ולזה שהניצחון נמצא כמעט בכיסו) הדוגלת בין היתר בפיוס פנים-פלסטיני.

ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, בירך את סינוואר על נצחונו בבחירות ״אמיתיות, לא מזויפות״, בהן השתתפו עשרות אלפי פלסטינים, והוסיף כי התוצאות ״מראות את רצינות התנועה בבחירות הלאומיות והנשיאותיות הפלסטיניות שיתקיימו בקרוב״ – ובכך שיגר אולי עקיצה מרומזת כלפי מחמוד עבאס ותנועת הפתח, שם לא התקיימו בחירות. במסגרת תהליך הבחירות של חמאס, גם הנייה עומד בפני התמודדות נוספת לתפקיד המנהיג, וינסה להביס את קודמו בתפקיד, חאלד משעל, בבחירות לראשות הלשכה המדינית – הגוף הדומיננטי בארגון, שכולל את נציגי חמאס בארבע זרועותיה: עזה, בגדה, בבתי הכלא ובחו״ל – בחירות הצפויות להתקיים בסוף החודש הזה או בתחילת אפריל.

הבחירות הפנימיות בחמאס הן תהליך מורכב, ארוך, וחשאי לרוב, המתקיים אחת לארבע שנים לאורך מספר שבועות והמורכב ממספר שלבים. ראשית, בוחרים עשרות אלפי בעלי זכות הצבעה את הנציגים של מועצת השורא, המועצה המייעצת המהווה מעין פרלמנט של חמאס, הנבחרים אף הם מתוך ארבעת האזורים שצוינו לעיל: עזה, הגדה המערבית, בתי הכלא ומדינות זרות. כמו כן, כל אחד מהאזורים בוחר לעצמו מועצת שורא מקומית. חברי המועצה הכללית הם אלו שבוחרים את ראשי הלשכות. 

יחיא סינוואר בן ה-58, שנולד וגדל בח׳אן יונס, ריצה מאסר של למעלה מ-20 שנה בכלא הישראלי, לאחר שהורשע ברצח פלסטינים שלטענתו שיתפו פעולה עם ישראל. הוא שוחרר ב-2011, במסגרת עסקת שליט  (שעוודאללה היה מאדריכליה), ונבחר לראשות הלשכה המדינית בעזה ב-2017. סינוואר זוכה לתמיכת הזרוע הצבאית ונחשב לאחד ממנהליה, יחד עם מוחמד דף ומרוואן עיסא. לתמיכת זו ישנה באופן מסורתי השפעה מכרעת על תוצאות הבחירות. במאמר שפרסם היום (ה׳) צבי בראל ב״הארץ״, הוא מסביר כי ״עם סינוואר ישראל קיימה ומקיימת דיאלוג עקיף בתיווך מצרים. היא התירה לקטאר להעביר לו מיליוני דולרים מדי חודש והחלה ליישם את סעיפי הרגיעה שסוכנו איתו ועם מצרים״.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית