הF-35 במשבר תקציבי: ״תכנית "זוללת כספים" לדברי בית הנבחרים האמריקני

מתקפות על תכנית מטוסי החמקן F-35: "מטוס זולל כספים", "מכונית ספורט יקרה". חיל האוויר האמריקאי: "זה מטוס למשימות איכותיות ייחודיות"

צילום: דובר צה״ל

יו"ר ועדת הכוחות המזויינים של בית הנבחרים האמריקני אדם סמית אמר ביום ששי האחרון שהגיע הזמן לקצץ בתקציב תכנית מטוס החמקן F-35  של לוקהיד מרטין, שלדעתו היא תכנית "זוללת כספים" שאינה פועלת כראוי.

"הייתי רוצה לעצור השלכת כספים על תכנית שאני יודע שאינה פועלת כראוי", אמר סמית באירוע במכון ברוקינגס. הוא הכחיש שחלו שיפורים בשלבי ביצוע תכנית המטוס, אמר שעלויות האחזקה של המטוסים הן "אכזריות", ולדעתו יש להקצות כספים לפיתוח תמהיל חדש של מטוסי קרב "שישחרר את הצבא מתלות במטוסי F-35 ל-35 השנים הבאות". 

באמצע פברואר הודיע משרד ההגנה האמריקני על הקפאת ההחלטה על ייצור מלא של מטוסי F-35 בגלל "אתגרים טכניים" והשלכות הקורונה. פורסמו ידיעות שחיל האוויר יוזם מחקר לקראת פיתוחו מטוס קרב חדש, ואילו רמ"ט חיל האוויר גנרל צ'רלס בראון אמר ב-17 בפברואר שחיל האוויר יוזם פיתוח מטוס קרב שיהיה בן דורות 5 ו-6. 

לדבריו, נתגלו בעיות במנועים של מטוסי F-35 כאשר הם בשיעורי שימוש גבוהים, וגם הפריסה בטייסות חיל האוויר היא איטית מכיוון שהמטוס הוא חדש.

גנרל בראון השווה את החמקן ל"מכונית ספורט יקרה", והסביר שהוא מעדיף לשמור מטוס זה ל"משימות איכות מיוחדות וייחודיות" והמטוס  ממשיך לביות אבן פינה בצי מטסי הקרב. חיל האוויר האמריקני תכנן הזמנת 1,763 מטוסי F-35, עד כה נמסרו 250 מטוסים.

בתחילת השנה פרסמה סוכנות בלומברג דוח של "המשרד להערכה מבצעית", שקבע כי עדיין יש בתכנית המטוס 871 כשלי חומרה ותוכנה מסוגים שונים, מהם 10 מוגדרים כ"כשלי משימה קריטיים". החברה הודיעה אז כי צוקנו רבים מהכשלים.  

דובר חברת לוקהיד מרטין ג'ון טוריסי אמר בתגובה כי בחיל האוויר ובמרינס ביצעו מטוסי F-35 יותר מ-1,000 גיחות מבצעיות, וכי זה המטוס "המקושר והשריד" ביותר בעולם כיום. הדובר הבטיח שהחברה תמשיך לקיים דיונים ושיחות עם הוועדה שבראשה עומד חבר הקונגרס אדם סמית ועם הקונגרס בנושאי התפתחות תכנית המטוס ועלויותיה.  

חברת לוקהיד מרטין מוסרת בעדכון חודשי כי 630 מטוסי F-35 ברחבי העולם כבר צברו 368 אלף שעות טיסה. מחיר מטוס 77.9 מיליון דולר. עשרה מפעילים כבר הכריזו על מבצעיות ראשונית (IOC) של המטוס. החמקנים טסים ב-27 בסיסים ונושאות מטוסים בעולם, בתשע מדינות. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית