הודו מעוניינת בחידוש ייבוא הנפט מאיראן

זאת, אם וושינגטון תקל את הסנקציות על טהרן, כך הודיע יו״ר חברת הנפט הממלכתית ההודית. הודו הייתה הלקוחה השנייה בגודלה של הנפט האיראני עד ל-2019

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי עם נשיא איראן חסן רוחאני, בניו דלהי, 2018. צילום: REUTERS/Adnan Abidi

 

בתי הזיקוק של הודו יחדשו את ייבוא הנפט מאיראן, אם ארה״ב תקל את הסנקציות על האחרונה, כך הודיע יו״ר חברת הנפט הממלכתית, הינדוסטאן פטרוליום. הודו הייתה הלקוחה השנייה בגודלה (אחרי סין) של הנפט האיראני עד לאמצע שנת 2019, אז הפסיקה את הייבוא תחת לחץ הסנקציות שהטיל ממשל טראמפ. תת-היבשת היא יבואנית וצרכנית הנפט השלישית בגודלה בעולם, אחרי סין וארה״ב.

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי מ.ק. סוראנה, יו״ר הינדוסטאן פטרוליום, אמר כי בתקופת המסחר הציעה איראן תנאי תשלום והובלה נוחים, מה שהפך את הנפט שלה למועדף. מאז הפסקת הייבוא, רוכשת הודו נפט גולמי ממספר מדינות, בכללן ארה״ב. שר הנפט ההודי, דהרמנדרה פארדהאן, אמר בשנה שעברה כי תחת ממשל ביידן, מעוניינת הודו לגוון את ייבוא הנפט שלה, כולל חידוש אספקה מאיראן ומוונצואלה.

מעניין לציין בהקשר זה את הזווית הישראלית. יפתח ש. שפיר, במאמר שפרסם בעבר באתר המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), מציין כי  הודו היא הלקוחה הגדולה ביותר של תעשיית הביטחון הישראלית, וישראל היא ספקית הנשק השנייה בחשיבותה עבור הודו. לשתי המדינות קשרים כלכליים וביטחוניים נרחבים כאחד. עם זאת, מערכת היחסים ההדוקה של הודו עם איראן מהווה חסם בפני קידום היחסים שלה עם ישראל והפיכתם לשותפות אסטרטגית וגיאו-פוליטית אמיתית.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית