תפסת מרובה: מומחים מזהירים מפנטזיה בקשר להסכם חדש עם איראן 

בעוד בישראל רוצים לדחוף את הממשל האמריקני החדש להסכם מקיף יותר עם איראן, מומחים מזהירים כי מהלך כזה יכול להביא לתוצאה הפוכה

ar.irna.ir

במאמר דעה שהתפרסם באתר הארץ, טוענים שני מומחים לאיראן, ד"ר רז צימט ואודי אוונטל, כי ניסיון ישראלי לדחוף את ממשל ביידן להסכם חדש עם איראן (כולל טילים וטרור), עלול להוביל לתוצאה הפוכה. לפי המומחים, עדיף להשאיר את ההסכם ממוקד בתכנית הגרעין האיראנית, ולטפל באיום הטילים והטרור בדרכים אחרות. זאת, מתוך הנחה כי מתוך שלושת האיומים, הגרעיני הוא זה שעלול לשנות תמונת המזרח התיכון לרעת ישראל. 

הדיונים בארץ ובעולם סביב החזרה של ארה"ב להסכמות הגרעין החלו עם הידיעה כי ג'ו ביידן ניצח את דונלד טראמפ. ביידן, דמוקרט, מינה את Antony Blinken למזכיר המדינה העתידי שיחליף את פומפאו. "הדבר היחיד שהשגנו - למעשה ריסון תוכנית הנשק הגרעיני של איראן ובעצם בדיקה עליה - הוא הדבר היחיד שקרענו. וזה לא הגיוני," אמר בלינקן בספטמבר האחרון בהקשר נטישת טראמפ את ההסכם. "ועכשיו זה מקשה יותר על ההתמודדות עם האתגרים האחרים שמציבה איראן."

העיתונאי ברק רביד בפרסום באתר axios טוען כי ביידן ונתניהו בדרך לעימות סביב הטיפול באיראן. "יועץ הביטחון הלאומי של ביידן בקרוב, ג'ייק סאליבן, חזר לאחרונה בכנס ה- WSJ כי הממשל החדש ינסה תחילה להכניס את איראן "חזרה לקופסה" של הסכם הגרעין ורק אז להתקדם לעבר 'המשך משא ומתן' שיכלול את תוכנית הטילים של איראן ואת התנהגותה האזורית", כותב רביד. "מצד שני, נתניהו החל באופן אישי במערכה נגד כל חזרה לעסקה, שהתנגד אליה מלכתחילה ועודד את הנשיא טראמפ לנטוש.

במאמר בהארץ מסכמים כי "השורה התחתונה היא שמקבלי ההחלטות בישראל יצטרכו להתפכח מהאשליה שניתן לכפות על אירן "עסקה כוללת". הסכם כזה אינו ריאלי, ומדיניות הדבקות בדרישות המקסימאליות הללו רק תרחיק את ישראל מהמטרה העיקרית שלה: עצירת תוכנית הגרעין האיראנית ותיקון הליקויים החמורים בהסכם הגרעין.

לסיכום, טרם ברור מה יחליט ביידן בהקשר הסכמות הגרעין. אם יחליט לחזור להסכמות, עולה השאלה איזה מחיר דיפלומטי תרצה לגבות איראן על חיסול מוחסן פחריזאדה. עבור ישראל, חזרה אמריקנית להסכם הגרעין, יחד עם שינויים בהנהלות שירותי הביטחון האמריקנים, יכולה להיות "לחיצה על הבלמים", בכל הקשור לפעולות חשאיות בנושא. 



 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית