בתחילת השנה: סדרת ניסויים בארה״ב ל-F-15X
הדגם המתקדם של בואינג עתיד להיות מטוס הקרב המוביל של חה״א האמריקני. הוא כולל הטסה בשיטת אל-חוט, שתי תחנות נשק חדשות, חליפת ל"א אלקטרונית חדשה, מכ"ם מתקדם ועוד
דן ארקין
| 11/11/2020
בראשית השנה הבאה ינחת מטוס הקרב המתקדם F15X של בואינג בבסיס חיל האוויר האמריקני אגלין לסדרת ניסויים. מדובר בדגם המתקדם של מטוסי F-15, עתיד להיות מטוס הקרב המוביל של חיל האוויר האמריקני, שהזמין 200 מטוסים.
לדגם X מיטב תכונות המלה האחרונה במטוסי קרב מסוג זה, כך על פי Air Force Magazine. הוא כולל הטסה בשיטת אל-חוט FBW, שתי תחנות נשק חדשות, חליפת ל"א אלקטרונית חדשה, מכ"ם מתקדם, מחשב היפר-מהיר, מכלי דלק קונפורמיים ומבנה מחוזק.
ואולם, עדיין מדובר במטוס קרב דור 4, לא יותר חמקני מראשוני מטוסי F-15 מראשית שנות השבעים. חתימה נמוכה, מסבירים המומחים, היא חיונית כיום בפעילות אווירית מול מערכי הגנ"א של האויב, ולכן מטוס ה-Xייאלץ להישאר הרחק מהמרחב האווירי העויין עד שמערכי ההגנה יושמדו.
מטוסי F-15 C/D בחיל האוויר האמריקני הולכים ומתיישנים, ולדעת חיל האוויר לא כדאי להמשיך להחזיקם בשל עלויות תחזוקה גבוהות. אשר לעלותו של דגם X , בואינג נוקבת במחיר של 80 מיליון דולר למטוס, דומה למחירו של F-35 של לוקהיד מרטין. אולם מחיר שעת טיסה ב-F-35 הוא כ-35 אלף דולר, בעוד שמחיר שעת טיסה במטוס X עומד על 27 אלף דולר.
ה-F-15X יהיה כמעט זהה לדגם QA שנבנה עבור קטאר, והוא מבוסס על דגם SA שנבנה עבור סעודיה, דגם שבו יוחלפו כבלי הניהוג ההידראוליים במערכת אל-חוט FBW.
בבואינג אומרים כי דגם X יוכל לשאת כמות גדולה של נשק ותחמושת. המטוס נבנה בטכנולוגיות מתקדמות ביותר, ויותקנו בו מערכות משימה חדישות. כמו כן, הוא מתוכנן כך שניתן יהיה לערוך בו שדרוגים. נעשים שיפורים בכנפיו והתווספו יכולת עיבוד מחשב מהירה ורשת סיבים פייבר-אופטיים בתוך הגוף.
הדגם המתקדם של F15 – דגם I – מועמד לרכש בחיל האוויר הישראלי על מנת להחליף מטוסי F-15 מתיישנים, כנראה בתמהיל עם מטוסי F-35 נוספים.
הדגם המתקדם של בואינג עתיד להיות מטוס הקרב המוביל של חה״א האמריקני. הוא כולל הטסה בשיטת אל-חוט, שתי תחנות נשק חדשות, חליפת ל"א אלקטרונית חדשה, מכ"ם מתקדם ועוד
בראשית השנה הבאה ינחת מטוס הקרב המתקדם F15X של בואינג בבסיס חיל האוויר האמריקני אגלין לסדרת ניסויים. מדובר בדגם המתקדם של מטוסי F-15, עתיד להיות מטוס הקרב המוביל של חיל האוויר האמריקני, שהזמין 200 מטוסים.
לדגם X מיטב תכונות המלה האחרונה במטוסי קרב מסוג זה, כך על פי Air Force Magazine. הוא כולל הטסה בשיטת אל-חוט FBW, שתי תחנות נשק חדשות, חליפת ל"א אלקטרונית חדשה, מכ"ם מתקדם, מחשב היפר-מהיר, מכלי דלק קונפורמיים ומבנה מחוזק.
ואולם, עדיין מדובר במטוס קרב דור 4, לא יותר חמקני מראשוני מטוסי F-15 מראשית שנות השבעים. חתימה נמוכה, מסבירים המומחים, היא חיונית כיום בפעילות אווירית מול מערכי הגנ"א של האויב, ולכן מטוס ה-Xייאלץ להישאר הרחק מהמרחב האווירי העויין עד שמערכי ההגנה יושמדו.
מטוסי F-15 C/D בחיל האוויר האמריקני הולכים ומתיישנים, ולדעת חיל האוויר לא כדאי להמשיך להחזיקם בשל עלויות תחזוקה גבוהות. אשר לעלותו של דגם X , בואינג נוקבת במחיר של 80 מיליון דולר למטוס, דומה למחירו של F-35 של לוקהיד מרטין. אולם מחיר שעת טיסה ב-F-35 הוא כ-35 אלף דולר, בעוד שמחיר שעת טיסה במטוס X עומד על 27 אלף דולר.
ה-F-15X יהיה כמעט זהה לדגם QA שנבנה עבור קטאר, והוא מבוסס על דגם SA שנבנה עבור סעודיה, דגם שבו יוחלפו כבלי הניהוג ההידראוליים במערכת אל-חוט FBW.
בבואינג אומרים כי דגם X יוכל לשאת כמות גדולה של נשק ותחמושת. המטוס נבנה בטכנולוגיות מתקדמות ביותר, ויותקנו בו מערכות משימה חדישות. כמו כן, הוא מתוכנן כך שניתן יהיה לערוך בו שדרוגים. נעשים שיפורים בכנפיו והתווספו יכולת עיבוד מחשב מהירה ורשת סיבים פייבר-אופטיים בתוך הגוף.
הדגם המתקדם של F15 – דגם I – מועמד לרכש בחיל האוויר הישראלי על מנת להחליף מטוסי F-15 מתיישנים, כנראה בתמהיל עם מטוסי F-35 נוספים.