צה"ל בנה מתקן אימונים ייעודי לעימות מול חיזבאללה 

מתקן האימונים החדש של צה"ל, "יערות הגליל", מכשיר לוחמים למלחמה מול חיזבאללה. "החייל הישראלי צריך להיות חכם מהלוחם של חיזבאללה", אומר רס״ן ט׳ מפקד מתקן האימונים

צילום: דובר צה"ל

האיום הלבנוני מלווה את צה"ל לפחות ארבעה עשורים, אולם, עד כה, אף אחד לא חשב להקים מתחם אימונים שידמה את לבנון. כן יש את אליקים, וגם מדינות כמו קפריסין ורומניה, אבל מתקן ייעודי שנתפר לדמות לחימה מציאותית מול חיזבאללה - אין. יש כמעט. ובכן, המציאות הזו השתנתה לפני כחצי שנה עם הקמת שטח אש 150 או "יערות הגליל". 

מדובר בשטח אש פרי יוזמת חטמ"ר 300 ואוגדה 91 שנבנה במהלך שנת 2019, עם שתי מטרות - לדמות מלחמה מול חיזבאללה ולרכז כוחות זמינים בגבול לבנון כל השנה. מה היה צריך לקרות בשביל זה? התראת בין המצרים. לפני כשנה וחודשיים הייתה התראה על ירי נ"ט מלבנון שכמעט הסתיימה באסון. שני טילי נ"ט כמעט ופגעו ברכב צבאי. בצה"ל רצו להקפיץ כוחות מיידים לגבול, אך נתקלו בבעיות לוגיסטיות ואחרות לעשות כן. 

בעקבות האירוע החליטו בצבא שנמאס, והקימו את מתקן "יערות הגליל" שיאחד שתי מטרות במתקן אחד. הרעיון של "קיצור טווח" לגבול באמצעות מתקן אימונים אינו חדש בצה"ל. הוא קיים בצאלים וגבול עזה, בדרום מול גבול מצרים וברמת הגולן מול סוריה. בצה"ל גם אוהבים להשתמש בתרגילים בכל פעם שיש התחממות בגבול. אבל זה לכתבה אחרת. 

חזרה ליערות הגליל. "אנחנו מספקים פלטפורמה חדשה לאימון הצבא שסוגרת את פער האימון לגזרת לבנון. המתקן נועד בעיקר לאימון גדודים מול חיזבאללה", מסביר רס״ן ט׳ מפקד מתקן האימונים. "לאמן את יחידות הקצה בסביבה כמה שיותר קרובה לשטח האמיתי. בשל הקירבה לגבול, אנו יכולים לאפשר אותו מתאר של דרום לבנון." 

בשל העובדה כי מדובר במתקן חדש, בצה"ל רצו לצאת מהחשיבה המתודית המאפיינת תרגילים, ופיתחו מתקן עם רמת קושי גבוהה. "יש יחידות שמתקשות ביערות הגליל. אנחנו מאתגרים את הגדוד בממד המנטלי והפיזי בהתמודדות עם חיזבאללה", אומר ט'.  

"בנינו את המתקן עם הרבה התבססות על מודיעין. היה לנו מודיעין צמוד שמדמה ככל הניתן את שטח לבנון וכן איך חיזבאללה חושב. פעם אחת מרוויחים את זה שיש ללוחם אימון אמיתי ככל הניתן. פעם שניה, גורמים לחייל לחשוב. מה חיזבאללה היה עושה. איך הוא חושב. אנחנו רוצים חייל שמבין את מי הוא פוגש במלחמה. הלוחם של צה"ל בקצה צריך להיות יותר חכם מזה של חיזבאללה.  

"חלק מהאימון כולל סימולטור מבוסס VBS שפותח יחד עם חברת סינדיאנה. יש לנו בנוסף תמיכה מצוינת מהאוגדה, כולל מעטפת לוגיסטיקה, תקשוב, טכנולוגיה ואחזקה." 

למה רק עכשיו נזכרו בצה"ל לבנות מתקן כזה?  

"כמו באזרחות, גם בצבא, בסוף אלו אנשים שדוחפים רעיונות. היה כאן מפגש בין צורך, רעיון ואנשים מצוינים. בנו את המתקן בפחות משנה. מג"ד שמגיע אלינו להתאמן אינו צריך מעטפת עצמית בכלל. הוא מגיע ומתאמן. את גרף האימונים במתקן קובעת אוגדה 91 יחד עם מפקדת זרוע היבשה", אומר ט'.  

כמה זמן לוקח אימון ואיזה סוגי אימונים יש לכם?

"האימון המרכזי הוא לגדוד בביצוע טכניקות התמודדות עם חיזבאללה. לחימה בשטח בנוי, לחימת סבך היא אחת מהכשירויות העיקריות, מתחמי תת קרקע, מטווחים, כולל אימונים רטובים בסבך. אתה לא יכול להכנס אלינו בראש של הנאה. מי שמגיע לכאן - מגיע לעבוד. האימון הכי ארוך שעשינו ארך שבועיים", מסביר ט'. 

האם יש אימונים גם לדרגי פיקוד בכירים כמו מג"דים ומח"טים?

"בשלב זה לא. המתקן פועל כחצי שנה ומיועד לאימון גדודים. ישנה מחשבה להעביר חלק מבוחן הרף אלינו, אבל זו מחשבה לעתיד", מוסיף ט'. "נכון להיום אנחנו לומדים את תוצאות בוחן הרף של הגדוד המתאמן, ובעת תרגול, עובדים איתו על הנקודות לשיפור." 

עד כמה מתאימים את המתקן בהתאם לשינויים בלבנון?

"אנחנו מקפידים לשמר הסתגלות לזירה הלבנונית. המעטפת המודיעינית מעולה, ונותנת לנו יכולת להשאר רלוונטים", אומר ט'. 

אין ספק כי הציפיות ממתקן האימונים החדש גבוהות בכל הקשור ללחימה בלבנון. אחת השאלות על ציר הזמן, תהיה, כאמור, התאמתו לסוגי האמל"ח בלבנון ולשיטות הלחימה של חיזבאללה. המתקן מתוחזק רק על ידי צה"ל בלי קבלני משנה אזרחיים, עובדה המאפשרת לצה"ל לשנות אותו בעלויות יחסית נמוכות לפי השינויים בלבנון. לפחות תיאורטית. 

ט' מוסיף כי המתקן גם נערך לתקופת הקורונה. היות וכל גדוד עובד לפי קפסולות, הכינו במתקן את מתארי המגורים והאימון בהתאם. ומה לגבי משוב של המתאמנים? ובכן, ט' מסביר שישנם שני משובים עיקריים. "המתאמנים רוצים עוד זמן אימון. לרוב, שבוע אינו מספיק ומבינים שאפשר להפיק יותר מהמתקן. דרישה נוספת היא להביא הכשרות בשלבים מתקדמים. אימון מתקדם בגדוד ושלבים מתקדמים ביחידות מיוחדות", מסכם ט'. 

בהקשר הסימולטור, רם רוזן, מייסד ומנכ"ל חברת סינדיאנה מוסיף: "המאמן שסיפקנו עבור צה"ל, המשמש במתקן האימונים 'יערות הגליל', מותאם לזירת הלחימה בלבנון. היכולות של מנוע VBS מאפשרות אימון ריאליסטי, קרוב למציאות, המאפשר לחייל לתרגל תרחישים מגוונים בלחימה בסבך, בשטח בנוי ועוד. היתרון במנוע הVBS טמון במחירו הזול יחסית לפיתוח ייעודי עבור צה"ל וכן באפשרות של צה"ל לעדכן בעצמו תרחישי אימון."

ט' ביקש להודות למאוג 91, תא״ל שלומי בינדר, קהנ״א 91 ,סא״ל ירין עמר וסמח״ט 300 , סא״ל יצחק חורי על התרומה שלהם להקמת מתקן האימונים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית