החילוץ ההירואי בתימן שהוביל להסכמי אברהם 

פרסום של הWSJ חושף מבצע חילוץ הירואי של בן מלוכה אמירתי בידי הצבא האמריקאי שהוביל, לאחר שלוש שנים, להסכם הנורמליזציה בין ישראל לאמירויות

Photo: Miguel Correa

בתוך מספר שעות, לטענת גורמי צבא ארה"ב, כוחות המבצעים המיוחדים האמריקניים מיהרו להציל את בן המלוכה האמירתי ואת שאר החיילים. בדרכים שלא ניתן היה לצפות באותה עת, המשימה הצבאית יוצאת הדופן עזרה לסלול את הדרך, שלוש שנים לאחר מכן,  להסכם שלום המעצב מחדש את המזרח התיכון. כך לפי פרסום של wsj

עד עכשיו, האמירויות וצבא ארה"ב מעולם לא הכירו בכך שכוחות אמריקאים הצילו את בן המלוכה הצעיר באותו יום. האמריקאי שבמרכז משימת החילוץ היה האלוף מיגל קוראה, פורטוריקני המשמש כיום כיועץ מיוחד של הבית הלבן וכמפקד המועצה לביטחון לאומי למדיניות ארה"ב במפרץ. 

האלוף קוראה, אז נספח ההגנה בשגרירות ארה"ב באבו דאבי, ריכז את המשימה המסוכנת בשנת 2017, מה שהוביל לחגיגה בעת חזרתו של בן המלוכה הצעיר כעבור חצי שנה. משימת החילוץ הפכה את האלוף קוריאה לגיבור בקרב מנהיגי האמירויות, כולל נסיך הכתר מוחמד בן זייד אל נהיאן, שליט המדינה, שהוא גם דודו וחותנו של החייל הפצוע שניצל על ידי האמריקנים באותו יום.

היחסים ההדוקים של האלוף קוריאה עם מנהיגי האמירויות הפכו לנכס בלתי צפוי בשיחות החשאיות של ממשל טראמפ בין ישראל לאמירויות. שיחות שהובילו לעסקאות השלום ההיסטוריות - המכונות הסכמי אברהם - שנחתמו בחודש שעבר בבית הלבן. 

משימת החילוץ בשנת 2017 התרחשה ימים לאחר שכוחות תימן, בגיבוי ארה"ב ואו"ם, פתחו במבצע צבאי נגד לוחמי אל-קאעידה מאחד המעוזים הגדולים ביותר שלהם. במשך שנים ביצעה ארה"ב תקיפות אוויריות נגד חמושים של אל-קאעידה בתימן, שנחשבו לכמה מהמנהיגים המסוכנים ביותר של הקבוצה הקיצונית.

האלוף קוריאה היה בביתו באבו דאבי בשנת 2017 כשהתקשרו לדווח לו כי המסוק האמירתי נפל בתימן בעת ביצוע המשימה נגד טרור. שלושה חיילים אמירתיים נהרגו. זייד בן חמדאן אל נהיאן, אחיין וחתנו של נסיך הכתר, היה אחד משבעה פצועים קשה. עד מהרה נודע לממשל בארה"ב כי בן המלוכה הצעיר בין אלה שחולצו.

שני מסוקים אמריקאים הובילו צוות רפואי של כוחות מיוחדים לאתר התרסקות המסוקים בתימן. צוות הרפואה האמריקני הטיס את שבעת החיילים הפצועים אל USS Bataan, ספינת תקיפה אמפיבית של חיל הים האמריקני במפרץ אדן, אמר קפטיין ביל אורבן, דובר פיקוד מרכז של צבא ארה"ב.

צוותי הרפואה בUSS Bataan עבדו בטירוף במשך 48 שעות, אמר קפטיין אורבן, כאשר הכוחות האמריקניים שהיו על סיפונה עמדו בכדי לתת דם לחיילי האמירויות. הצוות הרפואי השתמש ב -54 מתוך 66 מנות דם, מה שהפך אותו ל"בנק הדם הנייד" הגדול ביותר בו בו השתמש חיל הים מאז מלחמת העולם השנייה, אמר קפטיין אורבן. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית