דיפ-פייק: מפעילי דמות פיקטיבית היתלו בכלי תקשורת ידועים בישראל 

רויטרס חשפו דמות פיקטיבית מבוססת דיפ-פייק שהתחזתה לצעיר יהודי, בריטי, בוגר אוניברסיטה בירמינגהם. "באוניברסיטה שלו אומרים שאין לו שום תיעוד", מסבירים ברויטרס 

bigstock

דיווח ברויטרס חושף כי דמות פיקטיבית שנוהלה על ידי גורם לא ידוע הצליחה להתל בשני כלי תקשורת ידועים בישראל. על פי הדיווח, הדמות הצליחה להכניס מאמרי דעה לאתרים של שני כלי התקשורת על מנת לשווק את האג'נדה שלה. מסתבר כי הסטודנט הבריטי שהתחנך בבית יהודי - הוא בעצם פיקציה מבוססת על דיפ-פייק. 

"אוליבר טיילור, סטודנט באוניברסיטת אנגליה בבירמינגהם, הוא בן עשרים ומשהו עם עיניים חומות, זיפים קלילים וחיוך מעט נוקשה. פרופילים מקוונים מתארים אותו כחובב קפה וכג'אנקי פוליטקי שגדל בבית יהודי מסורתי. מחצית תריסר מאמרי המערכת והפרסום בבלוגים שלו חושפים עניין פעיל באנטישמיות ובעניינים יהודיים", כותבים בפרסום

באוניברסיטה שלו אומרים שאין לו שום תיעוד. אין לו טביעת רגל מקוונת ברורה מעבר לחשבון באתר השאלות והתשובות Quora, שם היה פעיל יומיים בחודש מרץ האחרון. שני עיתונים שפרסמו את עבודתו מספרים כי ניסו ולא הצליחו לאשר את זהותו. ומומחים לתמונות מתעתעות השתמשו בתוכניות ניתוח משפטיות עדכניות כדי לקבוע שתמונת הפרופיל של טיילור היא זיוף ריאליסטי - "זיוף עמוק".

"מי שעומד מאחורי טיילור לא ידוע לרויטרס. שיחות למספר הטלפון בבריטניה שסיפק לעורכים גררו הודעת שגיאה אוטומטית והוא לא הגיב להודעות שנשלחו לכתובת Gmail בה השתמש לתכתובת", כותבים בפרסום. 

איך רויטרס עלו עליו? ובכן, על פי הפרסום, את הנורה האדומה הדליק אקדמאי מלונדון בשם מאזן מסרי, אשר משך תשומת לב בינלאומית בסוף 2018 כאשר סייע בהגשת תביעה ישראלית נגד חברת NSO מטעם קורבנות מקסיקנים לכאורה של טכנולוגיית פריצת הטלפונים של החברה.

במאמר שפורסם בעיתון "אלגמיינר" האמריקני, האשימה הדמות הפיקטיבית טיילור את מסרי ואשתו, רבקה ברנארד, בכך שהם "אוהדי טרור ידועים". מסרי וברנארד נדהמו מהטענה, שהם מכחישים. אבל הם גם השתהו מדוע שסטודנט באוניברסיטה יתקוף אותם. מסרי אמר שהוא חשד בתמונת הפרופיל של טיילור. "משהו בפנים של הצעיר נראה כבוי", אמר מסרי. 

נראה כי לטיילור לא הייתה נוכחות מקוונת עד שהחל לכתוב מאמרים בסוף דצמבר האחרון. אוניברסיטת בירמינגהם אמרה בהצהרה שהיא לא יכולה למצוא "שום רשומה של האדם הזה המשתמש בפרטים אלה." עורכי ה"ג'רוסלם פוסט "ו"אלגמיינר" מספרים כי הם פרסמו את מאמרי טיילור לאחר שהעביר להם סיפורים באמצעות דוא"ל. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית