חשש בארה"ב: תקיפות סייבר נגד אניות מלחמה

לאחרונה אירעו כמה תקריות במסגרתן היו מעורבים כלי שיט של הצי האמריקני בתאונות, לכאורה, באזור דרום אסיה. לאור ריבוי המקרים, בוושינגטון נשמעות הערכות לפיהן מדובר בתקיפות סייבר שמבוצעות על ידי רוסיה

 

ספינת מלחמה אמריקנית שנפגעה בהתנגשות ב-2017 באזור סינגפור. צילום: AP

קולות מודאגים רבים החלו להצטבר בצי האמריקני ובמשרד ההגנה, לאחר שאניית קרב של הצי השביעי התנגשה בימים האחרונים בספינת סוחר סינגפורית במצרי מלקה, שנמצאים באזור סינגפור. מפקד המבצעים של חיל הים האמריקני ציין בתדרוך לעיתונאים כי נבדקים כל כיווני החקירה האפשריים. הוא הדגיש כי טרם התגלו אינדיקציות לכך שכלי השיט האמריקני הותקף סייברית.

ביטחון בכל מקום: בואו לעקוב אחרינו באינסטגרםבפייסבוק ובטוויטר

במהלך השנה האחרונה אירעו באזור אסיה מספר תאונות בהן היו מעורבים כלי שיט של הצי השביעי. כך למשל, ב-31 בינואר עלתה אניית מערכה אמריקנית על החוף היפאני. ב-9 במאי התנגשה אוניית מערכה אחרת בסירת דיג קוריאנית, וב-17 ביוני התנגשה אונייה אחרת באוניית מכולות. בהתנגשות זו נהרגו שבעה לוחמים אמריקניים.

לאור ריבוי אירועי התנגשויות ותאונות של כלי שיט צבאיים האמריקניים, החלו להישמע בוושינגטון קולות המסרבים להאמין שארבע התאונות נגרמו עקב שגיאות אנוש ורמת מקצועיות נמוכה, או כתוצאה מתקלות במערכות הניווט, כפי שפרסם הצי לאחר כל אירוע.

שכיחות התאונות והעובדה כי אחריות הניווט וההיגוי של כלי השיט אינה נתונה לאדם אחד אלא לקבוצת אנשים, מעלות בארצות ברית דעות אחרות, לפיהן התאונות נגרמו עקב פעילות סייבר התקפית רוסית נגד מערכות הניווט של כלי השיט.

על פי מומחים אמריקניים, התקיפות הרוסיות כללו פריצה לקוד הניווט האמריקני או ל-GPS ושיבושם, כך שכלי השיט לא הבחינו במיקום שגוי במערכות הניווט. אוניות המערכה האמריקניות אינן נסמכות על ה-GPS לשם ניווט מדויק אלא נסמכות על קוד ניווט מוצפן המשודר אל ומכלי השיט.

היסטוריה של תקיפות

אין זו הפעם הראשונה שמומחים אמריקניים מצביעים על תקיפות סייבר רוסיות כנגד מערכות ניווט של כלי שיט. כך למשל, במהלך 2017 התנגשה אוניית קרב אמריקנית באוניית סוחר סינגפורית במצרי מלקה וגרמה לטביעתה. הצי האמריקני פרסם כי ההתנגשות אירעה עקב תקיפת סייבר דרך מערכת התקשורת הלוויינית, אשר שיבשה את מערכות הניווט. כחודשיים לאחר האירוע שינה הצי את עמדתו ופרסם כי התאונה נגרמה עקב טעות אנוש של קצין הניווט.

יש לציין, כי אותות שיבוש GPS, המשבשים את מיקומם של כלי השיט, שמקורם בצי הרוסי, אובחנו פעמים רבות במהלך השנים האחרונות בים השחור, בים התיכון ובים הכספי, ואשר השפיעו על מאות כלי שיט אשר פעלו שם.

השפעת שיבוש ה- GPS על כלי שיט עלולה לגרום, כמו במקרה האמריקני לכאורה, לסטיית כלי השיט ממסלול הפלגתם, מבלי שיבחינו בכך, ולתאונות ימיות קשות, כגון עלייה על שרטון או על החוף, פגיעה במכשולי ניווט ימיים, פגיעה ברציפים או בתשתיות נמלי הים, ולהתנגשויות בין כלי שיט.

המומחים האמריקנים מזהירים כי פעילות הסייבר ההתקפית הרוסית בממד הימי אותה הם מזהים, עלולה להשפיע על כל מגזר הספנות העולמי, לרבות על חברות הספנות, נמלי הים וכמובן כלי השיט השונים.

השפעה זו יכולה להביא לכדי כאוס בנתיבי השיט הבינלאומי ולנזקים כלכליים ואקולוגיים כבדים.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית