ניהול מידע דינאמי בארגונים

רוב המידע הארגוני נצבר לאורך זמן, אולם מרגע שנשמר, הגישה אליו לאחר מכן לרוב אינה יומיומית. יתרה מכך, המחקרים מראים כי 65% מהקבצים בעולם נפתחים רק פעם אחת, מה שמצריך מערכת שתדע לנהל את המידע בצורה מושכלת

גור קרייתי. קרדיט תמונה: חן גלילי.

ניהול ידע ארגוני הוא שם כללי לתפישה ארגונית המתייחסת לידע ולמידע הארגוני כאל משאבים יקרי ערך המהווים את הכוח העסקי ולכן ההגנה על המידע ועל האחסון בפרט הינה קריטית. על פי גישה זו, מערכת האחסון היא הליבה הארגונית, ה"מוח" של הארגון, משום ששומרת את כלל המידע, ואם חלילה קורסת – איתה גם כל בסיס הידע והנתונים של הארגון. אי תפקוד של מערכות אחסון במוסדות שהמידע בהם הוא קריטי, כגון בתי חולים, שדות תעופה, מוסדות ממשלתיים ואחרים עלול לעלות לארגון אף בהמשך קיומו. גם זמן תגובה שאינו מספק גישה מהירה למידע יכול לפגוע ב"כושר העסקי" של הארגון.

רוב המידע הארגוני נצבר לאורך זמן, אולם מרגע שנשמר, הגישה אליו לאחר מכן לרוב אינה יומיומית. יתרה מכך, המחקרים מראים כי 65% מהקבצים בעולם נפתחים רק פעם אחת, מה שמצריך מערכת שתדע לנהל את המידע בצורה מושכלת ודינאמית. מערכת אינטליגנטית שכזו, תדע להבדיל בין רמת החשיבות של המידע ותדע "לשלוף" מידע חיוני במהירות גבוהה. המידע הסטאטי (In Active Data) לעומת זאת, יועבר בצורה אוטומטית לאיזורי אחסון עתירי נפחים ועלויות זולות במיוחד היות ואין צורך בביצועים גבוהים.

גישת "ניהול דינאמי של המידע" מספקת מערכת האחסון השומרת מידע על גבי מספר טכנולוגיות דיסקים. הדיסקים המספקים את הביצועים הטובים הגבוהים, דיסקים מסוג  SSD / 15k rpm והם קטנים ויקרים יותר. טכנולוגית הדיסקים עתירת הנפחים הזולה נקראת NL-SAS , אולם הם איטיים משמעותית. הבדלי המחיר בין הדיסקים משמעותיים מאוד ודיסק מסוג NL-SAS יכול לספק נפח גדול פי 10 מאשר דיסק SSD מהיר ויקר. (מערכות Dell מבוססות על Approach Fluid Data)

צרכי העסק

העסקים בישראל מתחלקים לשלוש קבוצות, על פי נפחי הנתונים וצרכי המחשוב שלהם, ומכאן גם פתרונות החומרה המתאימים להם:

·         מערכות Entry Level – אידיאליות לעסקים קטנים עד בינוניים. המערכות המספקות ביצועים, מהירות וזמינות גבוהים. במערכות אלה המידע נשמר בצורה פשוטה ונגישה ללא הבנת רמות השירות השונות. פשטות המערכות משמשת גם בעוכריהן של מערכות אלה משום שהן לא תוכלנה לבצע פעולות מתוחכמות יותר כגון התממשקות עם פלטפורמות אחרות ולא תהיה להן אינטיליגנציית תוכנה לטיוב המידע וכיוב'.

·         מערכות Mid-Range – מיועדות לעסקים בינוניים עד גדולים. מדובר במערכות מתוחכמות יותר ממערכות ה-Entry Level, אולם הן פשוטות מאוד לניהול. מערכות אלה מציעות נפחי אחסון גדולים יותר, אוטומציית תהליכים והן משלבות שילוב חכם עם בסיסי נתונים ארגוניים ומערכות וירטואליזציה (בקטגוריה זו נכללות מערכות EqualLogic Dell).

·         מערכות High End – אידיאליות לעסקים גדולים ולעסקים בעלי מידע קריטי, כגון בתי חולים, בנקים, צבא וכיוב'. מערכות אלו מכילות נפחי אחסון עצומים והן מסדרות את המידע באופן אינטיליגנטי (המידע החיוני "נשלף" במהירות גבוהה לעומת מידע סטטי, שהגישה אליו אינה תדירה). המערכות שמות בראש מעייניהן אמינות וזמינות גבוהות (בקטגוריה זו נכללות מערכות  compliance Dell).

האתגרים העומדים בפני ארגונים

הפניית משאבים - על פי נתוני Forester משנת 2012, 72% מתקציב מערכות המידע בארגונים מופנה לתחזוקה שוטפת ובכלל זה טיפול בתקלות, עדכון חומרה, שדרוג רישיונות תוכנה וכיוב' ואילו 28% מתקציבי מערכות המידע מוקדש לחדשנות טכנולוגית שתייצר צמיחה עסקית חדשה.

·         Forester חושפים תמונת מצב רחוקה מאופטימלית, לפיה רק 29% מגופי ה-IT מסוגלים לספק לארגונים את הגמישות והמהירות המקסימליות באספקת שירותי מחשוב וכוח עיבוד ואף 75% מהתקלות המשביתות נובעות מטעויות אנוש ויכולות היו להימנע מראש.

·         מענה על צרכי הארגון - ארגונים זקוקים למערכות זמישות (גמישות וזריזות) ולמשאבי IT שיכולים לעמוד בקצב הצמיחה המהיר. מרבית מערכות האחסון אינן יכולות לענות על צורך זה ושינוי המערכות הקיימות לרוב טומן בחובו עלויות ארגוניות גבוהות מאוד.

·         התפוצצות מידע - נפחי המידע בעולם הדיגיטלי גדלים בצורה אקספוננציאלית ומכפילים עצמם מדי שנה. על פי נתוני IDC עד 2020 נפחי המידע בעולם צפויים לגדול פי חמישה וכמות המידע בעולם יגיע לעשרות Zeta Bytes (Zeta Byte הוא 1,000,000 Terabytes).

נושא ה"ביג דאטה" רלוונטי בכל סוגי המידע שנשמר אי פעם איפשהו – תמונות, מסמכים, מוזיקה, סרטים וכיוב'. פייסבוק פרסמה בעבר שבכל דקה מועלות לשרתי האתר 140 אלף תמונות.

·         הורדת עלויות – נפחי המידע הגדלים מהווים בעיה של ממש נוכח יכולות המחשוב הארגוניות. IDC מצאו כי ארגונים נוטים להעלות את תקציבי המחשוב שלהם בעד- 3% בכל שנה בממוצע, כך שלעולם לא יוכלו לתת פתרון ראוי לגידול בנפחי המידע הנדרשים. מערכות אחסון מתקדמות, המנהלות מידע באופן דינאמי כפי שפירטתי לעיל, מסוגלות לתעדף מידע ולהעביר פריטים סטאטיים לדיסקים גדולים, איטיים וזולים. המשמעות היא חיסכון משמעותי בהוצאות הכספיות של הארגון.

·         הקצאת כוח אדם –המערכות הטכנולוגיות מצריכות הקצאת כוח עבודה רב לניהול ואחזקת מערכות האחסון הנדרשות לנהל נפחי מידע גדולים במיוחד. ככל שהארגון גדול יותר והמערכות שלו מורכבות יותר, כך הוא נדרש להקצות מנהלי מערכות אחסון רבים יותר לנושא.

·         שדרוג המערכות - ארגונים נאלצים להחליף תשתיות אחסון בכל שלוש שנים בממוצע משני טעמים עיקריים:

o    עדכונים וחידושים טכנולוגיים אשר מתחרשים בתדירות גבוהה יחסית (דוגמא – התפתחות ה – FC à iSCSI à FCoE)

o        העלאת מחירי האחריות בתום תקופת האחריות במחירים שיוצרים ללקוח כדאיות כלכלית של רכישת פתרונות חדשים. פתרונות  Scale up Storage מחייבים החלפת המערכות הקיימות לצורך התרחבות, לעומת פתרונות
Storage Scale Out המאפשרות גידול בנפחי מערכות האחסון ובביצועים ללא תלות וללא החלפת התשתית הקיימת (בקטגוריה זו נכללות מערכות Compellent Dell).

תפקידיו העיקריים של מערך האחסון הם לרכז במקום מאובטח את כל המידע הרגיש לארגון, לספק יכולת שרידות והמשכיות עסקית מקסימלית, לפשט את ניהול המידע ולתמוך במטרות הארגון ובאתגרים העסקיים שלו במהירות ובאוטמצייה הטובה ביותר.

חשוב שארגונים יבחרו את המערכות האידיאליות ביותר עבורם על פי צרכיהם, אולם חשוב לזכור כי היכולת להוסיף נדבכים על המערכת ולשנות אותה היא חשובה מאוד ובמערכות רבות אופציה זו יקרה מאוד ואפילו בלתי אפשרית.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית