מעורב צה"לי: קורס ייעודי מכשיר מפקדי מחלקות מעורבות לתפקידי המשך

המחזור השלישי של קורס "מנומר במדבר" מכשיר מפקדי מחלקות מצטיינים בקרקל וברדלס המיועדים לתפקידי סמ"פ ומ"פ בעתיד. "רוצים לגדל פיקוד אורגני בגדודים", אומרת רס"ן ליאור רובך, מפקדת הקורס

דובר צה"ל

בצה"ל ישנם ארבעה גדודים מעורבים של נשים וגברים בתפקידי לחימה. אריות הירדן ולביא הבקעה בגבול המזרחי. קרקל וברדלס בגבול הדרומי. הגדודים שייכים למערך הגנת הגבולות אשר הוקם בשנת 2017 במטרה לאפשר לכוחות סדירים להתאמן לקראת מלחמה במקום בט"ש. לצד גדודים אלו פועלים גדודי האיסוף שגם הם משלבים נוכחות נשית גדולה.  

מעבר לחטיבה סדירה

גדוד קרקל היה הראשון בתצורה מעורבת בצה"ל ולאור הצלחתו החליטו להקים גדודים נוספים. קרקל וברדלס פועלים תחת חטיבת פארן (שגיא לשעבר) החולשת על אזור מערב הנגב והגבול עם מצרים ושהפכה ממרחבית לסדירה. "המעבר לתפקד תחת חטיבה סדירה משפיעה לטובה על הגדודים המעורבים", מסבירה רב סרן ליאור רובך, מפקדת השתלמות ״מנומר במדבר״ וקצינה לוחמת בקרקל בראיון לישראל דיפנס. 

"המעבר לחטיבה סדירה פותח את תקרת הזכוכית של הגדודים. גם במישור הקידום של הקצינים, אבל גם בהקשר ההשקעה באימונים, בניין כוח ושותפויות עם כוחות צה"ל נוספים." אזכיר כי בעבר קרקל עבד בצורה ישירה מול מאו"ג 80 שכפוף למז"י והיה גדוד די חריג בצבא. מכיוון שכל גדוד צריך מעטפת אימונים ותמיכה, השיוך לחטיבה סדירה הוא חלק מהליך המיסוד של הגדודים המעורבים. הוא נותן לגדוד תוקף, תקציבים ומעמד בצבא. 

"חטיבת פארן הפכה לסדירה, ואנחנו מתנהלים כחלק מהחטיבה. יש חלוקה לגזרות, נותנים לנו קורסים ואפשרות התפתחות בצבא מעבר לתקרת הזכוכית של הגדוד. השינוי התחיל בנובמבר 2018. הקצינים יכולים להתפתח בתוך הגדוד בציר המקצועי, ובתפקידי רוחב ישנה אפשרות לעבור למקומות אחרים בחטיבה", אומרת רובך. יש מוטיבציה לקצונה? "צרות של עשירים", היא ממשיכה. "הפוטנציאל לפיקוד וקצונה הוא מעל 100 אחוזים. בלב ברירה יש מיונים קשים. המוטביציה מאד גדולה. כל מחזור שולחים כ25 קצינים, והביקוש מגיע ל40-50 בקשות."  

סריקות נחלים וניווט מדויק

הגדודים המעורבים זהים בהכשרה ובהון האנושי ומוסמכים רובאי 06. לכל צורך בגדודים יש מקצוע. חי"ר, הגנת גבולות, חיכוך מול אויב פלילי ופח"ע צפוי. הגדודים נערכים לכל מתאר בעומק או בסמוך לגדר, כולל מארבים. אחד האתגרים הוא המשקל אותו נושאים הלוחמים. 

"כל משימה מתבצעת עם משקלים התואמים את משך השהייה והצורך. מתאמנים למשקלים ייעודיים, כאשר נושא המשקלים מאד רלוונטי. לא כל אחד בנוי או בנויה להיות לוחמים. בונים את היכולות בסרגל מאמצים וכשירות מבצעית. חושבים גם איך מווסתים את הכוח, מה ההרכב שלו, ואיך אחד מפצה על השני. הכל במטרה למצות את התכלית המבצעית", אומרת רובך.  

קורס "מנומר במדבר" מסיים בימים אלו את המחזור השלישי. מדובר בקורס שנועד לפתח קצינים מצטיינים בתפקיד מ"מ. לקורס נבחרים מספר מצומצם של מ"מים שצה"ל רואה בהם פוטנציאל להמשיך לתפקידי סמ"פ ומ"פ. "ההשקעה בזירת הפיקוד של המ"מים נובעת מהשאיפה לגדל פיקוד אורגני בגדודים", אומרת רובך. "זהו קורס מקצועי המעניק העשרה ביסודות חי"ר, הגנת גבולות וציר מנהיגות. כמו גם, הקצינים מקבלים משוב בונה על התפקוד שלהם." 

קורס מנומר במדבר אורך שבועיים במהלך לומדים הקצינים שת"פ עם שיריון, חיה"א, שדאות, קליעה ועוד. בשבוע השני יש יישום של טכניקת מבצעיות בתוך שטח שמדמה את מתארי הלחימה שלנו. האימון התרחש בשדות של מושב תלמים וברכיה ליד אשקלון ודימה סריקת נחל, ניווט מדויק וכו'.  

פלורליזם פיקודי 

בעוד גדודים חד מגדריים מנוהלים לרוב על טהרת המין הגברי, כולל פקודות בקול עבה ומידות נכבדות של טטוסטורון, בגדוד מעורב הפיקוד מורכב יותר ומאלץ את הקצינים לתפיסה פלורליסטית. בגדוד מעורב אמירות סמכותיות ובקול בס לא יספיקו כדי להניע חיילים לבצע משימות. "יש יכולת הסתכלות עמוקה יותר שמוציאה ממך יותר ממדים אנושיים ואתגר שכלתני שפיקוד חד מגדרי אינו מאפשר", מסבירה רובך. "גבר או אשה בגדוד מעורב יותר קשובים ויצירתיים מבחינה מחשבתית. יש פיצוי הדדי בין גברים לנשים בלי פשרות במקצועיות.

"שמגיעים לאירוע, יש סיעור מוחין ופתיחת אופציות לדפ"אות הטיפול. הסינרגיה המגדרית מייצרת החלטה יותר מדויקת לאירוע. במקרי עבר הוכחנו יכולות ניתוח אירוע , קור רוח, וקבלת החלטה שקולה. יש פחות אימפולסיביות או פזיזות. יש משהו מאד מאזן בגדוד מעורב. יש לך ביקורת משני המגדרים וזה מוציא ממך כקצין יכולות פיקוד יותר טובות. כדי להניע אנשים בגדוד מעורב, אתה צריך יכולות מגוונות. סמכות לבדה אינה מספיקה. ההנעה מגיעה ממרכיבי אופי אחרים. הלוחמים יותר חושבים ויותר ביקורתיים.  

"לוחם או לוחמת מגדוד מעורב יהיו אזרחים יותר טובים. הם ידעו לקבל את האחר, ויכירו בחסרונות ויתרונות של עצמם ושל הסביבה. ביכולת לתכנן אימון, לתכלל אותו. יש לנו ירידה לפרטים וצורך לנהל הרבה דברים במקביל. זה מאפשר פתרון דרך החלון ולא דרך הדלת. היחידות פחות מקובעות. גם ביו"ש, מול רבש"צים, הוכחנו הסתגלות למשימה משתנה. יש משהו בגדוד מעורב שאין בחד מגדרי."  

לוחמים בגדוד מעורב - פוגשים צבא מעורב. הם לא מכירים משהו אחר, כאשר יש חוקים ונהלים ברורים בהקשר השירות המשותף. "מייצרים סביבה בטוחה לשני המינים", אומרת רובך. "מפקדת הפלוגה יכולה להיות אשה או גבר. לפעמים את לוחמת והמ"כ שלך גבר ולפעמים הפוך. שאלות המגדר יורדות מהפרק מאד מהר, ומפקד מתקדם בגלל היכולות ולא בגלל המגדר." 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית