הערכה: מדינה עומדת מאחורי מתקפת סייבר נגד הממשל בארה"ב

בצל משבר הקורונה העולמי, האקרים ביצעו מתקפת סייבר נגד משרדי הבריאות והרווחה האמריקניים. ייתכן וכי מדובר בגורם מדינתי שמטרתו הייתה כפולה – ניצול המתקפה לגניבה מידע וזריעת בהלה בקרב הציבור האמריקני בהקשר הנגיף העולמי. פרשנות

 

אילוסטרציה: Bigstock

רק השבוע פורסם כאן, כי משבר הקורונה והבהלה העולמית משרתים את קהילת ההאקרים, המנצלים זאת לביצוע תקיפות סייבר נגד חברות וארגונים, וכעת פרסמו כלי התקשורת האמריקנים, כי משרד הבריאות ומשרד הרווחה במדינה הותקפו.

התקיפה על המוסדות האמריקניים בוצעה בתחילת השבוע וגרמה להאטה משמעותית של רשתות המחשב של שני המשרדים ולמניעת שירות. בתחילה הונחו עובדי הגופים שלא לפרסם או להזכיר את דבר התקיפה, אך לאחר מספר שעות יצאה הודעה רשמית של הממשל האמריקני בנושא.

על פי הגורמים הרשמיים האמריקניים, ההאקרים לא ניצלו את תקיפת מניעת השירות (DoS – Denial of Service) על מנת לחדור בחשאי למערכות המחשוב של המשרדים ולגנוב מידע. להערכת אותם גורמים, ולמרות שאין מידע על כך, מאחורי תקיפת הסייבר עומד גורם מדינתי, שזהותו אינה ידועה, אשר פעל מתוך מטרה להגדיל את הבהלה בקרב הציבור האמריקני.

חקר התקיפה הועבר לידי ה-NSA (National Security Agency) ולידי פיקוד הסייבר של הצבא האמריקני. על פי הפרסום האמריקני, הנשיא ומזכיר המדינה, עודכנו על תקיפת הסייבר ותוצאותיה.

להערכת הכותב, חקירת המקרה בידי ה-NSA ופיקוד הסייבר, יחד עם ההכחשה האמריקנית והעיכוב בהודעה, מעידים על כך, שהתקיפה הייתה משמעותית מאוד, ויהיה נכון להניח שהתוקפים ניצלו את התקיפה לשם חדירה למחשבי משרדי הבריאות והרווחה לגניבת מידע.

זאת ועוד, תקיפת מערכת הבריאות והסעד האמריקנית, תוך כדי התפרצותו של נגיף הקורונה והבהלה בקרב הציבור העולמי בכלל והאמריקני בפרט, בהחלט עשויה להעיד על כך שמקור התקיפה הינה מדינה, המנסה לפעול להשגת הישגים תודעתיים ולזרוע בהלה בקרב הציבור.

בשנים האחרונות אנו עדים לתקיפות של האקרים רוסיים על תשתיות לאומיות של ארצות הברית, כדוגמת רשתות חשמל, אנרגיה ומים, ואין זו הפעם הראשונה שמערכות הבריאות מותקפות. דוגמה לכך היא תקיפות המכונות WannaCry שבוצעו ביוני/יולי 2017 ברחבי אירופה וארצות הברית.

ביוני 2018, צוטט באתר וואלה פרופ' גמזו, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, כאומר ש-90% מבתי החולים לא מוגנים מתקיפות סייבר, וכי איומים רבים בתחום עומדים לפתחה של המערכת, אשר הייתה נתונה תחת מתקפות רבות. בלב ליבה של ההתפרצות העולמית בנגיף הקורונה, לא נותר לנו אלא לקוות, כי בשנתיים שחלפו מאז אמירתו של פרופ' גמזו, השתנו פני הדברים, ובמקביל למוכנותה של מערכת הבריאות למתן טיפול רפואי היא מוכנה גם לתקיפות סייבר. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית